SweClockers nya testsvit för grafikkort 2019

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Får jag vara så fräck att fråga efter lite tester som kan visa skillnaden, om det finns, mellan Windows och Linux-distro av nyare spel som fungerar på båda dessa?
För en herrans massa år sedan så var det några spel där FPS skiljde markant beroende om de kördes på Windows eller Linux, ibland så mycket som 15% om minnet in sviker.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@JonasT: Vore intressant att veta om ni kollat på att ha prestanda-index med 1% low istället för medel-FPS eller som komplement till, alt att det vägs in i det hela. Vad har ni för tankar om detta?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack! Tappade ordet. Hur som helst så verkar det finnas eftermarknadsmodeller som är sämre än referensmodeller.
https://www.youtube.com/watch?v=OJU8jKIYtS4

Vad gäller RX 5700 så kostar billigaste eftermarknadsmodellen nästan 1000:- mer än billigaste referensemodellen. Okey om det skiljer 200 spänn, men 1000 kr?! det är ju sinnessjukt. Inte minst för ett så strömsnålt kort som det ändå är. Det behövs ju ingen massiv kylning direkt.

@Chris_Kadaver

5700 verkar behöva massiv kylning, märkte bara på mitt msi radeon rx 5700 xt mech som blir 85 grader på hottest sweet spot med fläktarna på 100%

Permalänk
Medlem

Grymt jobb med framtagandet av detta.
För egen del hade jag gärna sett att 780/780ti, 970 och 1070 som många sitter på läggs med i iaf 1920x1080 segmentet.
Förstår av framtagning av resultat för varje grafikkort tar över 1 timma per upplösning så respekterar givetvis om detta inte prioriteras att lägga tid på.

Återigen snyggt jobbat!

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

5700XT är ett extremt energihungrigt kort, det drar extrema mängder ström jämfört med prestandan. Det är bara bättre än föregående AMD kort på den fronten, men inte mycket bättre.

Det som saknas i kylarna är det som kostar på, fysisk massa, det korten bestyckas med är tunna kylflänsar och tunn koppar eller ingen alls. För att tjäna pengar måste priset vara så högt om de vräker på en bra kyllösning då kortet drar så mycket, AMD säljer gpuerna dyrt till tredjepartstillverkare varav de ser billiga ut i jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

drar inte ett 5700xt ungefär samma som ett 2070 super? typ 10 watt ifrån.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det är härligt att se sweclockers tester och grafer som varit klassledande enda sedan mitt stora intresse väcktes omkring 2006. Gammal som jag börjar bli, så tycker jag det är skönt att allting är sig likt trots det att utvecklingen samtidigt gått framåt.

Jag saknar däremot tester av preset under högsta möjliga inställningen. Skulle vilja se "medium" där "high" är högsta möjliga inställning osv. Men det kanske kommer?

Det är möjligtvis något vi skulle kunna göra som en specialare för en artikel på instegs- och mellanklassens grafikkort. Till de primära grafikkortstesterna blir det tyvärr för tidskrävande att lägga till flera detaljnivåer.

Skrivet av sesese:

Gillar detta diagram då det endast finns ett grafikkort av varje modell. När ni hänger in 5st 2070 super med olika leverantörsnamn så blir helheten sämre. hoppas på att 980ti, 970 och fury X finns med framöver. Hur kan det komma sig att ni lägger ner så mycket bra jobb på ett nytt test men inte väljer att köra med en modern 8/16 CPU? Intels 9900K är en cpu som kan driva på grafikkorten betydligt mer än en trött gammal 6/12 8700k. 6/12 är en budget CPU idag.

Vi bedömde inte CPU-kraften vara ett problem för denna runda, men vi omvärderar detta löpande när det kommer ny hårdvara.

Skrivet av Yatagarasu:

@JonasT
När RTX 2080 lanserades så skilde det 2-5% både för och emot när man ställde det bredvid GTX 1080Ti i diverse titlar (om man kollar runt på bara mer än Swecs tester) - Vad har hänt här liksom...

Har turing fått sådan extremt bra optimering eller har något hänt med stödet för Pascal?

Turing (och merparten av de andra arkitekturerna) är mer stark än Pascal med den nya uppsättningen spel som används i sviten. Nämnvärt är dock att RTX 2080 inte finns med i detta testet, utan endast RTX 2080 Super, så det går inte att dra något direkt jämförelse där.

Tanken är dock att ha med "vanliga" RTX 2080 i sviten framöver också.

Skrivet av Radolov:

Observation: Det är sällan förekommande att hitta resultat i Battlefield 5 i 1080p där 5700XT inte presterar likvärdigt eller bättre än 2070 Super. Av de sex resultat som jag kollade upp från oberoende källor lyckades jag endast hitta ett där 2070 Super presterade bättre (techgage, där de verkar köra samma testscen och får aningen udda beteende i ultrawide? Kanske driverproblem, kanske scenen, oklart).

Håller på och undersöker Battlefield V-resultaten, jag återkommer!

Skrivet av NutCracker:

@JonasT Staplar i all ära, men som den siffermänniska jag är, så skulle jag önska att varje stapel kompletteras med en procentsats (lämpligen till höger om stapeln), och värdet skall då vara förhållandet i procent (med en, eller möjligen ingen, decimal) av det bästa kortets värde (vilket självklart är 100%). Ni använder ju Excel, så det blir ju en baggis, bara att lägga till den lilla beräkningsformeln. Mycket lättare att sen ställa priser (får man hämta ur annan källa) i förhållande till prestanda, som exempelvis, är det verkligen värt att lägga dubbla pengarna på en produkt (kan ju vara cpuer likväl som grafikkort) som bara presterar 20% bättre?

För övrigt, bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Skall fnula på denna!

Skrivet av Vangen:

Tycker RTX 2080 och 2070 borde funnits med, även om dom är ersätta av sina nya hade jag velat sett vad dom presterar.

Hänvisar till första inlägget i den här tråden.

Skrivet av Ford Prefect:

@JonasT: Snyggt! Sedan undrar jag om ni även har en standardavvikelse för de individuella speltesterna?

Det har vi dessvärre inte.

Skrivet av ZimpanX:

Inte för att vara sån men...

Känns lite sparsmakat med "endast" 11st speltitlar.

En RE Engine titel borde kunnat ta plats som t.ex RE 2 Remake eller DMC5. Hitman 2 (2018) och A Plague Tale: Innocence är även dom vackra och tekniskt imponerande titlar som hade varit trevligt att se och använder också motorer som ej är representerade i testet just nu.

Förutom det, keep up the good work!

Skickades från m.sweclockers.com

Vi är dessvärre tvungna att dra gränsen någonstans för att det ska vara tidsmässigt hållbart att testa grafikkort.

Skrivet av tuomi:

@JonasT: Vore intressant att veta om ni kollat på att ha prestanda-index med 1% low istället för medel-FPS eller som komplement till, alt att det vägs in i det hela. Vad har ni för tankar om detta?

Detta är ingen dum idé! Kan kika på om det är något vi kan ha som komplement.

Skrivet av Svampen:

Grymt jobb med framtagandet av detta.
För egen del hade jag gärna sett att 780/780ti, 970 och 1070 som många sitter på läggs med i iaf 1920x1080 segmentet.
Förstår av framtagning av resultat för varje grafikkort tar över 1 timma per upplösning så respekterar givetvis om detta inte prioriteras att lägga tid på.

Återigen snyggt jobbat!

Ska se vad vi kan göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

drar inte ett 5700xt ungefär samma som ett 2070 super? typ 10 watt ifrån.

Eftermarknadskort drar lika mycket som ett 2080 super med uppskruvad powerlimit, effektiviteten är långt ifrån Turing sett till fps per watt. AMDs marknadstrategi orsakar kassa kylare för att pressa priser nära AMDs egna referenskort, men även med kassa kylare kan de inte gå ned i pris utan att gå back, pga AMDs höga priser mot sina partners. Därför kostar 5700XT kort med kylare som klarar av belastningen oerhört mycket.

5700XT påminner lite om 290X, bra prestanda för prislappen, om man kan leva med en kass högljudd kylare och att kortet går varmt. Annars kostar det en bra bit över referenskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi är dessvärre tvungna att dra gränsen någonstans för att det ska vara tidsmässigt hållbart att testa grafikkort.

Absolut, förstår att det skulle innebära mer tid men varje tillagd titel leder också till ett mer korrekt index

Jag respekterar ert beslut och kan också vara jag som blivit bortskämd av testerna av hela 41 (!) titlar av Steve på HUB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Generellt kallas de typerna av kylare "referens" i Sverige, referenskylare, referenskort. AMDs och Nvidias egna kylare, de sämsta på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo generellt sett, men det finns eftermarknadskylare med radialfläkt (ex Asus Turbo och MSI aero) Och Referenskort med Axialfläktar (bland annat nvidias senaste och AMD radeon vii) AMD har ju även haft Vattenkylare på vissa av sina referenskort (Fury X och Vega 64)

Så det bästa är nog att skriva "Radialfläkt" eller något, om man pratar om "blowerstyle".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi bedömde inte CPU-kraften vara ett problem för denna runda

Skulle säga att ACO resultaten talar lite emot det resonemanget, 2080 Ti är endast 1 fps snabbare i 1080p än 2080 Super, helt enkelt en solklar CPU bottleneck. Sen mindre än 10% prestanda-dropp för 2080 Ti vid 1440p vilket gör det ännu mer tydligt. Visst hade vi pratat om extremt hög FPS i 1080p så hade det varit en bagatell, men nu är det ju dock problem med att ens nå stabila 60 fps (1% lows) och alla kort i det högre segmentet har nästan likvärdiga FPS drops (dvs förmodligen inte gpu relaterat).

Meda tanke på att spelet är så tungdrivet och visar prestandavinster med högre antal kärnor är inte 8700K direkt en bra kandidat för det spelet.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

@Radolov

Något verkar ha gått kapitalt fel när jag gjorde kontrollmätningarna för Battlefield V med olika grafikgränssnitt för AMD-korten. Kontentan är att AMD för ovanlighetens skull tappar prestanda i DX12 medan Nvidia tappar prestanda i DX11. Vill inte gå tillbaka till vårt "gamla" system med uppdelade diagram för DirectX 11 och 12-mätningar så funderade först på att slänga ut BFV ur sviten helt, men det kändes i slutändan inte rätt för en titel av denna kaliber.

Istället fick det bli en specialare med hybridmätningar för just Battlefield V. I praktiken innebär detta att AMD-korten körs i DX11 medan Nvidia rullar vidare i DX12. Har testat om alla AMD-kort i Battlefield och uppdaterat diagrammen för speltesterna med de nya resultaten samt lagt till ett stycke om detta i testmetoden för spelet. Prestandaindex har även räknats om och uppdaterats med de nya siffrorna i beaktning. Troligtvis är de gamla diagrammen cachade så för att få upp de uppdaterade rekommenderas en CTRL+F5 i webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@Radolov

Något verkar ha gått kapitalt fel när jag gjorde kontrollmätningarna för Battlefield V med olika grafikgränssnitt för AMD-korten. Kontentan är att AMD för ovanlighetens skull tappar prestanda i DX12 medan Nvidia tappar prestanda i DX11. Vill inte gå tillbaka till vårt "gamla" system med uppdelade diagram för DirectX 11 och 12-mätningar så funderade först på att slänga ut BFV ur sviten helt, men det kändes i slutändan inte rätt för en titel av denna kaliber.

Istället fick det bli en specialare med hybridmätningar för just Battlefield V. I praktiken innebär detta att AMD-korten körs i DX11 medan Nvidia rullar vidare i DX12. Har testat om alla AMD-kort i Battlefield och uppdaterat diagrammen för speltesterna med de nya resultaten samt lagt till ett stycke om detta i testmetoden för spelet. Prestandaindex har även räknats om och uppdaterats med de nya siffrorna i beaktning. Troligtvis är de gamla diagrammen cachade så för att få upp de uppdaterade rekommenderas en CTRL+F5 i webbläsaren.

Presterar alla AMD sämre i DX12 och alla Nvidia sämre i DX11? Eller endast dom nya korten? Kommer ni kolla kommande releaser och använda DX11 eller DX12 beroende på vilket som presterar bäst? Tycker att det borde vara konsekvent genom alla spel i så fall att man använder gränssnittet som fungerar bäst med olika kort men förstår att det blir för mycket arbete.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ClintBeastwood:

Presterar alla AMD sämre i DX12 och alla Nvidia sämre i DX11? Eller endast dom nya korten? Kommer ni kolla kommande releaser och använda DX11 eller DX12 beroende på vilket som presterar bäst? Tycker att det borde vara konsekvent genom alla spel i så fall att man använder gränssnittet som fungerar bäst med olika kort men förstår att det blir för mycket arbete.

Samtliga AMD-kort fick sämre i DX12 och vice versa för Nvidia.

Permalänk
Medlem

med infon som man får här så är 5700 för 3500kr bästa val pris/prestanda https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156007

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Skulle säga att ACO resultaten talar lite emot det resonemanget, 2080 Ti är endast 1 fps snabbare i 1080p än 2080 Super, helt enkelt en solklar CPU bottleneck. Sen mindre än 10% prestanda-dropp för 2080 Ti vid 1440p vilket gör det ännu mer tydligt. Visst hade vi pratat om extremt hög FPS i 1080p så hade det varit en bagatell, men nu är det ju dock problem med att ens nå stabila 60 fps (1% lows) och alla kort i det högre segmentet har nästan likvärdiga FPS drops (dvs förmodligen inte gpu relaterat).

Meda tanke på att spelet är så tungdrivet och visar prestandavinster med högre antal kärnor är inte 8700K direkt en bra kandidat för det spelet.

Man ser det även på lägsta nivån i 1080 och 1440 som är samma för 2080ti på 55 bilder/s Ser man sedan att även 5700 XT når 54 bilder/s som lägst så är det något annat än GPUn som inte hänger med.

Det kan väll inte bli som så att ni laddar upp med ett GPU test med kommande 3950X där man har tillgång till +100% prestanda mot gamla 8700K för att visa skillnaden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

med infon som man får här så är 5700 för 3500kr bästa val pris/prestanda https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5156007

Ännu bättre om man flashar med ett 5700 XT bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

@Radolov

Något verkar ha gått kapitalt fel när jag gjorde kontrollmätningarna för Battlefield V med olika grafikgränssnitt för AMD-korten. Kontentan är att AMD för ovanlighetens skull tappar prestanda i DX12 medan Nvidia tappar prestanda i DX11. Vill inte gå tillbaka till vårt "gamla" system med uppdelade diagram för DirectX 11 och 12-mätningar så funderade först på att slänga ut BFV ur sviten helt, men det kändes i slutändan inte rätt för en titel av denna kaliber.

Istället fick det bli en specialare med hybridmätningar för just Battlefield V. I praktiken innebär detta att AMD-korten körs i DX11 medan Nvidia rullar vidare i DX12. Har testat om alla AMD-kort i Battlefield och uppdaterat diagrammen för speltesterna med de nya resultaten samt lagt till ett stycke om detta i testmetoden för spelet. Prestandaindex har även räknats om och uppdaterats med de nya siffrorna i beaktning. Troligtvis är de gamla diagrammen cachade så för att få upp de uppdaterade rekommenderas en CTRL+F5 i webbläsaren.

Bra bra.
Men jag är inte helt säker på att det enbart beror på DX12. Om vi kollar på länkarna som jag gav, så hade även kitguru och guru3d testat i DX12 och fått den vanligaste/förväntade ordningen.

Ta t.ex denna video (som jag iofs inte kan veta om den är sann eller falsk, men oftast brukar jag ge benefit of doubt om de har allting rullandes i bakgrunden). Här visas samma karta, men innan (?) den biten som du kör på. Här har 5700XT inga problem i DX12.

Kan testa att kopiera inställningarna som han har och se om du får liknande resultat? Verkar även som 2070 Super får lägre AVG. Kanske har något att göra med att future frame rendering var av?

Permalänk
Medlem

Snål som jag är hade jag älskat en pris/prestanda graf. Men eftersom priserna är rörliga förstår jag att det blir jobbigt att implementera. Men jag kan drömma.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av str8forthakill:

Eftermarknadskort drar lika mycket som ett 2080 super med uppskruvad powerlimit, effektiviteten är långt ifrån Turing sett till fps per watt. AMDs marknadstrategi orsakar kassa kylare för att pressa priser nära AMDs egna referenskort, men även med kassa kylare kan de inte gå ned i pris utan att gå back, pga AMDs höga priser mot sina partners. Därför kostar 5700XT kort med kylare som klarar av belastningen oerhört mycket.

5700XT påminner lite om 290X, bra prestanda för prislappen, om man kan leva med en kass högljudd kylare och att kortet går varmt. Annars kostar det en bra bit över referenskostnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Referenskortet är lika effektivt som RTX2070 Super, försök inte blanda bort korten.
Går utmärkt att klocka sönder den fina effektiviteten, för marginellt bättre prestanda, men det är inget du kan beskylla AMD för.
Anklaga de tillverkare som faktiskt är skyldiga, inte AMD.

Många kort har tack och lov en "silent mode" som val av vgabios, som ger trevligare kort.

https://www.sweclockers.com/test/27998-powercolor-rx-5700-xt-...

edit Oj! verkar som att RX5700 XT PowerColler Red Devil tar mindre effekt än ett RTX 2080 Super referens!

https://www.sweclockers.com/test/27998-powercolor-rx-5700-xt-...
https://www.sweclockers.com/test/27902-nvidia-geforce-rtx-208...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Trevligt att ni fått med ett vulcan gränssnitt i testsviten.

Det är väl för att Spock ska kunna läsa testet.
Vulcan (Star Trek)
Vulkan (Khronos)
Obs: förväxla ej med Kronos (Marvel)
Och förlåt, kunde inte låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

RX 5700 för 3500:- är ju verkligen svårslaget. Trillar det ner under 3000:- på black friday kanske inte ens snåla jag kan hålla muspekaren borta från köpknappen. Kan till och med acceptera blowerstylekylare. Tycker inte prisskillnaden för eftermarknadskylare är motiverbar.

"Blowerstylekylare"... Blåsstilskylare? Aftermarket cooler = eftermarknadskylare. Nån som kan komma på en bra översättning av "blowerstyle" som fortfarande låter bra? :s Standardkylare kanske är användbart här istället?

Kan inte ge någon bra översättning men tycker dina översättningar kan nog funka.
Gällande 5700 referenskort så har jag själv ett
5700 referenskort från Powercolor. Klockat ner det lite samt undervolt skapligt, kortet går betydligt svalare och tystare.

Det finns helt klart en tröskel där den tappar sin effektivitet om man går över en viss klock.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Detta: https://www.techpowerup.com/260456/nvidia-influencing-youtube... berör inte SweC, men viktigt att ta i beaktande när det gäller andra reviewers.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, hmmm, nu låter jag som en repig skiva, men jag tycker också att det borde vara en modernare processesor. 9900k eller i värsta fall en 9700k.

8700K är helt för dålig för att visa maximal prestanda från ett grafikkort. 6 kärnor och 2017 liksom!

De har väl fått skicka tillbaka deras 9900k eller så är det bara så att den sitter i någons dator hemma!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Måste fråga varför ni inte har med några större E-sport spel som R6-Siege, Fortnite, CSGO, DOTA2, LOL mm. Även om dessa spel inte är så påfrestande för GPUn så vore det kul att se medel- och 1%-FPS på dessa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Man ser det även på lägsta nivån i 1080 och 1440 som är samma för 2080ti på 55 bilder/s Ser man sedan att även 5700 XT når 54 bilder/s som lägst så är det något annat än GPUn som inte hänger med.

Det kan väll inte bli som så att ni laddar upp med ett GPU test med kommande 3950X där man har tillgång till +100% prestanda mot gamla 8700K för att visa skillnaden.

Skrivet av kelthar:

Ja, hmmm, nu låter jag som en repig skiva, men jag tycker också att det borde vara en modernare processesor. 9900k eller i värsta fall en 9700k.

8700K är helt för dålig för att visa maximal prestanda från ett grafikkort. 6 kärnor och 2017 liksom!

De har väl fått skicka tillbaka deras 9900k eller så är det bara så att den sitter i någons dator hemma!

@sesese
@kelthar

Detta är väl ett GPU test och inte CPU test och här testar man vilket grafikkort som kan leverera mest i högst upplösning och där räcker det gott och väl med en i3 9100F till ett 2080TI.

Och då är deras 8700K väl tilltagen för gpu test.

Permalänk
Medlem

Btw, var är 1660 och 1650? Är jag blind?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@sesese
@kelthar

Detta är väl ett GPU test och inte CPU test och här testar man vilket grafikkort som kan leverera mest i högst upplösning och där räcker det gott och väl med en i3 9100F till ett 2080TI.

Och då är deras 8700K väl tilltagen för gpu test.

https://www.youtube.com/watch?v=BoyW15FHKgA

Skrivet av anon298854:

@sesese
@kelthar

Detta är väl ett GPU test och inte CPU test och här testar man vilket grafikkort som kan leverera mest i högst upplösning och där räcker det gott och väl med en i3 9100F till ett 2080TI.

Och då är deras 8700K väl tilltagen för gpu test.

Du kan vara svårt att förstå varför de testar andra upplösningar än 4K.

Det finns vissa människor som sitter på 1080p och 1440p också. Eftersom man går från sämsta till bästa grafikkort och de spänner över alla dessa upplösningar (vissa anses t.o.m vara ansedda för vissa upplösningar pga av deras snitt-fps i dem), så behöver man kunna maxa dem alla i respektive upplösning. Annars kan man inte se skillnaderna på dem i dem olika.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Btw, var är 1660 och 1650? Är jag blind?

Skrivet av JonasT:

Om någon missade det i artikeln så vill jag bara förtydliga att vi inte är klara med att lägga till grafikkort i sviten, så det kommer några fler relevanta referenser framöver.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?