Dåligt ram minne visade sig på konstigt vis

Permalänk
Medlem

Dåligt ram minne visade sig på konstigt vis

Blev presenterad med en dator som helt plötsligt hade börjat "bootloopa" medan personen va på toa.
Va inga problem alls när personen lämnade datorn.

Börjar med det enkla tänkte jag och drar ut allting ur burken. Problemet kvarstod så tänkte okej jag testar för skojs skull ta ur ett av ram minnena och då startar den utan några problem alls.

Tänker att jag testar stoppa tillbaka det och ser vad som händer. Datorn startar men får ingen bild och datorn rent ut sagt skriker samt går inte stänga av. Det va inte något ljud så som *piip piip* utan det va ett konstant oändligt *piiiiiiiiiiiiiii*

Sluta med att jag fick dra ur sladden ur datorn. Bytte ut minnet mot ett annat och datorn starta utan problem.

Förstår inte riktigt varför ljudet va som det va

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad det är för bräda men vissa kör "NO RAM DETECTED" som bara ett långt oändligt pip.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nu vet jag inte vad det är för bräda men vissa kör "NO RAM DETECTED" som bara ett långt oändligt pip.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte minns fel är det ett intel h110 moderkort. Försökte googla på själva ljudet men fick bara upp där det pep flera gånger och inte det här. Det skrek ju så till och med hunden vakna och då är det illa. Hon går inte upp ur sin säng om hon inte måste 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Om jag inte minns fel är det ett intel h110 moderkort. Försökte googla på själva ljudet men fick bara upp där det pep flera gånger och inte det här. Det skrek ju så till och med hunden vakna och då är det illa. Hon går inte upp ur sin säng om hon inte måste 😂

Ah ok, kan ju vara att ramstickan har åkt på en kortslutning eller så iofs men annars är nog pipen upp till den som tillverkar bios.
Nu är inte denna 100% i alla lägen men här är en lista med lite info för fingervisning 😊
http://brebru.com/beepcodes.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ah ok, kan ju vara att ramstickan har åkt på en kortslutning eller så iofs men annars är nog pipen upp till den som tillverkar bios.
Nu är inte denna 100% i alla lägen men här är en lista med lite info för fingervisning 😊
http://brebru.com/beepcodes.html

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm ska man tolka ett oändligt långt tjut som ”1 long beep” då tro?
Felet i sig är ju löst men va mer inne på själva ljudet i sig och att det överhuvudtaget inte ens gick att stänga av datorn på annat sätt än att just dra ur kabeln. Känns ju lite overkill bara för det