Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Förbokar du spel?

Den intensiva spelhösten är här och allas grafikkort får jobba till max. Brukar du förboka titlar, eller slår du till efter lansering?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Brukar vänta och se.

Om det nu inte är någon superspännande titel jag är intresserad utav.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

förbokar aldrig, flesta spel är för buggiga vid lansering, brukar vänta något år

Permalänk
Medlem

Nope... Verkar inte funka som incentive för att göra bra spel som är klara vid release har det visat sig. Så de får pengar efter jag kunnat se vad det verkligen är för spel de tänker sälja till mig och jag har möjlighet att ställa mitt subjektiva värde på det kontra priset.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Förbokning var ju bara praktiskt när man köpte fysiska spel vid release

Permalänk
Medlem

Witcher 3
Divinity Original Sins 2
Cyberpunk 2077

Är de 3 senaste spelen jag kommer ihåg jag har förbokat.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad som avses. Inga "gammeldags förbokningar" men däremot köper jag "early access" på steam då & då och det kan väl räknas som en viss typ av förbokning.

Permalänk
Medlem

"Remember, no pre-orders"

Tänk lite logiskt också. Om du är hypad nog att vilja förboka ett spel för att spela på första dagen, eller pre-loada så har du förmodligen avsikten att spela spelet i flera månader. Så vad gör det EGENTLIGEN om du tappar 24 eller 48 timmar av det där halvåret? Eller väntar en vecka utslaget på ett års Call of Duty?

Du har egentligen bara att förlora på att förboka spel om du inte absolut måste måste ha specialutgåvan, som ändå ofta finns att köpa någon vecka efter släpp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förbokade Spore.

Permalänk
Medlem

Normalt inte, men är det något jag vet jag vill ha och det ger tidigare åtkomst så är svaret ibland.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag förbokar är om jag vill ha en fysisk collectors edition-utgåva, annars undviker jag det.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Tänkte inledningsvis skriva att jag aldrig förbokar spel längre, men det är inte helt sant. Ibland köper jag spel innan release för att kunna preloada och köra igång direkt när jag kommer hem på kvällen.

Det sista spelet jag minns att jag förbokade för förbokandets skull är nog samlarutgåvan av Half Life 2 med plåtlåda och t-shirt.

Permalänk
Medlem

Alternativ 3. Nej.

Gjort ett undantag förra hösten med The Division 2 där alternativ 2 stämmer in dock. Ville ha Dark Zone Edition, statyn som kom med det. Så jag köpte det så fort det kom ut till försäljning för att vara säker på att jag skulle få det.

Utesluter inte att jag gör liknande igen men då är det just pga limited edition grejer osv som ev blir svåra eller rentav omöjliga att få tag på vid senare tillfälle.

Utöver det har jag typ aldrig föreställt något spel vad jag vet i alla fall. Vet att spel tyvärr ofta dras med problem till en början så ger det ofta en vecka eller två minst innan jag köper. Då är ev förstörande buggar ofta upptäckta och fixade om de finns osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Aldrig. Någonsin. Är det något jag verkligen vill ha så blir det ett köp på dag 1, men aldrig någonsin förbokning. Just. Don't. Do. It.

Tillägg: jag köper aldrig specialutgåvor, så för mig är det väldigt enkelt att undvika förbokning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Finns nästan inget behov längre med alla prenumerationstjänster, då får man testa och slänga bort skiten om det suger.

Kommer aldrig förboka ett spel igen, inte ens Cyberpunk och oavsett hur mycket jag "litar" på utvecklaren.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Generellt nej, men det förekommer så svaret blev ja! Det finns vissa serier jag följer och spelar oavsett hur mycket negativ kritik det får i oberoende tester. Konkreta exempel är Diablo, Starcraft och Warcraft av vilka jag även har för vana att lägga några kronor extra på samlarutgåvor. Baldur's Gate III är också ett sånt spel jag till 100% kommer köpa. Med praktiskt taget alla andra spel har jag dock is i magen och läser tester innan köp.

Sen kan jag tycka att förbokningar i stort spelat ut sin roll nu när typ alla köp är digitala. Tidigare när det fortfarande var fysiska upplagor som var king förbokade jag oerhört mycket mer och hängde på låset till spelbutiken vid release.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kan möjligtvis köpa efter test, har köpt några som enbart varit igång 5min för att sedan aldrig återupptas (GTA V ex.vis)
Så testa först, ev köpa sen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Beror på utvecklare.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Har aldrig förbokat ett spel, tills nu....

Final Fantasy 7 remastered blev det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att jag förbokar 1.2 spel per två år ungefär. Men oftast väntar jag på att spel ska gå ner i pris innan jag köper dem. Ibland upptäcker jag spel jag var intresserad av vid launch sådär 4-8år i efterhand, för under en femtedel av priset

Just nu har jag förbokat rdr2.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Jag köper det få spelen när spelen finns ute på Steam (ett av få ställen jag köper spel från). Aldrig förbokning!!! oavsett vad det är för nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

Nänä. Den lätta går jag inte på hehe.
Har inte förbokat ett enda spel sedan jag började köpa dem själv i mitten på 90talet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja mitt största misstag var att köpa final fantasy 15 på releasedagen. Ett spel jag hade väntat på i åratal. Allt detta för att upptäcka att spelet bara var halvfärdigt när jag klarade ut det. I efterhand fyllde man på med innehåll och DLCs som utspelar sig någonstans i mitten av handlingen. Dessa kom alltså ut långt efter att jag hade klarat spelet. Hade jag fått veta det här på förhand hade jag lätt kunnat betala det dubbla om jag bara visste att jag skulle få hela spelet. Men icke! Så aldrig mer, säger jag bara!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrPasty:

Jag förbokade Spore.

😂

Oh my. Det här är dagens inlägg!
Kan inte sluta flina

(dont get me wrong - jag skaffade också spelet)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sista jag förbokade var väl GTA 5 till PC men då hade jag ju försökt spela det på konsol först och kommit fram till att 20-28 fps på ps3 inte var det jag var ute efter...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Senaste spelet jag förbokade var Total War Rome 2. Vilken katastrof.
Aldrig mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukade förboka förr i tiden men vissa förbokningar har bitit mig i arslet varför jag slutat med det nu. Det största problemet är att man inte vet hur en PC version kommer att flyta vid release. Flera gånger har det varit enorma problem och då önskar man att man väntat på patch eller helt enkelt skitit i spelet (Just Cause 4 tex).

Iofs förbokade jag Destiny 2 Shadowkeep men då hade jag redan spelat grundspelet på B.net så jag visste att det fungerar som det ska och är kul.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja mitt största misstag var att köpa final fantasy 15 på releasedagen. Ett spel jag hade väntat på i åratal. Allt detta för att upptäcka att spelet bara var halvfärdigt när jag klarade ut det. I efterhand fyllde man på med innehåll och DLCs som utspelar sig någonstans i mitten av handlingen. Dessa kom alltså ut långt efter att jag hade klarat spelet. Hade jag fått veta det här på förhand hade jag lätt kunnat betala det dubbla om jag bara visste att jag skulle få hela spelet. Men icke! Så aldrig mer, säger jag bara!

Lustigt hur folk upplever spel på olika sätt

Jag köpte FFXV på PS4 och varvade det. Sen köpte jag Windows versionen då jag tyckte det var så jävla bra plus att jag ville uppleva det i 4K@60fps (vilket var lättare sagt än gjort pga att spelet var rätt buggigt från start).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det har väl hänt, men generellt så blir det inte så. Blev lite sugen på att lira ett visst rymdbaserat spel som utvecklats av Obsidian med release idag, men på grund av att någon snappade upp det med ett exklusivitetsavtal så tar jag och bygger personlig hype i ett år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Aldrig mer , inte för att det varit så många gånger men det släpps allt för många ofärdiga produkter och jag har bränt mej...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Spel = Nej
Collector's Edition = Ja

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3