Nya Nvidia Shield TV finns att köpa nu

Permalänk

Dolby Vision fungerar helt perfekt genom netflix. Jag kan dock knappt spela upp DV-material genom plex och plex for kodi. Filmerna startar efter en stund, men ingen Dolby vision ikon. Det kan dock vara något med mina inställningar vilket gör att min dator tvingas transcode:a. (Vissa säger att det går att spela DV genom plex.) Kodi stödjer det inte alls.

Har även lite strul med att det krävs 60hz för netflix och 23.98hz för mitt material i plex. Förekommer lite klickande och allmänt buggigt ljud tills den hittat rätt frame rate för materialet som spelas upp, det kanske tar 15-20 sekunder innan det slutar.

Oavsett så rekommenderar jag den starkt för någon som inte redan äger en. Dolby Vision är fantastiskt, men äger man en tidigare version och inte är sugen på att uppgradera så räcker HDR10 extremt långt. Jag låtsas som att min shield från 2017 kommer göra nytta i ett annat rum..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

OS ligger kvar i boxens flashminne, externa SSD’n är formaterad som intern lagringsenhet däremot.

Viktigaste för min del var iaf att slippa använda den mekaniska disken som är en laptop HDD med väldigt dålig prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Det går att byta ut den interna helt till en ssd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nja, det mesta finns kvar om man vet vart man ska kolla. 😁

Det du fetmarkerat syftar på lagliga streamingtjänster...
Och vad gäller piratat så kanske det mesta finns kvar, men långt ifrån allt...

Permalänk
Medlem

@backfeed: Kör "gamla modellen Nvidia Shield och är supernöjd. K400 Logitech tangentbord med "musplatta" fungerar out of the box.

Redan den gamla modellen är snabbare än många websidor för strömiingtjänster och nvidia är supersnabba på uppdatera och komma med fixar vad jag har sett.

Med det här låga priset är det helt klart värt ett test

Permalänk
Medlem

Blev en Apple TV 4K istället. (Har redan den gamla Shield). Måste tänka på Sambon också som är van vid appar och inte rota bland KODI-tillägg. Fast testade Plex och ATMOS ljud och ingen indikering av ATMOS men ändå bättre ljud med THD 7.1 än AC3 5.1 med ljudet från filmen Everest.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Blev en Apple TV 4K istället. (Har redan den gamla Shield). Måste tänka på Sambon också som är van vid appar och inte rota bland KODI-tillägg. Fast testade Plex och ATMOS ljud och ingen indikering av ATMOS men ändå bättre ljud med THD 7.1 än AC3 5.1 med ljudet från filmen Everest.

https://i.imgur.com/f7MheTk.png

Bra bitrate på den där, 10gbit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Testat att rippa mkv 46 och 10 och eftersom jag inte ser någon skillnad så sparade jag den mindre. Har bara 2 TB på min Windows Server som jag synkar media mappen med till OMV-servern som dock har mycket mer lagring. Kör Plex på Windows för lättare att köra HW-avkodning till enheter som behöver det även efter en Plex-uppdatering (uppdateringar brukar behöva handpåläggning med dockers).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@LemurenSwe: Testat att rippa mkv 46 och 10 och eftersom jag inte ser någon skillnad så sparade jag den mindre. Har bara 2 TB på min Windows Server som jag synkar media mappen med till OMV-servern som dock har mycket mer lagring. Kör Plex på Windows för lättare att köra HW-avkodning till enheter som behöver det även efter en Plex-uppdatering (uppdateringar brukar behöva handpåläggning med dockers).

Var mest ett skämt då en remux brukar ligga på max strax över 100mbit. Måste vara Plex som tolkar bitraten på filen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

@backfeed: Kör "gamla modellen Nvidia Shield och är supernöjd. K400 Logitech tangentbord med "musplatta" fungerar out of the box.

Redan den gamla modellen är snabbare än många websidor för strömiingtjänster och nvidia är supersnabba på uppdatera och komma med fixar vad jag har sett.

Med det här låga priset är det helt klart värt ett test

Jo, det lutar mer och mer åt det hållet.

Ett annat irritationsmoment med Apple TV 4K är att jag måste köra på svenska (vilket jag avskyr), annars fungerar inte svensk tangentuppsättning på ett anslutet tangentbord (det gå inte att skriva åäö). Hoppas att Shield TV är vettigare och har separat inställning för ui-språk?

Ett tredje irritationsmoment är att Apple TV 4K inte har någon på/av-knapp. Enda sättet att stänga av fanskapet är att rycka ur väggkontakten.

Ett fjärde irritationsmoment är att Apple TV 4K inte spelar rent med nätverket när den är ethernetansluten och i viloläge; den sänker då och då min brygga genom att spamma dhcp-requests som det verkar (och nej, jag har ingen felkonfigurering och det fungerar fläckfritt med alla andra anslutna enheter).

Ett femte irritationsmoment är att Apple TV 4K inte har någon webbläsare. Det finns ingen att installera (om man inte jailbreakar, och det blir det inget av för min del).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, det lutar mer och mer åt det hållet.

Ett annat irritationsmoment med Apple TV 4K är att jag måste köra på svenska (vilket jag avskyr), annars fungerar inte svensk tangentuppsättning på ett anslutet tangentbord (det gå inte att skriva åäö). Hoppas att Shield TV är vettigare och har separat inställning för ui-språk?

Är hyfsat säker på att min är inställd på engelska samt att alla bokstäver funkar. (2017 modell) Även jag kör K400.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hmmm,

Smidigt att den fungerar med K400 eftersom jag råkar ha ett.

Fungerar det bra att surfa webb med Shield, ett ok alternativ till htpc eller kommer man störa sig?

Shield är ändå ett väldigt intressant och framförallt billigare alternativ till en htpc. Sedan lär jag inte ha nytta av ljudformaten den stödjer innan jag byter ut min 13 år gamla Marantz receiver om det är inte är så att man kan lösa det med någon DAC eller liknande, vet ej.

Sedan vet jag att min Oled LG tv (c7) har taskigt nätverksskort, max 100mbit tror jag bestämt, en Shield är ett smidigt sätt att gå runt det. Inte för att det är så ofta som man begränsas av 100mbit men det är ändå lite störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är hyfsat säker på att min är inställd på engelska samt att alla bokstäver funkar. (2017 modell) Även jag kör K400.

Verifiera gärna, för jag provade verkligen allt, men det enda som fungerade är vad Apple själva säger; tangentuppsättningen är direktkopplad till språkinställningen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Verifiera gärna, för jag provade verkligen allt, men det enda som fungerade är vad Apple själva säger; tangentuppsättningen är direktkopplad till språkinställningen.

Jag kanske var oklar, jag har en sköld (2017).

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag kanske var oklar, jag har en sköld (2017).

Ah, haha, ok. Låter bra i så fall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Verifiera gärna, för jag provade verkligen allt, men det enda som fungerade är vad Apple själva säger; tangentuppsättningen är direktkopplad till språkinställningen.

Jag kör engelska och har ett vanligt tangentbord med svensk layout som funkar till 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Äger den model som kom 2015 och är också mycket nöjd. Börjar dock kanske bli dags att uppgradera, då jag snart har behov av en device i sommarstugan. Har pro-modellen 2019 möjlighet till en intern HDD som tidigare pro-modeller?

Visa signatur

Gaming rig:RYZEN 1800X| ROG STRIX X470-F GAMING|NH-D15-SE Gainward NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti GS HDMI 3xDP 11GB |
G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL14 / F4-3200C14D-16GFX |2 * WD Green SD 240 GB + 1*WD Blue
2TB 3.5" Serial ATA-600| | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azurelight:

Äger den model som kom 2015 och är också mycket nöjd. Börjar dock kanske bli dags att uppgradera, då jag snart har behov av en device i sommarstugan. Har pro-modellen 2019 möjlighet till en intern HDD som tidigare pro-modeller?

nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Väldigt få mediaspelare överhuvudtaget som spelar upp Dolby Vision HDR, är nog endast Apple TV 4K, Amazon FireTV 4K (några modeller) och nya Nvidia Shield som gör det.

Läst att även Xbox 1S/X skall fixa det (men har inte TV med HDR än, så inget jag kan verifiera).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Det går att byta ut den interna helt till en ssd..

Ja det går men är bökigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka alternativ finns det för att föra över filer till en extern SSD på Shield:en från en PC? Krävs det verkligen att man använder SMB 1? Det är det enda som fungerat för mig, det känns dock osäkert att ha det aktiverat på datorn.

Permalänk
Medlem

Du kan ju montera en nfs från shielden och sen kopiera över eventuella filer, eller vill du pusha filerna från datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: Ja, jag tänkte skicka över från datorn direkt. Verkar som SMB1 (vilket är osäkert) verkar vara enda alternativet att dela filerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag kör engelska och har ett vanligt tangentbord med svensk layout som funkar till 100%.

Med en Apple TV 4K?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med en Apple TV 4K?

Nvidia shield. Kanske missuppfattade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nvidia shield. Kanske missuppfattade.

Det var tvetydigt om du gav ett exempel på Shield:ens funktionalitet eller gav mig ett motexempel på att det faktiskt visst fungerar med Apple TV 4K, men då är det som jag hoppades och trodde alltså. Tackar!

Visa signatur

5950X, 3090