Corsair H70 från 2009 - vad händer över tid?

Permalänk
Medlem

Corsair H70 från 2009 - vad händer över tid?

Hej,

2009 - ja, tio år sedan, köpte jag en Corsair H70 som använders i cirka fem år och sedan dess har legat på hyllan. Nu funderar jag på om man skulle hitta på något kul med den. Det jag funderar på är om vad som kan hända med den över tid med vattnet och om metallen (koppar) blir kass, etc. Har ni några erfarenheter?

(Skulle jag testa att göra något med den så kommer jag givetvis att monitorera temperaturer noggrant i början)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Det jag främst tänker på efter 10 år är väl att slangar kan ha spräckt? Kolla slangar innan du sätter in den i en dator

Permalänk
Medlem

@bimbim: Problemen jag har haft med gamla vattenkylare är att mängden vatten i slangen blir mindre och att kylflänsarna i blocket har satt igen. Kan ju också vara så att slangarna har spräckt men det har jag ingen aning om.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Det jag främst tänker på efter 10 år är väl att slangar kan ha spräckt? Kolla slangar innan du sätter in den i en dator

Skrivet av morronrost:

@bimbim: Problemen jag har haft med gamla vattenkylare är att mängden vatten i slangen blir mindre och att kylflänsarna i blocket har satt igen. Kan ju också vara så att slangarna har spräckt men det har jag ingen aning om.

Rimligt - och bra tips att dra igång pumpen ett tag utan att ha den installerad. Tack för det!

Sedan funderar jag på om man skulle kunna klippa isär det och bygga något roligt med open loop då. Pumpen lär väl knappast vara något monster i styrka men kanske kan fungera. Någon som har testat något sådant?

En sista fundering - jag kan ju skruva isär vattenblocket och kolla skicket - men då åker väl allt vatten ut. Så hur får man sedan ihop allt? Hur gör man när man tillverkar dessa?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Öppnade upp den för att se skicket - och det såg bra ut. Inget konstigt trots att den har varit så där i tio år.

https://drive.google.com/open?id=1WytVPXPXwc_7uOypQmbqzhx9LPO...

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.