Fler effekter när Nvidia integrerar Reshade

Permalänk
Melding Plague

Fler effekter när Nvidia integrerar Reshade

Något oväntat planerar Nvidia att integrera populära grafikverktyget Reshade i företagets drivrutiner i en kommande uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ha! Jag tänker diiiirekt på battlefield 3!

Jaja. Det var "ett tag sen" det var på tapeten.
Men det var väl ett jädra snack där ett tag om att ta bort deras blå färgfilter.

Hade varit kul om nvidia erbjuder ett sätt att ta bort det där ;).
Även om det är några år sent kanske hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Söderbäck: Kul att du nämner BF3-nostalgi, det kan ju vara så att det kommer dyka upp något relaterat till det idag

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag körde alltid med Reshade till BL2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade reshade till PUBG och fick bra mycket bättre vision än utan på långt håll men sämre på kort, fick ha en switch för på och av för att lösa det. Samt att allt såg bättre ut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En lysande idé. Hoppas bara att det inte leder till att Nvidia i förlängningen köper upp Reshade-projektet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om detta innebär att spel som tidigare blockerat Reshade nu tillåter det? PUBG började ju förbjuda det och hindra uppstart av spelet om man hade Reshade aktiverat.

Annars kan det ju vara skönt att bara ha med det som en standardfunktion i vilket spel som helst som stödjer det Även om installationen av Reshade inte är svår så är den ändå lite omständig att lära sig per spel och det är jobbigt att hantera olika profiler.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på skärpa och kontrasten vi har på skärmarna? Eller har man slutat sälja dom funktionerna idag?

Permalänk
Medlem

Precis vad jag också undrar, har ju varit ett banable offense tidigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Hedersmedlem

@loevet: Det kan ha varit så att "något" fick det spelet att hamna högt upp i medvetandet nyligen ;).
Korrade vid sidan av där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte använt det supermycket, men när jag gjort det har det verkligen varit kanon. Senast jag fipplade runt med det var med Witcher 3 har ajg för mig. Undrar också som ndra här, hur fungerar det med spel som tidigare sett reshade och andra injectors som fusk?

Hoppas det isf byggt in en funktion som bara disablar det automatiskt, hade ju varit trist om man manuellt får stänga av det genom trial and error-metoden, eller ännu värre - riskera en ban.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Söderbäck:

@loevet: Det kan ha varit så att "något" fick det spelet att hamna högt upp i medvetandet nyligen ;).
Korrade vid sidan av där.

😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Känns som NVIDIA leker med elden när anticheat brukar ogilla saker som fifflar med grafiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat Reshade, men jag har fått för mig att det är liknande Nvidias befintliga Freestyle-funktion. Vad är skillnaderna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat resultera i massa online-bans om spelet inte kan avgöra om man får köra det eller inte.

Kul för dem som ovetande testar nya funktioner i drivrutiner och blir bannade...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av g146:

Vad är det för fel på skärpa och kontrasten vi har på skärmarna? Eller har man slutat sälja dom funktionerna idag?

Reshade är betydligt mer än det, bl.a. AO, DOF, Tonemapping, Curves, Levels, RayTracing.. Läs på istället.

Permalänk
Medlem

BRA. Jag har många gånger här i forumet pratat om Reshade. Mest om filter som gör texturer mer skarpa och tydliga.
Det är skitbra. Hur detta blir vet jag inte. Än.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Uh Reshade har även shaders som CAS, Contrast adaptive sharpening, shader gjord av AMD, kommer den bli intrigeras i Nvidias drivrutiner med? Får de ens det?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Uh Reshade har även shaders som CAS, Contrast adaptive sharpening, shader gjord av AMD, kommer den bli intrigeras i Nvidias drivrutiner med? Får de ens det?

Det finns redan indirekt i Freestyle, deras nya Sharpenfilter är typ bevisat att ge exakt samma effekt och 50% prestandatapp än deras tidigare "detail"-filter.

Permalänk
Medlem

Använder Reshade för att få bättre AA eller skärpa i dagens spel. Men oftast använder jag det på äldre spel så att åldern inte märks lika tydligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Använder Reshade för att få bättre AA eller skärpa i dagens spel. Men oftast använder jag det på äldre spel så att åldern inte märks lika tydligt

Skickades från m.sweclockers.com

Precis
Och inte kostar det någon prestanda heller. Det är fantastiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter great. Även om jag aldrig testat reshade så vet jag ju att man kan applicera korrigering av färger via tex 3dlut och det är ju en toppenfunktion. En annan funktion som borde passa som hand i handsken för detta är ju att applicera screen uniformity correction via reshade. Dvs korrigera fel som uppstår t ex pga ojämn bakgrundsbelysning eller effekter från lins i projektsionssystem . Är det någon som har koll på om detta går redan idag i reshade? En googling gav inte jättemkt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ha! Jag tänker diiiirekt på battlefield 3!

Jaja. Det var "ett tag sen" det var på tapeten.
Men det var väl ett jädra snack där ett tag om att ta bort deras blå färgfilter.

Hade varit kul om nvidia erbjuder ett sätt att ta bort det där ;).
Även om det är några år sent kanske hehe.

Lanseras lagom till battlefield 6 , 3+3 = dubbelt så blått lixom?

edit:
Appropå dubbelt så blått, det verkar ju vara en trend just nu att maxxa saturation så mycket det bara går.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nya tekniker/funktioner. Ska lanseras i samband med 1660 Super. Det börjar bli patetiskt med antalet modeller av Nvidias GPUer.

Permalänk

Tja, filter går ju att implementera på valfri telefon i valfri fotoapp idag, så det borde väl inte kosta allt för många FPS att kuta omkring i sepia i BF4 om man nu skulle vilja göra det, med ett grafikkort som drar 100 gå ger så mycket som telefonens gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer:
Men med reshade kan man lägga till tex ambient occlusion, olika typer av AA, dof, sceen space reflection och till och med raytracing. De effekterna kostar fps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

@The Kristoffer:
Men med reshade kan man lägga till tex ambient occlusion, olika typer av AA, dof, sceen space reflection och till och med raytracing. De effekterna kostar fps.

De flesta här har ingen aning vad Reshade är för något.

Förövrigt urkassa bilder de valde att öht använda.

Permalänk
Medlem

Frittstående är ju reshade fullständigt bannat i de flesta competitive spel, så varför det plötsligt skulle vara ok nu fattar jag inte. Dessutom kommer väl Nvidia gömma detta bakom bloatwallen Experience på något vis. Reshade till tex The Division och Resident Evil såg väldigt bra ut om man var försiktig med rattarna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vad är det för fel på skärpa och kontrasten vi har på skärmarna? Eller har man slutat sälja dom funktionerna idag?

Vad är det för fel med att läsa på om programmet innan man uttalar sig? Eller har man slutat göra det idag?

För det första erbjuder Reshade många fler funktioner än du kan kalibrera din skärm till.

För det andra kanske inte alla känner för att kalibrera om skärmen per spel de spelar, eller gör du det?

För det tredje kan du fånga spelets utseende på bild eftersom du faktiskt ändrar hur det renderas. Brukar dina skärmdumpar påverkas av kontrasten och skärpan på din skärm så du kan skryta på internet om hur snyggt du har kalibrerat den?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av g146:

Vad är det för fel på skärpa och kontrasten vi har på skärmarna? Eller har man slutat sälja dom funktionerna idag?

ReShade gör mer än att ändra på skärpa och kontrast dock.

Det kan injicera allt ifrån bloom, diverse AA, Shaders och DoF (depth of field) med mycket mer. Exempel på ändring man kan göra i TESO (Elder Scrolls Online)

Om man gillar TESO så kanske man är intresserad utav detta projekt för att ge spelet lite mer modern look:
https://www.esoui.com/downloads/info1732-ESOGraphicsExtender....

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >