Emil tycker till om Surface Pro 7

Permalänk
Hedersmedlem

@emilakered
Som vanligt gillar jag tröjan!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min SP4 m3 är redigt seg med. Vet inte varför men för mig är Firefox inte resurssnålt. Att använda Facebook är som åka tillbaka 10 år i tiden. Jag använder den numera bara på uni för att ta föreläsningsanteckningar samt läsa kurslitteratur. När den väl ger upp lär jag köpa instegs-iPaden istället för att täcka det behovet.
Jag tycker Surface Pro-formatet är överlägset bäst men Microsofts obefintliga kvalitetskontroll har fått mig att aldrig välja det igen. Jag bytte min SP4 5 gånger inom garantitiden pga diverse hårdvarufel och den jag är fast med lider av det ökända sleep of death-problemet trots alla firmwareuppdateringar. Det enda jag kan använda är hibernate eller full shutdown.

Men att en 4 år gammal enhet blivit så otroligt mycket långsammare på bara 4 år. Kan det bero på fixar för spectre och meltdown?

Permalänk
Medlem

Min surface pro 3 börjar bli ordentligt seg. Duger att kolla Netflix, mail och slösurfa på resan. Kommer dock vänta en generation till innan byte. Generellt tycker jag dock Microsoft har lyckats otroligt bra med sin Surface-linje. Sjukt sugen på en surface laptop till jobbet. Nu sitter vi på Lenovo och maken till budget-skräp har jag aldrig varit med om.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av giplet:

@emilakered
Som vanligt gillar jag tröjan!

Haha! Den börjar bli rätt urtvättad dock..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av merdique:

Min SP4 m3 är redigt seg med. Vet inte varför men för mig är Firefox inte resurssnålt. Att använda Facebook är som åka tillbaka 10 år i tiden. Jag använder den numera bara på uni för att ta föreläsningsanteckningar samt läsa kurslitteratur. När den väl ger upp lär jag köpa instegs-iPaden istället för att täcka det behovet.
Jag tycker Surface Pro-formatet är överlägset bäst men Microsofts obefintliga kvalitetskontroll har fått mig att aldrig välja det igen. Jag bytte min SP4 5 gånger inom garantitiden pga diverse hårdvarufel och den jag är fast med lider av det ökända sleep of death-problemet trots alla firmwareuppdateringar. Det enda jag kan använda är hibernate eller full shutdown.

Men att en 4 år gammal enhet blivit så otroligt mycket långsammare på bara 4 år. Kan det bero på fixar för spectre och meltdown?

Jag har haft tur, min har aldrig haft problemen jag vet många andra råkat ut för. Nämnde det i videon också, just ett det varit enormt strul med kvalitet.

Benchade lite efter första Spectre/Meltdown-omgången, och då var det ingen enorm skillnad. Att surfa går rätt bra (Edge), men allt utöver det.. långsamt. Är i mitt fall beteendet som ändrats med, allt fler grejer igång.

Kan hälsa det är "viss" skillnad med nya i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Är det röda tangentbordet nytt i Sverige?

Köpte det röda med frugans SP4 m3 när den kom ut. Uppgraderade själv mitt SP3 tangentbord till det mörkgråa "nya" SP4 tangentbordet så fort det släpptes (den designen som fortfarande används). Har dock nött ut det efter 4års mycket hårt användande. Plastremsan som man sätter fast tangentbordet till plattan med har separerat från tygdelen. Fungerar fortfarande att skriva med men tangentbordet trillar av stup i kvarten. Så nu mer har jag fått ärva frugans välvårdade röda tangentbord medans hon fått sig ett ljusgrått alcantra tangentbord.

Batteriet i min SP3 i5 kopplade lös sig på nått sätt efter 3 års användning. Helt plötsligt fungerar den bara inpluggad samt den dör om man belastar processorn hårt då jag tror att strömbrickan inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm för maxbelastning. Så uppgraderade till SP5 i5 för två år sen. Skönt med passiv kylning men prestandan var väl ungefär samma vid hård, långvarig belastning, dock tyst. Men känner inte att jag kan motivera en ny uppgradering än...

Frugan använder sin SP4 m3 mest till surf/kolla på video och har inte klagat på att den är slö än. Skulle säga att den fungerar alldeles utmärkt som surfplatta fortfarande.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SAAB340:

Är det röda tangentbordet nytt i Sverige?

Köpte det röda med frugans SP4 m3 när den kom ut. Uppgraderade själv mitt SP3 tangentbord till det mörkgråa "nya" SP4 tangentbordet så fort det släpptes (den designen som fortfarande används). Har dock nött ut det efter 4års mycket hårt användande. Plastremsan som man sätter fast tangentbordet till plattan med har separerat från tygdelen. Fungerar fortfarande att skriva med men tangentbordet trillar av stup i kvarten. Så nu mer har jag fått ärva frugans välvårdade röda tangentbord medans hon fått sig ett ljusgrått alcantra tangentbord.

Batteriet i min SP3 i5 kopplade lös sig på nått sätt efter 3 års användning. Helt plötsligt fungerar den bara inpluggad samt den dör om man belastar processorn hårt då jag tror att strömbrickan inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm för maxbelastning. Så uppgraderade till SP5 i5 för två år sen. Skönt med passiv kylning men prestandan var väl ungefär samma vid hård, långvarig belastning, dock tyst. Men känner inte att jag kan motivera en ny uppgradering än...

Frugan använder sin SP4 m3 mest till surf/kolla på video och har inte klagat på att den är slö än. Skulle säga att den fungerar alldeles utmärkt som surfplatta fortfarande.

Hm, ja, det röda ska vara nytt den här generationen tror jag. I alla fall just den här nyansen..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜

Fick fråga om The Outer Worlds på Surface Pro 7. Well..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har precis bytt till en Surface 7 med i7, 16gb, 256gb som jobbdator.
Har bara haft den ett par dagar, men mycket nöjd. Känns som dom har slipat bort en hel del vad det gäller irritationsmoment som upplvede med tidigare modeller jag använt; Surface Pro 4 och Surface Book (1)

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Surface Pro 7 har inte LTE så den går direkt bort för mig, frågan är om det kommer en inom rimlig tid?! Tittar nu mer mot Surface Pro X...

Permalänk
Medlem

Hade inte skadat med en ny Go. Med lite bättre prestanda, batteritid och format (mindre kanter).
Det är ju en "riktig" dator med allt vad det innebär, men i smidigt hybridformat.
Kan tänka mig att en sådan hade varit utmärkt för många yrken (även studenter), där mobilen är för liten och de behöver kunna köra vanliga Windows-program. Ett bra komplement till en kraftigare bärbar el stationär.
Men snålvarianten med 4GB minne och eMMC kan man bara glömma.

Pro är ju både större och tyngre (har tillgång till båda varianterna på jobbet). Behöver man mer prestanda eller bättre tgb är steget upp till en vanlig bärbar inte så stort.

När det gäller Pro 7 har de äntligen både USB-C och A, varför tog det så länge?
På jobbet har de problem med att magnetkontakten drar åt sig malmdamm (järnmalm) och sen blir det kortslutning, där skulle USB-C vara klart bättre som laddkontakt (tyvärr har det nyligen köpts in en Pro 6).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frugan har fått en pro 6 på grund av prissänkningen. Själv kör jag min pro 4 med i5:a funkar hur bra som helst 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Jag hade en surface pro 4 som gav upp. Men jag köpte en Surface book 2 som dom reade ut precis innan nya serien kom. Skitnöjd med Microsofts datorer för övrigt.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Surface. Haft mängder av dem på jobbet och bara strul med samtliga. Har även många kompisar som har Surface och även för dem är det bara strul. De jag själv har testat har också bara strulat. Jag har inte stött på EN enda surface utan problem så jag måste säga att jag inte är det minsta intresserad av denna produkt men det är ju intressant att se att andra tycker denna produkt är bra. Ni som är Surface frälsta, berätta vad som är bra med dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men ovan är ett specialfall som kommer av att Intels GPUer har dedicerat kisel just för den uppgiften, något som även Qualcomms GPU har (men just detta saknas hos AMD/Nvidia, dessa GPUer förlitar sig på de mer generella beräkningsenheterna som inte har några problem att hantera det ur prestanda och kvalités hänseende, men det drar mer ström).

Va? Både nvidia och AMD har väl dedikerat kisel för videoavkodning? Totalt sett kan det nog dra mer ström i ett system än att använda igpu dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Video_Decoder

Permalänk

@emilakered Vad är det för sleeve du har till den?

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk
Medlem

@Kedom900: Samma upplevelse här, Surface 3 mfl i enterprise-miljö.

strul strul strul och microsofts lösning är att man skickar in dom och man får en ersättare, med samma problem.

"wait for updates" osv. Lider av samma problematik som Apple-maskiner.

Kommer aldrig köpa en Surface, eller rekommendera en. Blir det problem är man helt lämnad till att hitta en lösning på något forum.

Klart anekdotiskt men min känsla är att dom säljer datorer på samma premisser som Apple, varumärke men ingen substans i vad man faktiskt får. För få datorer säljs för att dåligt rykte ska påverka. Det är lite som med nya bilar, ingen kommer väl klaga på rost tex för dom har dom max 3 år.

Problem med skärmar, adapters osv.

Permalänk

Surface Laptop 3 15" Ryzen5 8/256GB här, grymt nöjd hittills. Grym byggkvalitet och skärm, känns verkligen premium.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Blev en Surface Pro 7 med i5/8GB/256GB
Perfekt att ha med sig och används flitigt. Kommer nog bli så att den ersätter "allt" när jag inte vill spela på stationära.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kedom900:

Jag har tyvärr bara dåliga erfarenheter av Surface. Haft mängder av dem på jobbet och bara strul med samtliga. Har även många kompisar som har Surface och även för dem är det bara strul. De jag själv har testat har också bara strulat. Jag har inte stött på EN enda surface utan problem så jag måste säga att jag inte är det minsta intresserad av denna produkt men det är ju intressant att se att andra tycker denna produkt är bra. Ni som är Surface frälsta, berätta vad som är bra med dem?

Skrivet av boibo:

@Kedom900: Samma upplevelse här, Surface 3 mfl i enterprise-miljö.

strul strul strul och microsofts lösning är att man skickar in dom och man får en ersättare, med samma problem.

"wait for updates" osv. Lider av samma problematik som Apple-maskiner.

Kommer aldrig köpa en Surface, eller rekommendera en. Blir det problem är man helt lämnad till att hitta en lösning på något forum.

Klart anekdotiskt men min känsla är att dom säljer datorer på samma premisser som Apple, varumärke men ingen substans i vad man faktiskt får. För få datorer säljs för att dåligt rykte ska påverka. Det är lite som med nya bilar, ingen kommer väl klaga på rost tex för dom har dom max 3 år.

Problem med skärmar, adapters osv.

Ja, precis, tar upp det i videon också att väldigt många har haft kvalitetsproblem. Turen har väl varit på min sida, för samtliga mina Surface har fungerat bra. Någon liten bugg här eller där såklart, men absolut inte mer än andra maskiner. Med det sagt, vill åter trycka på att jag inte "förnekar" problemen som varit – tvärt om!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SevenOfNine:

@emilakered Vad är det för sleeve du har till den?

Citerar mig själv från tidigare i tråden!

Skrivet av emilakered:

Jag kör någon sleeve som Microsoft själva säljer. Hade till min gamla SP4, den passar perfekt till nya med. Ingen överraskning, eftersom de är exakt likadana..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Karl-Johan:

Surface Laptop 3 15" Ryzen5 8/256GB här, grymt nöjd hittills. Grym byggkvalitet och skärm, känns verkligen premium.

Spännande! Var inne på laptop ett tag, men insåg jag använder maskinen som platta eller i alla fall hybrid (bakvikt tangentbord etc) väldigt ofta. Så, fick bli en Surface Pro igen.

Skrivet av Taskman:

Blev en Surface Pro 7 med i5/8GB/256GB
Perfekt att ha med sig och används flitigt. Kommer nog bli så att den ersätter "allt" när jag inte vill spela på stationära.

Jag skippade som sagt 256 GB, då jag inte tyckte det var värt påslaget i pris. Men, då ska jag ju inte använda den till saker som tar enormt med plats heller. I alla fall inte mer än att jag lär klara mig med ett stort MicroSD.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Citerar mig själv från tidigare i tråden!

Haha sorry. Tyckte jag läste hela tråden innan jag postade Men tydligen var jag blind

Visa signatur

Main: i9 13900K | Asus Z790 Hero | RTX 4090 Founders | Meshify 2 C | H100i Elite LCD | 64GB Dominator Platinum RGB | Thor 1200W | 2x 980 PRO NVMe | Asus OLED PG42UQ | ROG Claymore Core | Logitech G903
Simrig: i9 13900K | Asus Z690 Hero | RTX 4090 Gainward Phantom | Corsair 5000T | H150i Elite LCD | 64GB Vengeance RGB | Thor 1200 | 980 PRO NVMe | 3x MSI G273QF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Va? Både nvidia och AMD har väl dedikerat kisel för videoavkodning? Totalt sett kan det nog dra mer ström i ett system än att använda igpu dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Video_Decoder

Du verkar ha helt rätt om att det finns kisel, frågan är vad den tekniska skillnaden mellan vad Windows 10 kallar "Video Processing" och "Video Encode" är?

AMDs, Intels och Nvidias GPUer har alla "Video Encode/Decode", men är bara Intels iGPU som har "Video Processing". Se bifogade skärmdumpar från dels en Surface Pro 4 med Iris Graphics 540 samt en Ryzen Mobile med Vega 10, när samma YouTube film spelas i samma program (Edge i detta fall, men testade även Firefox med samma resultat på AMD-datorn).

Intel-plattformen kör filmen med CPUn i princip helt idle och nära nog noll last på GPU-shaders.
AMD-plattformen drar dels betydligt mer CPU (inte alls lika låg frekvens på CPU) samt det är en hel del belastning på GPU-shaders.

Dold text
finns inget Video Processing alternativ för AMD, rätt saker att det saknas på grabbens RTX 2070 också

Edit: Angående vara nöjd med Surface Pro 4. Är helt uppenbart att det varit en hel del strul med Surface-serien. Att jag har en rätt positiv bild kan mycket väl bero på dels lite tur men framförallt var min SP4 rätt mycket ett impulsköp väldigt sent i dess livslängd. Vid det läget hade rätt många nya firmware tryckts ut som fixat en rad buggar jag slapp se.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en i7 / 16GB / 256GB (den billigaste med 16 GB som fanns i svart). Sitter nu och funderar på type cover och sleeve combo, såväl som blåtandsmus.

Rött tangentbord (alcantara såklart) eller svart? Hmm...

Permalänk
Medlem

Hur står sig skärmen vad gäller färgåtergivning? Min nuvarande laptop är helt hopplös att redigera bilder på. Helt godkänd i övrigt så skärmen är mitt enda krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du verkar ha helt rätt om att det finns kisel, frågan är vad den tekniska skillnaden mellan vad Windows 10 kallar "Video Processing" och "Video Encode" är?

AMDs, Intels och Nvidias GPUer har alla "Video Encode/Decode", men är bara Intels iGPU som har "Video Processing". Se bifogade skärmdumpar från dels en Surface Pro 4 med Iris Graphics 540 samt en Ryzen Mobile med Vega 10, när samma YouTube film spelas i samma program (Edge i detta fall, men testade även Firefox med samma resultat på AMD-datorn).

Intel-plattformen kör filmen med CPUn i princip helt idle och nära nog noll last på GPU-shaders.
AMD-plattformen drar dels betydligt mer CPU (inte alls lika låg frekvens på CPU) samt det är en hel del belastning på GPU-shaders.

finns inget Video Processing alternativ för AMD, rätt saker att det saknas på grabbens RTX 2070 också

Edit: Angående vara nöjd med Surface Pro 4. Är helt uppenbart att det varit en hel del strul med Surface-serien. Att jag har en rätt positiv bild kan mycket väl bero på dels lite tur men framförallt var min SP4 rätt mycket ett impulsköp väldigt sent i dess livslängd. Vid det läget hade rätt många nya firmware tryckts ut som fixat en rad buggar jag slapp se.

Ja det där ser lite märkligt ut, konstigt att video decode lasten är på 0% på intel systemet och att det bara rör sig på processing? Oklart vad Microsoft har för sig, hur ser det ut i dxva checker?

Har faktiskt inte haft någon amd cpu eller gpu på länge. Men har ett Nvidia kort i min HPC, mpc drar runt 1% CPU usage när jag avkodar h264 video med dxva2 copy-back med ett Nvidia kort. 4k vp9 på youtube med firefoz drar runt 2%. Det är last på både 3d och video-decode, men det är väl för att själva dekoder delen inte står för renderingen/visningen (t ex minimerar man videospelaren så går 3d ner, men videon avkodas ju fortfarande). Intels lösning bör funka på ett liknande sätt då GPUn även där används för rendering (taskmanager buntar väl även in dwm i den grafen).

Med det sagt så säger jag inte emot att intel är effektivare här, kollar man t ex lite amd laptops (surface laptop 3 inkluderat) så ser man tydligt att de drar mer batteri under video uppspelning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Är här jag förväntar mig en helt ny nivå sett till batteritid; lägen där CPU-delen jobbar halvhyfsat mycket på saker som måste gå via CPU-delen (då det inte är möjligt eller ekonomiskt vettigt att accelerera uppgiften via dedicerat kisel).

Nu börjar det dyka upp recensioner, men jag vet inte om jag har sett några bra testfall än (programutbudet verkar också vara lite snålt för närvarande).

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Elgot: har tittat på/läst Engadgets och The Verges recensioner, och det ser tyvärr inte så lovande ut (men positivt för min ekonomi). The Verge rapporterar riktigt usel batteritid, medan Engadget rapporterar ok batteritid. Att systemet inte kan köra 64-bits x86-applikationer alls och att utbudet av kompatibel mjukvara är så skralt var väl kanske inte helt oväntat, men att det skulle vara riktigt så här illa hoppades jag inte på. Att se Photoshop-inzoomningen i The Verges videorecension var bara smärtsamt 😫

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elgot:

Nu börjar det dyka upp recensioner, men jag vet inte om jag har sett några bra testfall än (programutbudet verkar också vara lite snålt för närvarande).

Kollade igenom fem stycken tester.

Rätt slående hur olika batteritid de uppmätt, gissar att det är en indikation på att vid lite högre ljusstyrka på skärmen blir det den dominerade faktorn för ström-insupnadet. Surface Pro X verkar genomgående ha bättre batteritid jämfört med Surface Pro 7, men i vissa tester är det rätt liten skillnad. Surface är ju känd för att utrustas med riktigt ljusstarka paneler, backsidan av det är att det drar en del ström om man utnyttjar den möjligheten.

Prestanda verkar vara rätt mycket vad jag förväntade mig. De program som faktiskt använder ARM64 fungerar hur bra som helst ur den aspekten. Många, men långt ifrån alla, program som fungerade med x86-emuleringen verkar presterat bättre än vad de som testade hade förväntat sig. Men står fast vid: Windows på ARM64 är en garanterad flopp om man regelmässigt måste förlita sig på x86-emulering!

Emulerade x86 applikationer lär knappast positiv ur strömsynpunkt, så där finns ännu en orsak till varför Windows on ARM64 står och faller med "native" stöder av applikationer.

Känslan får avgöra om det blir en Surface X eller ej. Måste se skärmen och känna på datorn IRL för att avgöra om dessa väger upp risken man definitivt tar om man hoppar på Windows för ARM64 redan nu. Själva designen är ändå något som alla artiklar jag tittade igenom lyfte som något positivt, det är ur den aspekten den bästa Surface som gjorts.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer