Permalänk
Medlem

Hjälp att välja Linux distro

Jag är ute efter en Linux distro som initialt enkelt kan anpassas grafiskt till att likna de finare upplägg som man ser i "Visa ditt *nix skrivbord här!"-tråden men där jag sakta men säkert kan bli mer bekväm med terminaler och annan traditionell Linux användning.
Jag har kört Windows i alla år men vill börja en fasad övergång till Linux eftersom att jag inte har så mycket fritid över för att testa och träna - därför babysteg. Jag vill heller inte ha så mycket bloat. Jag har listat några program och inställningar som jag tror att jag skulle vilja börja med för att få en enkel och anpassad upplevelse efter mina behov.

Desktop enviroment: Cinnamon
File manager: Dolphin
Window manager: I3
Statusbar: Polybar
Icons: Tela icon theme
Ulauncher
Dash to dock
Unity tweak tool?
Imageviewer: Nomacs

WPS Office
Foxit PDF Reader
VLC
Chromium
Vim
Sublime
7zip
Zsh+Oh my zsh
Standardnotes
Clipboard-indicator
Ksnapshot
Kcalc
Mailspring
Enpass
Minitube
Youtube-dl
Livestreamer
Deluge
Git
Github
Super Productivity

Så, vilken ska jag välja? Ubuntu? Mint? Annan?
Jag vet att jag kan välja den distro som ser finast ut i "Visa ditt *nix skrivbord här!"-tråden men jag ju har andra önskemål också

Permalänk
Sötast

Med tanke på dina önskemål så lär Mint ligga dig nära själen.
Hoppa in i Mint Cinnamon och kör den som din main i en vecka eller två utan att komplicera till saker alldeles för mycket.

Om det känns OK efter en, två veckor så börja kolla på vad du vill ändra, hur och varför och sätt igång gaslågan på google

Jag började med Mint för flera år sedan, är idag helt och hållet såld på Solus.
Personligen rekommenderar jag den idag långt före Mint. Om dina önskemål inte är satta i sten så titta till Solus.

Skulle säga att det minst lika lätt som Mint men (nu har jag inte kört Mint mer än någon timme åt gången på flera år!!) jag tycker den fungerar mycket bättre än Mint direkt efter install.

Röda tråden är *personligen* och *jag tycker*
Skadar definitivt inget att hoppa distar en 10 gånger första månaden för att se hur de känns out of box.

För att komplicera det lite ytterligare för dig så:
Om du vill ha något som är extremt simplifierat och vackert (läs mac) så kolla upp Elementary OS.
De utvecklar appar själva, eller skinnar om befintliga appar för att passa deras egen dist!
Döfint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om dina önskemål inte är satta i sten så titta till Solus.

Tack! Vilka av mina önskemål är det som inte är förenliga med Solus? Jag kan ge upp Cinnamon. Hon är inte lojal

Permalänk
Sötast
Skrivet av mkl:

Tack! Vilka av mina önskemål är det som inte är förenliga med Solus?

Tror inte Cinnamon och Dolphin är bästa vänner med Solus, kan ha fel dock!

De kör dock Budgie vilket fungerar mycket bra i min mening och kommer med nautilus som standard vilken är, i stora drag helt ok!

Skrivet av mkl:

Tack! Vilka av mina önskemål är det som inte är förenliga med Solus? Jag kan ge upp Cinnamon. Hon är inte lojal

Då är det dags att göra en bootbar usb sticka och ge det ett försök.

Om du får samma första upplevelse som jag fick så fungerar Solus helt felfritt out of the box.

Good luck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tror inte Cinnamon och Dolphin är bästa vänner med Solus, kan ha fel dock!

De kör dock Budgie vilket fungerar mycket bra i min mening och kommer med nautilus som standard vilken är, i stora drag helt ok!

Då är det dags att göra en bootbar usb sticka och ge det ett försök.

Om du får samma första upplevelse som jag fick så fungerar Solus helt felfritt out of the box.

Good luck!

Tack! Laddar ner på en gång

Edit: Är det lätt att ta bort förinstallerade program som LibreOffice?

Permalänk
Medlem

Jag kör debian på huvudburken. Använder också xubuntu, arch och void. Alla, xubuntu undantaget, är anpassningsbara.

Sammanfattningsvis:
Debian, förhållandevis enkelt, stabilt. Arch, komplicerat, senaste mjukvaran. Void, om du vill vara alternativ. Xubuntu, enkelt och krångelfritt alternativ.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mkl:

Tack! Laddar ner på en gång

Edit: Är det lätt att ta bort förinstallerade program som LibreOffice?

Har inte min maskin tillänglig men tror att nedan är fullt tillräckligt att ösa in nedan i terminalen, om inte så hjälper google dig!
sudo eopkg rm libreoffice-common libreoffice-common-dictionaries

Vad jag kan minnas så forcerar solus inte ner någon mjukvara i halsen på en, det mesta går nog att peta bort

Jag har nästan helt gett upp feta installationer av Office program, har gått över till https://portal.office.com
Works too damn good

Permalänk
Medlem

Du listar en hel del program som ingår i KDE's fönsterhanterare. ÄR nog inte så bra att använda dessa på Cinnamon. Tror dess akommer ha så mycket dependencys så att du installerar hela KDE om du försöker installera dem. Det går visserligen att ha fler DE's (Desktop Environments) installerade samtidigt och välja vilken du vill använda när du loggar in. Tror dock att datorn kan blir seg om en massa onödigt körs i bakgrunden.

Tror ändå du skulle bli nöjd med KDE. Liknar Windows och har ett ton med inställningsmöjligheter som andra DE's saknar. Förr tog KDE rätt mycket resurser, men det är inte så längre. Vill du köra KDE så finns en dist som heter KDE Neon som baseras på Ubuntu. Den kör senaste KDE och det är KDE som står för den. Den är kanske inte den stabilaste disten som finns. Fanns nån enstaka bug. Vill du ha stabilt kan jag rekommendera Debian.

Men du får testa dig fram med vilken DE du gillar, det finns ju så många att välja på. Se den första installationen som en test för att hitta vad du vill ha. Finns även live-cd att installera till de flesta distros så slipper du installera. Kanske är bäst att börja så...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Sötast
Skrivet av mkl:

Tack! Laddar ner på en gång

Edit: Är det lätt att ta bort förinstallerade program som LibreOffice?

Hur har det gått? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hur har det gått? ^^

Jag laddade ner den men sen efter förslag på Debian så valde jag att testa det först. Jag drog slutsatsen att jag skulle ha mest marginalnytta av att leka med den eftersom det är en distribution som blivit forkad väldigt mycket. Körde några timmar förra veckan men blev distraherad av annat. Hoppas leka lite till i veckan

Permalänk
Sötast
Skrivet av mkl:

Jag laddade ner den men sen efter förslag på Debian så valde jag att testa det först. Jag drog slutsatsen att jag skulle ha mest marginalnytta av att leka med den eftersom det är en distribution som blivit forkad väldigt mycket. Körde några timmar förra veckan men blev distraherad av annat. Hoppas leka lite till i veckan

Nice! Ja det finns en "del" forks av den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Nice! Ja det finns en "del" forks av den

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Linux Mint bygger på Ubuntu som i sin tur bygger på Debian. Det är många kockar/kaptener och jag är imponerad att det funkar. Jag kör själv Debian då det känns mer clean/vanilla, men anledningen är nog mer än känsla än verklig funktion. Det känns bra i vart fall

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Jag skulle säga Manjaro. Det finns med cinnamon, och efter att ha provat massa olika distros är det SÅ skönt med nåt som inte är debian-baserat. Add / remove software-programmet med AUR påslaget (jätterepo med mjukvara där allt och lite till finns) har gjort att jag _aldrig_ behövt bry mig om att lägga till repos, köra packet manager över huvud taget i terminalen, encryption keys och sånt. Bara söka efter det du vill ha, klicka install, klart. Sjukt sjukt nice. Dessutom får man tillgång till nya versioner av drivrutiner, program osv betydligt snabbare än via debians repos.

För att inte tala om rolling releases.. Dvs att du får löpande uppdateringar till OS:et. Varje vecka (eller dag, så ofta du vill) kollar man updates och får nya grafikdribrutiner, OS-uppdateringar, window manager, ikonpaket, applikationer, spel osv osv installerat med ett klick. Du behöver aldrig bry dig om att uppdatera från t ex ubuntu 18.x till 19.x, vilket typ alltid verkar kräva ominstallation för dom flesta. Bara att klicka update då och då och du har senaste OS-versionen, forever :). Väldigt mycket qulity-of-life att köra så imo.

Permalänk
Medlem

Om man kollar din lista med program och extensions, så skulle jag säga att det är lättare för dig att instalera en distro med KDE som Desktop environment, då många av programmen du har i listan ingår i KDE.
Krunner kommer med KDE och har dom flesta features som Ulauncher har.
Latte Dock kan användas istället för Dash to Dock.
Icons setet som du söker är också lätt att ställa in bara att gå in i settings/icons sen söka icon pack och installera.

Sen kan du använda KDEs Apllication menu som liknar Windows layout, som ser ut likt bilden nedan.

Denna meny är med i standard installationen av KDE och är bara ett par klick att ändra till.
Läs mer här: https://userbase.kde.org/Plasma/Kickoff

Sen val av distro skulle jag säga Debian eller openSUSE som också har en rolling release vid namn openSUSE Tumbleweed, om du vill köra de senaste versionerna av program och uppdateringar som släpps, eller kanske Debian Testing.
För KDE om man vill köra de senaste versionerna så skulle jag rekommendera openSUSE Tumbleweed, annars funkar Debian också bra men inte lika uppdaterad.

Permalänk

ARCH! Take the leap bro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har inte min maskin tillänglig men tror att nedan är fullt tillräckligt att ösa in nedan i terminalen, om inte så hjälper google dig!
sudo eopkg rm libreoffice-common libreoffice-common-dictionaries

Vad jag kan minnas så forcerar solus inte ner någon mjukvara i halsen på en, det mesta går nog att peta bort

Jag har nästan helt gett upp feta installationer av Office program, har gått över till https://portal.office.com
Works too damn good

Jag skulle vilja påstå att installationen av Solus är onödigt tjock, för mig iallafall.

Citat:

Our intent is to provide an out-of-the-box experience with sane defaults. Having a productivity suite, audio, and video players is a sane thing to do.

Och man ska verkligen se upp med när man rensar, finns vissa (enligt mig) konstiga beroenden som verkligen kan förstöra om man tar bort någon mjukvara.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Och man ska verkligen se upp med när man rensar, finns vissa (enligt mig) konstiga beroenden som verkligen kan förstöra om man tar bort någon mjukvara.

Helt klart. Körde Antergos ett tag, där var det riktigt konstiga dependencies.. Jag avinstallerade nåt onödigt paket (typ "Car background images megapack" - inte exakt, men nåt liknande dumt). Grejen var att den installerades med Desktop Environmenten jag körde, så när jag avinstallerade det så fick jag upp "När du plockat bort detta används inte dom här paketen längre, vill du rensa dom med? <lång lista>" som jag klantigt nog klickade ja på.. Så där försvann typ hela min DE och det pajade riktigt rejält :). Det är väl mer ett fel med hur distron installerade saker, men det är värt att titta en extra gång vad som egentligen försvinner när man avinstallerar saker.

Permalänk
Medlem

Har testat Debian 10 i några dagar nu men den har varit otroligt seg redan efter installation. Det är väldigt segt att röra på musen även efter att jag ändrar känslighet och det är väldigt segt att scrolla, flytta fönster m.m. Jag har testat med trådad mus också.

Jag testade även en nyare release och både standard versionen och KDE eftersom att jag läste att det var några buggar tidigare release.

Jag har inga sånna problem när jag kör Windows installationen på samma system (i7 4790K @ 4GHz, 16 GB ram, SSD och GeForce GT 1030 2GB LP OC). Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem

@mkl:
Har du installerat Nvidias drivrutiner?

Jag har bra mycket sämre hårdvara och upplever inga segheter.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av mkl:

Jag har inga sånna problem när jag kör Windows installationen på samma system (i7 4790K @ 4GHz, 16 GB ram, SSD och GeForce GT 1030 2GB LP OC). Någon som vet vad det kan bero på?

Jag tror att den som default lägger in open-source drivisarna för Nvidia. Dom är totalt skräp imo, väldigt långsamma och buggiga. Ladda hem nvidias drivrutiner så ska du se att det blir lite åka av :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

@mkl:
Har du installerat Nvidias drivrutiner?

Jag har bra mycket sämre hårdvara och upplever inga segheter.

Skrivet av stingray454:

Jag tror att den som default lägger in open-source drivisarna för Nvidia. Dom är totalt skräp imo, väldigt långsamma och buggiga. Ladda hem nvidias drivrutiner så ska du se att det blir lite åka av :).

Ska testas

Jag har även problem med uppkoppling av två skärmar, undra om det beror på samma sak? Dels händer det att ena skärmen ibland är helt svart vid uppstart och att jag måste ändra bildskärmsinställningarna för att få igång den och dels lyckas jag inte ställa in så att jag har panel på båda skärmarna. Jag lyckas dock få latte dock att funka på båda skärmarna

Permalänk
Medlem

detta är inget specifik linuxproblem - sådant knöl har jag också under windows då det inte alltid upptäcker och väcker skärmar i sov-lägen när man koppla in display-porten eller laptop-dockan på jobbet

Permalänk
Medlem

@xxargs: alltså jag menar exempelvis efter en enkel reboot utan att skärmarna kopplats emellan. Jag har inte upplevt det på min Windows installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag tror att den som default lägger in open-source drivisarna för Nvidia. Dom är totalt skräp imo, väldigt långsamma och buggiga. Ladda hem nvidias drivrutiner så ska du se att det blir lite åka av :).

så ser jag det , det är betydligt bättre att lägga till non-free repo el använda backports om så krävs beroende på viken gpu man har, Kortet som ts har jag på en gammal dator som kör Debian Stretch på, funkar bra (använder Debian Backports för den datorn)

Permalänk
Medlem

Jag testade att installera drivrutinerna genom Debians repo enligt instruktionerna här men efter omstart får jag bara upp en svart skärm likt terminalen där jag ombeds ange användarnamn och lösen, och sen en text om att det inte finns några garantier på programvaran eftersom att den är kostnadsfri..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag testade att installera drivrutinerna genom Debians repo enligt instruktionerna här men efter omstart får jag bara upp en svart skärm likt terminalen där jag ombeds ange användarnamn och lösen, och sen en text om att det inte finns några garantier på programvaran eftersom att den är kostnadsfri..

Nu vet jag inte hur det har gått för dig och om du kanske redan fått det att funka.

Det är lite lurigt att installera Nvidias drivrutiner i Debian. Jag gör såhär:

sudo apt install nvidia-drivers nvidia-xconfig

Därefter kör jag:

sudo nvidia-xconfig

Då skapas det en fil som heter "xorg.conf" och som finns i /etc/X11/

Editera xorg.conf och sudda ut allt i den och lägg till:

Section "Files" ModulePath "/usr/lib/nvidia/current" ModulePath "/usr/lib/xorg/modules" EndSection

Nu startar du om så ska det fungera.

Vill du tweaka lite för att minimerar tearing så kan du köra

sudo nvidia-settings

Klicka på "X Server Display Configuration" (på vänstersidan)
Klicka sedan på knappen "Advanced"
sedan bockar du i "Force Composition Pipeline"
Sist så klickar du på knappen "Save X Configuration File" sedan spara (detta lägger till konfiguration i xorg.conf).

Om du spelar spel och vill stänga av Vsync så är Debian lite tråkig där också. Även om du stänger av Vsync i nvidia-settings så sparas inte det efter reboot. Då får man fixa ett script. Jag kan hjälpa dig med det om det finns intresse.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Nu vet jag inte hur det har gått för dig och om du kanske redan fått det att funka.

Det är lite lurigt att installera Nvidias drivrutiner i Debian. Jag gör såhär:

sudo apt install nvidia-drivers nvidia-xconfig

Därefter kör jag:

sudo nvidia-xconfig

Då skapas det en fil som heter "xorg.conf" och som finns i /etc/X11/

Editera xorg.conf och sudda ut allt i den och lägg till:

Section "Files" ModulePath "/usr/lib/nvidia/current" ModulePath "/usr/lib/xorg/modules" EndSection

Nu startar du om så ska det fungera.

Vill du tweaka lite för att minimerar tearing så kan du köra

sudo nvidia-settings

Klicka på "X Server Display Configuration" (på vänstersidan)
Klicka sedan på knappen "Advanced"
sedan bockar du i "Force Composition Pipeline"
Sist så klickar du på knappen "Save X Configuration File" sedan spara (detta lägger till konfiguration i xorg.conf).

Om du spelar spel och vill stänga av Vsync så är Debian lite tråkig där också. Även om du stänger av Vsync i nvidia-settings så sparas inte det efter reboot. Då får man fixa ett script. Jag kan hjälpa dig med det om det finns intresse.

Stort tack! Det funkar nu