Kemikalieskatt även för utländska säljare i förslag från regeringen

Permalänk
Medlem

Oväntat sossarna höjer skatten. Det löser ju alltid alla problem som finns någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att betala skatt, snarare tvärt om. Det konstiga med just den här skatten är ju dock att den inriktar sig på ett redan reglerat område. Att sälja prylar med person- eller miljöfarliga kemikalier i är inte tillåtet i EU-länderna.

Så det är en skatt på olagliga artiklar!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Får de verkligen göra detta för EU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det har inget med rättvis konkurrens eller miljö att göra.
Mer skatt måste in för att finansiera det svarta hålet som växer. Svenska myndigheter riktar information utomlands om alla bidragsmöjligheter migranter har om dom kommer hit.

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/skams-svenska-instit...

Permalänk
Medlem

Nu får de ju fan ta och ge sig med sina påhittade skatter. Detta bidrar inte ett skit till att rädda klimatet. Det lägger bara mer ansvar på konsumenten istället för det riktiga problemet, industrin.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Magdalena Andersson befäster sin position som den för landet enskilt farligaste politiker vi har eller har haft, det är ingen ände på hennes dumheter.

I början av sin ministerkarriär hade hon hård konkurrens av Maud Olofsson men nu drar Magda ifrån på allvar!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Skatt på skatt på moms på skatt på moms och sedan skatt igen. LÄNGE LEVE SVERIGE!!!

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Visst kan man vara en föregångare på miljöområdet men Sverige i förhållande till övriga EU är ett litet land och kan inte påverka andra länders konsumtion...… men visst konsumerar vi mycket elektronik i Sverige, per capita, i förhållande till länder i östeuropa. Det finns skatt att tjäna, ingen tvekan på det.

En gemensam EU-skatt är bättre, mer rättvist, men en skatt ska tas ut på alla och inte bara på kunder hos svenska återförsäljare. Annars drabbas de svenska butikerna. Det är samma sak som avgiften på Kina-paket. En orättvis marknad ska "utrotas". Skatten ska betalas av de som konsumerar elektronik ( inga andra) oberoende var butiken finns, varorna levereras ifrån.

Eu har inte befogenhet att agera i skattefrågor. Skatter är upp till de individuella länderna, de flesta regeringschefer vill att det förblir så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu får de ju fan ta och ge sig med sina påhittade skatter. Detta bidrar inte ett skit till att rädda klimatet. Det lägger bara mer ansvar på konsumenten istället för det riktiga problemet, industrin.

Det är nog ingen som hävdat att denna skatt ska påverka klimatet. Läge att hålla isär frågorna här tror jag.
Motivet för skatten har istället varit att begränsa mängden hormonstörande ämnen i vår omgivning. Flamskyddsmedel är ofta just detta. Det i sig är inte så bra för oss. Men hormonstörande ämnen påverkar alltså inte klimatet utan dessa ämnen kan istället påverka våra kroppar.
Med det sagt så finns det rimlig kritik kring skatten ändå ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag ligger steget före Flyttar till Nederländerna i Januari

Kom då ihåg att söka återbetalning på Kemikalieskatt betalad senaste tre månaderna:
13 b §
Om skatt har betalats i Sverige
för en skattepliktig vara som sedan
flyttas till ett annat EU-land eller
exporteras till tredjeland, kan
återbetalning av skatten ske enligt
denna paragraf efter skriftlig
ansökan hos Skatteverket.
Den som begär återbetalning ska
visa
1. att den skatt som ansökan
avser har betalats,
2. att skattskyldigheten inträdde
inom tre månader före den tidpunkt
då varan lämnade svenskt
territorium

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det här är bra!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jag ligger steget före Flyttar till Nederländerna i Januari

Oh, det kanske blir samma för mig om 2 år när flickvännen är klar med studierna här (hon är från Holland).
Vad för jobb? Hur är kraven på Holländska på arbetsplatserna (om det är inom IT)?

Visa signatur

AMD 3600X | Gigabyte RTX 3080 Eagle OC | 16GB RAM @3000MHz | 700W | ~12Tb
Samsung C27HG70 & Benq XL2410T

Permalänk
Inaktiv

"Vi ser nu till att även utländska handlare får betala kemikalieskatten. Hittills har utländska företag som säljer varor direkt till privatpersoner varit undantagna från skatten. Det har varit starkt kritiserat och därför har vi arbetat fram ett förslag där vi kommer till rätta med problemet"

Tycker detta är oprofessionellt gjort av regeringen. Att man först lägger skatt på elektronikvaror inom Sverige som vi (privat & företagspersoner) får betala. Under tiden utländska företag ska vara fria ända tills nu (när den lagen träder i kraft).

Borde ha varit en lag tillsammans för alla aktörer. Oavsett vilket land varorna kommer ifrån eller är tillverkade i samtidigt.

*Förresten. Varför ska vi i Sverige betala en skatt när de flesta varorna kommer från utlandet. Det bör vara de företag som vill sälja sina varor här som ska betala denna miljöskatt som det pratas om eftersom de tillverkar all elektronik på egna villkor --> vi får återvinna elektroniken i efterhand och som också skatten ska gå till...

Permalänk
Medlem

Snart är väl 90% av priset skatt i detta land

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv

Ännu mer skatt... Hade ärligt talat inte haft något emot det ifall dessa pengar helt oavkortat gick till miljöarbete & att resultatet kontinuerligt redovisades & utvärderades.
Men som det är nu så är det bara ännu ett sätt för staten att suga pengar från befolkningen för att täcka upp för ett stort bileldande ekonomiskt svart hål i svensk politik 🙃
Löfven & fröken Huujjjj uttjyckejjj du dejjj??!!🤬 har jobbat hårt för att förlora all trovärdighet
#JagÄrInteBitter

Permalänk
Medlem

Jag vill så gärna se på vilket sett denna skatt eventuellt har bidragit till minskad användning av farliga kemikalier hos industrin. Och detta från länder som Kina, Taiwan, Sydkorea, USA med flera, därifrån vi köper vår elektronik.

Jag har en gissning: 0%. Exakt så liten påverkan har denna skatt haft. Visa mig fel nu, någon. Jag vill ha fel.

Permalänk
Medlem

får vi se hur länge de dröjer tills man sitter där å skall beställa, välja fraktsätt och när du skriver in din adress i Sverige så avbryts det från säljarens webshop med pop-up meddelande "Vi levererar inte till Sverige."

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

"När det gäller försäljning från tredjeland, det vill säga utanför Sverige och EU, föreslår promemorian att det nuvarande undantaget helt tas bort. Det innebär i praktiken att en utländsk säljare vars försäljning innefattas av tullavgift även ska betala kemikalieskatten."

Ska en japansk kameraaffär som säljer till hela världen via Ebay betala skatt till svenska staten? Låter inte troligt, därför tull+moms+kemikalie för mottagaren.

Undrar hur your average U.S citizen skulle uttrycka sig om den här saken.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

När kommer skatten per foruminlägg?

Var så säker...den kommer.

Permalänk
Medlem

Är så jäkla trött på dessa hittepåskatter.
Privatkopieringsavgift.
Kemikalieskatt
Skatt på plastpåsar

Kan dom inte bara höja momsen generellt och vara ärliga med att Sveriges finanser inte går ihop. Istället för att komma med svepskäl och att försöka gömma detta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kan dom inte bara höja momsen generellt och vara ärliga med att Sveriges finanser inte går ihop. Istället för att komma med svepskäl och att försöka gömma detta.

Det vore lite intressant om man någon gång kunde ens antyda var skattemedlen används/försvinner.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skatt på skatt på skatt på skatt

Skrivet av andreas_dock:

Snart flyttar jag från detta kalla land med fler och fler avgifter...

Har länge sneglat på Spanien, kanske blir nått då... 🤔

Finns en hel del okunskap här märker man.
Det sker skatteminskningar också. Exempelvis ska värnskatten tas bort och skatten för pensionärer ska minskas.

Faktum är att skattetrycket i Sverige har minskat på senare år.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattet...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu handlar det inte om Kemikalieskatten som enskild. Landet är på väg utför.
Istället för att det görs förbättringar i samhället blir det försämringar på alla plan. Utan att gå in i politik så tycker jag landet är sämre på i princip allt jämfört med 15 år sedan.

Började aktivt söka mig utomlands för ~2 månader sedan.

Tråden handlar om kemikalieskatten.

Jag tror mycket av de upplevda försämringarna också kommer ur ett lågt politiskt engagemang i samhället. Det är många som jag gissar att du, och som jag själv, gör; agerar åskådare hellre än att göra en så enkel sak som att artikulera sin kritik på rätt plattformar, än mindre organisera sig. Du lär bli påmind om i stor utsträckning liknande problematik återfinns i stora delar av Västeuropa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag vill så gärna se på vilket sett denna skatt eventuellt har bidragit till minskad användning av farliga kemikalier hos industrin. Och detta från länder som Kina, Taiwan, Sydkorea, USA med flera, därifrån vi köper vår elektronik.

Jag har en gissning: 0%. Exakt så liten påverkan har denna skatt haft. Visa mig fel nu, någon. Jag vill ha fel.

Jag kan inte visa på något sådant ;).
Tvärt om undra jag också lite vad de håller på med här. Underlag för hur bra skatten fungerar var regeringen inte intresserad av förra året. Utredning kring det här avböjde man med motivationen att det var för tidigt att säga huruvida skatten funkar som tänkt eller ej. Ändå tog man beslutet att skattenivån inte var tillräcklig nyligen utan denna skulle höjas.
Hur vet man det undrar jag då... Utan underlag så vet man ju inte. Tänkte de fel i första steget kanske? Och hur vet man att det då var fel?
Det här visade på att underlaget ser skakigt ut.

Men!

Jag kan faktiskt bidra med en annan historia där liknande upplägg faktiskt har hjälpt. I utredningen inför denna kemikalieskatt tittade man närmre på när vi skulle fasa ut PBC i norden. PCB var inge bra för oss människor. Det är helt enkelt giftigt för oss. Inte helt olikt många flamskyddsmedel idag är hormonstörande vilket inte heller är bra för oss.
Norge och danmark valde att beskatta PBCprodukter medan Sverige istället valde förbudsvägen. I retrospekt visade det sig att utfasningen av PCBplaster gått ungefär lika snabbt i alla tre länder. Beskattning verkade i det exemplet fungera ganska likt förbud för att bli av med PCB.
Så det är väl inte helt utan underlag som man valt beskattningsmodellen.

Med det sagt - folk var mer medvetna om problemen med PCB då än folk är kring problemen med flamskyddsedel nu. Så folk valde mer aktivt bort PBC också. Dessutom fanns bra ersättare i många lägen. Olika plaster kunde faktiskt ersätta PCBprodukterna. Sedan är elektronikprylar idag ofta mer än basic appliances. Det är mer av ett livsstilsval att välja en ipad oavsett om den kostar lite mer på grund av valt flamskyddsmedel. Den extra avgiften kommer inte hindra ens livsstilsval.

Men här blir det också knivigt om man funderar över alternativet förbud. Testa att förbjuda alla produkter med fel flamskyddsmedel. Hur nöjda hade folk blivit om man plötsligt förbjöd exempelvis alla appleprodukter och flera stora androidprodukter, alla LG-TVs och liknande för att de hade fel flamskydd i sig. Det om något hade givit ramaskri haha. Om beskattning nu skulle fungera istället så är det en bra mycket snällare och mindre hård väg att gå än förbudslinjen.

Aja. Jag har som sagt mina tvivel kring nuvarande beskattningsmodell för att få bort kemikalierna. Något stämmer inte när man inte vill ha utredningar och ändå kan avgöra att skattenivån är fel. Och att även flamskyddsfria produkter ska beskattas.
Men att få det helt rätt verkar inte så lätt heller. Tror jag iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vi betalar mer skatt men vad får vi tillbaka?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns en hel del okunskap här märker man.
Det sker skatteminskningar också. Exempelvis ska värnskatten tas bort och skatten för pensionärer ska minskas.

Faktum är att skattetrycket i Sverige har minskat på senare år.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattet...

Jo, så kan man se det. Man kan också titta i ett kortare perspektiv och konstatera att skattetrycket ökat med en dryg procentenhet sedan regeringsskiftet 2014 (eg sedan höstbudgeten 2015 då S+MP regerade på en Alliansbudget första året efter valet).

Vart tar pengarna vägen? Skolan skall spara, vården skall spara, kommunerna skall spara osv. Vart tar pengarna vägen?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad blir det för jobb där nere?

Skrivet av Hewie:

Oh, det kanske blir samma för mig om 2 år när flickvännen är klar med studierna här (hon är från Holland).
Vad för jobb? Hur är kraven på Holländska på arbetsplatserna (om det är inom IT)?

Kommer jobba som mjukvaruutvecklare på ASML i Eindhoven, företaget som gör litografi-maskinerna till halvledarindustrin

Holländarna är världsbäst på engelska, bättre rankade än skandinaviska länder, så det är inget problem! Väldigt internationellt land och särskilt inom IT. Men jag lär mig holländska ändå, tycker språk är roligt och intressant så jag ser det som en positiv aspekt!

Permalänk

Ett problem som jag ser och som @flukke redan nämnt är ju att Sverige som redan är en relativt obetydlig marknad kan få ännu färre säljare som vill sälja till oss pga av ökad byråkrati och regler.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jo, så kan man se det. Man kan också titta i ett kortare perspektiv och konstatera att skattetrycket ökat med en dryg procentenhet sedan regeringsskiftet 2014 (eg sedan höstbudgeten 2015 då S+MP regerade på en Alliansbudget första året efter valet).

Vart tar pengarna vägen? Skolan skall spara, vården skall spara, kommunerna skall spara osv. Vart tar pengarna vägen?

Stämmer. Tror dock att skattetrycket kommer minska för 2019, snarare än öka.

Finns flera ställen som pengarna har gått till, exempelvis avbetalning av statsskulden samtidigt som vi avstått från att ta nya lån. Huruvida det är rätt eller fel när räntan är så låg låter jag vara osagt, båda sidor har sina poänger. Nu verkar det ju också som att lågkonjunkturen blir rätt mild.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudg...

En annan problematik är att vi bara hör dåliga nyheter. Vi får aldrig reda på om det ska investeras i offentlig verksamhet, bara om det ska sparas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande att se att så många klagar på en skatt de troligen aldrig kommer att beröras av då datorkomponenter inte beskattas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.