Intel: "Utveckling av 5 nanometer igång"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Utveckling av 5 nanometer igång"

Efter problemåren lovar Intel en återgång till tidigare kadens, med mer transistortäta tekniker drygt vartannat år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant

Permalänk
Medlem

Dra den om älgen...;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

1. Extend 14nm 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag vill se en revolution som ger oss massivt mer prestanda, mindre energiförbrukning och lägre värmeutveckling.

Har en gammal 4770K "Haswell" och det finns ingen anledning till att uppgradera . Jag kommer nog uppgradera när jag går i pension. Nya processorer utvecklar lika mycket värme, är lite svåra att kyla, drar lika mycket ström, och är inte nämnvärt snabbare.

Permalänk
Medlem

Hur många år kommer dom att fila på 5nm innan de ger upp och börjar arbeta på 3nm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv

4 år fram i tiden. TSMC räknade väl med 2020?

Låter som intel kommer få det svettigt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag vill se en revolution som ger oss massivt mer prestanda, mindre energiförbrukning och lägre värmeutveckling.

Har en gammal 4770K "Haswell" och det finns ingen anledning till att uppgradera . Jag kommer nog uppgradera när jag går i pension. Nya processorer utvecklar lika mycket värme, är lite svåra att kyla, drar lika mycket ström, och är inte nämnvärt snabbare.

Beror väl på vad du menar med "nämnvärt snabbare".....

Kollar man på skillnaden mellan en 9700K och en 4790K enligt swecs tester (med en RTX2080Ti) så ser man att det är en skillnad på:

43% i 720p
40% i 1080p
29% i 1440p

i BF1. Känns som att 30% bättre för frames i 100-130 fps spannet (4790K 95 fps, 9700K 133 fps) på 1440p definitivt är nämnvärt snabbare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonskalle123:

Jag vill se en revolution som ger oss massivt mer prestanda, mindre energiförbrukning och lägre värmeutveckling.

Har en gammal 4770K "Haswell" och det finns ingen anledning till att uppgradera . Jag kommer nog uppgradera när jag går i pension. Nya processorer utvecklar lika mycket värme, är lite svåra att kyla, drar lika mycket ström, och är inte nämnvärt snabbare.

En 15w tdp 4/8 ice lake CPU presterar som din (och min) 4770k så vet inte vad du snackar om. Och som du kan köpa på desktop-sidan så har ju den snabbare 9700T på 35w tdp. Vid samma strömförbrukning som en 4770k kan du i pincip få en CPU som är dubbelt så snabb i multi-trådade laster idag.

Permalänk
Medlem

Är inte 14nm polerad ner till 10 snart, och 10 till 7? 😁o7

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Haha, jag tror på det när jag ser det. Som det verkar nu lär Intel köra med sina 14 nm refresh till slutet av 2020 xD

Permalänk
Medlem

@Mithras: Jag sitter på en 4790k och väntar på ny generation som har betydligt bättre prestanda än den "nya" +++++ refreshen just för att det känns så lamt att de mjölkat samma arkitektur i så många år. Visst är det fint med 30% mer fps, men tyvärr gäller det väl bara i nyare titlar som använder flera kärnor? Jag spelar i stort sett endast gamla titlar som skalar dåligt med fler kärnor, så det känns riktigt onödigt att köpa en ny prolle i dagsläget.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Beror väl på vad du menar med "nämnvärt snabbare".....

Kollar man på skillnaden mellan en 9700K och en 4790K enligt swecs tester (med en RTX2080Ti) så ser man att det är en skillnad på:

43% i 720p
40% i 1080p
29% i 1440p

i BF1. Känns som att 30% bättre för frames i 100-130 fps spannet (4790K 95 fps, 9700K 133 fps) på 1440p definitivt är nämnvärt snabbare.

Gör om testet med ett 1080Ti / 2080(s) i 1440p så är skillnaden mindre.
Och klocka CPUn till 4.5 så ser du mindre skillnader återigen.

Permalänk
Medlem

kanske skall lösa 10nm eller 7nm först kanske vor mer att lägga krutet på

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

kanske skall lösa 10nm eller 7nm först kanske vor mer att lägga krutet på

10nm är redan klart och 7nm har kommit långt. Man måste har nya tillverkningsmetoder i pipe:en annars halkar man efter ännu mer.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Istället för 14nm +, ++ ,+++ osv

Roligare med 14nm med tillägget
SE, XP, 180, 360, Ultra, Boost, Super, Super clocked, Terminator, Big John

Eller olika kombinationer av detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Gör om testet med ett 1080Ti / 2080(s) i 1440p så är skillnaden mindre.
Och klocka CPUn till 4.5 så ser du mindre skillnader återigen.

Jamen nu antar jag han ville demonstrera utveckling i CPU prestanda. Vad vill du komma fram till med i det testet? Att om man inte behöver prestanda kan man gott å väl sitta kvar på gamla cuper? Absolut, men det är även fallet om de nya vart tio gånger snabbare.

Min 4770k flaskar förövrigt ett 1070 ofta, den dippar under 60fps i nya titlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såg just denna på TechPowerUp, TSMC börjar bygga sin 3nm fabrik.
https://www.techpowerup.com/260464/tsmc-begins-3-nm-fab-const...

Permalänk
Datavetare

Ganska uppenbart att Intel har rätt mycket förstoppning inom de flesta områden i väntan på att 10 nm ska fungera någorlunda som tänkt...

Kikar man i Linux-kärnan ser man att Ice Lake stödet har varit på plats över ett år. Av allt att döma är redan det mesta av Tiger Lake (Willow Cove) också på plats. D.v.s. sett från CPU-designernas hörn av världen är dessa saker redan klara, men de kan inte släppas p.g.a. att man så totalt f*ckat upp 10 nm processen.

Börjar också bli allt mer uppenbart att Ice Lake (Sunny Cove) är en av de största uppdateringar Intel gjort mellan två mikroarkitekturer. Phoronix har testat i7-1065G mot bl.a. i7-8565U.

Värt att notera här är att maximal frekvens för i7-1065G är 3,9 GHz medan det är hela 4,6 GHz för i7-8565U. Men är också viktigt att komma ihåg att detta är 15 W TDP kretsar, så väldigt svårt att avgöra exakt vilken frekvens som används. Frekvensen är ju långt lägre i lägen när alla CPU-trådar jobbar.

Ändå, går inte att blunda för att trots rätt mycket lägre maxfrekvens kör Sunny Cove totalt över Skylake sett till genomsnitt över alla program som testades, i7-1065U är hela 24 % snabbare!

Största misstaget Intel gjort här är att överhuvudtaget inte ha en plan B, d.v.s. en idé vad man skulle göra om 10 nm strulade. Finns rykten om att man tagit lärdom och att Golden Cove (efterföljaren till plattformen Tiger Lake, tror den heter Sapphire Rapids) är designad att fungera på 10, 7 och eventuellt även på 14 nm.

En 14 nm Golden Cove kan verka vrickat, men kan faktiskt vara helt rätt för konsumentledet! Både Intel och AMD förväntar sig att maximal frekvens kommer minska på kommande noder (7 nm och lägre för Intel och 5 nm och lägre för TSMC). 14/10 nm kan därför ha fördelar för desktop där man vill ha absolut maximal prestanda per kärna och där perf/W inte alls är lika kritiskt som för bärbara och servers.

Edit: det som tekniskt kan göra en 14 nm Golden Cove tekniskt och ekonomiskt rimlig är att mycket pekar på att Intel kommer ta fram sitt superklister EMIB i allt fler lägen. En 14 nm desktop Golden Cove skulle kunna få en rimlig storlek genom att endera iGPU i vissa modeller samt låta iGPU vara en egen krets tillverkad på 10/7 nm som man sedan stoppar in i samma paket och klistrar ihop med CPU m.h.a. EMIB. Trots att Intels GPU är rätt långsam tar den relativt stor kretsyta (CPUer tar stor kretsyta p.g.a. hur de designas).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ja, men vafan, nu får Intel fan skärpa sig. Jag skiter i hur få nm de har så länge det inte är 14 och det är en jävla desktopprocessor de släpper.

Detta känns som en nyhet som bara är till för aktieägarna.

JAG VILL HA NÅGOT NYTT NU!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

5nm+5nm+4

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av hallonskalle123:

Jag vill se en revolution som ger oss massivt mer prestanda, mindre energiförbrukning och lägre värmeutveckling.

Har en gammal 4770K "Haswell" och det finns ingen anledning till att uppgradera . Jag kommer nog uppgradera när jag går i pension. Nya processorer utvecklar lika mycket värme, är lite svåra att kyla, drar lika mycket ström, och är inte nämnvärt snabbare.

Ehm, drar lika mycket ström stämmer ju dock inte. Från Haswell finns det ju faktiskt prestanda att hämta i att uppgradera, kanske inte i ren CPU kraft, men NVMe stöd, rejält snabbare PCIe SSDer och fler kärnor.

Men ja, IPCn har inte flugit iväg, men att säga att det inte är ett hopp mellan i7 4770k som var dåvarande topp av klassen på mainstreamplattformen jämfört med dagens Ryzen 7 eller i7 blir ju lite konstigt. En 9700k ser ju ett 30-50% prestandahopp från 4770kan i en hel del spel i average FPS, men framförallt 0.1% lowest FPS och 1% lowest i icke-GPU flaskade titlar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Ska vi gissa på releasedatum kring 2025-2030 med tanke på att Intel verkar ha problem att röra sig från 14nm?

Skrivet av draanexle:

5nm+5nm+4

Mind blown!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Intel 2035: "Intels 2 nm är som TSMC -1nm!"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Kul om Intel skulle byta spår helt och hållet, och gå tillbaka till typ 28nm och prisdumpa av bara f-n... Skulle antagligen bli en katastrof, men en rolig tanke iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Sötast

One step at a time kiddo!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Jamen nu antar jag han ville demonstrera utveckling i CPU prestanda. Vad vill du komma fram till med i det testet? Att om man inte behöver prestanda kan man gott å väl sitta kvar på gamla cuper? Absolut, men det är även fallet om de nya vart tio gånger snabbare.

Min 4770k flaskar förövrigt ett 1070 ofta, den dippar under 60fps i nya titlar.

Din 4770K måste ligga i stock med slöa 1600mhz minnen isåfall. 4790K i 4.5 med 2400mhz minnen neckar inte ens ett 1080Ti.

Ryzen 3000 neckar ju klockat 2080S/2080Ti så lär ju vara onödigt att byta ens till det om man sitter på en kompetent 4xxx.

Skrivet av Bloodstainer:

Ehm, drar lika mycket ström stämmer ju dock inte. Från Haswell finns det ju faktiskt prestanda att hämta i att uppgradera, kanske inte i ren CPU kraft, men NVMe stöd, rejält snabbare PCIe SSDer och fler kärnor.

Men ja, IPCn har inte flugit iväg, men att säga att det inte är ett hopp mellan i7 4770k som var dåvarande topp av klassen på mainstreamplattformen jämfört med dagens Ryzen 7 eller i7 blir ju lite konstigt. En 9700k ser ju ett 30-50% prestandahopp från 4770kan i en hel del spel i average FPS, men framförallt 0.1% lowest FPS och 1% lowest i icke-GPU flaskade titlar

Förutsatt att man spelar i 1080p med ett 2080Ti och spel som verkligen nyttjar mer än 4 kärnor.

NVME stöd känns onödigt för en typisk användare. Gå från SSD till PCIE SSD känns liksom rätt meningslöst för daglig användare och inte någon som arbetar med tunga program som verkligen nyttjar den. Kostar dessutom rätt mycket. Ca 2300? för en 1TB för något man sällan lär märka av.

AMD och Intels senaste system drar ju en rätt bra bit Watt och sprutar rätt mycket värme.

Har man Gsync så märks dessa 1% dippar av rätt sällan.

Permalänk
Medlem

Intel har ju dock varit väldigt frikostiga med sina tolkningar. Ja, arbetat är igång... är ju inte direkt en utfästelse om när något, och absolut inte en konsument CPU riktat till stationära datorer får processorer i intressanta hastigheter på noden. Intel får skylla sig själva... De sa att 10nm följde roadmap, allt var bra, det släpps strax osv och vilseledde investerare och konsumenter i flera år. Då följer att man inte blint litar på vad de säger. TSMC verkar ju vara on-track och verkar vara redo för HVM 2020. Att INtel går ut med sin update on 5nm dagar efter TSMC's tillkännagivande (https://www.anandtech.com/show/15016/tsmc-5nm-on-track-for-q2...) är i sig lite roligt och påminner om hur det var med 10nm. Är det sant denna gång eller ville de påminna om att de finns och påminna om att de är relevanta? Time will tell...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Din 4770K måste ligga i stock med slöa 1600mhz minnen isåfall. 4790K i 4.5 med 2400mhz minnen neckar inte ens ett 1080Ti.

Men läs hela diskussionen, personen som mithras svarade sitter på 4770k och säger att det inte finns något nämnvärt snabbare, hur vida man kan få en GPU flaskhals med en överklockad 4790k är väl totalt ointressant (min 4770k når bara 4.2 förövrigt). Oavsett får 9700k dubbelt så hög min fps i flera speltestar och är också dubbelt så snabb vid rendering och videokomprimering osv, vi snackar prestanda här, du pratar behov.

Skickades från m.sweclockers.com