Permalänk
Medlem

Blue Screen direkt efter BIOS

Jag spelade Pubg och helt plötsligt frös datorn och fick sedan blue screen och har fått det enda sen dess.
Kommer just förbi BIOS sen får jag blue screen. Allt lyser i datorn och kan vara hur länge jag vill inne i BIOS men så fort jag kommer förbi det så får jag blue screen. Ibland kan jag komma igenom hela installationen när jag formatera datorn men så fort den ska starta om så får jag upp det igen. Jag får upp olika stop codes vilket gör allt mer förvirrande. Alla komponenter förutom nätaggregatet och 3 hårddiskar är från november 2018.

Saker jag har prövat:
Formatera om datorn
Att ta ut alla onödiga komponenter såsom alla hdds och grafikkortet.
Tagit ut 3 av fyra ramminnen och haft kvar ett. Även stoppat in dom i en annan dator och då fungerade alla dom.
Kört memtest som kollade om det fanns errors med processorn och fick då 0 errors. Testet kände också att det var 32GB inkopplad
Uppdaterat BIOS
Bytt till ett annat nätaggregat
Köpte även en helt ny M.2 SSD för att vara helt säker att det inte var någon hårddisk

Olika stop koder jag får upp
- attempted_execute_of_noexecute_memory
- kmode_exception_not_handled
- page_fault_in_nonpaged_area
- 0xc0000001

Känns mest som att det skulle vara moderkortet ska vara fel på.
Kan det vara möjligt att någon krets eller något annat har gått sönder?

Specs
PSU: Corsair HX 650W
HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB
CPU: Intel Core i9-9900K 3.6 GHz
SSD: Corsair SSD Force Series 3 120GB
Secondary SSD: HyperX Fury SSD 240GB
MB: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
GPU: MSI GeForce RTX 2080 Gaming 8GB X Trio
RAM: HyperX Predator RGB 2933 MHz 32GB CL15
OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Eftersom du får så blandade felkoder skulle jag också gissa moderkort, speciellt med tanke på allt du testat.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Ledsen över det sena svaret, har varit och jobba på en annan ort och har inte haft tid att kolla in mer i problemet men nu har jag kommit fram till att det är CPUn som har varit orsaken till problemet. Tydligen var inte memtesten till någon nytta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potan:

Hejsan!
Ledsen över det sena svaret, har varit och jobba på en annan ort och har inte haft tid att kolla in mer i problemet men nu har jag kommit fram till att det är CPUn som har varit orsaken till problemet. Tydligen var inte memtesten till någon nytta

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt ovanligt, hårt överklockat(hög spänning) kan en CPU fallera. Annars som sagt ovanligt.
Men du har ju garanti.