Windows hittar inte skrivare

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte skrivare

Vad kan det bero på att Windows inte hittar en skrivare trots att den gjort det förut? Har provat stänga av och sätta på, koppla ur och koppla in. När jag kopplar in den i USB-porten hörs ljudet "enhet har kopplats in" i Windows, men ändå hittas inte skrivaren. Står bara att den är offline.

Har provat att ta bort den från skrivare på enheter och skrivare och försöka lägga till den igen. Men när jag försöker lägga till den igen hittas den inte.

Vad kan man göra?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för skrivare? Vilken version av Windows kör du?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla vilken port skrivaren använder, kanske har den fått spunk och envisas med att försöka med en port som inte används.

Random bild från nätet som visar inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för skrivare? Vilken version av Windows kör du?

RICOH SSP 112 och Windows 10 64.

Tänkte jag skulle testa att uppdatera drivrutinen, och har hittat en sida där den ska finnas: http://support.ricoh.com/bb/html/dr_ut_e/re2/model/sp112/sp11...

Dock är det man kan ladda ner där ingen .exe-fil, hur installerar man den då?

Skrivet av breakman:

Kolla vilken port skrivaren använder, kanske har den fått spunk och envisas med att försöka med en port som inte används.

Nu har jag som sagt redan tagit bort skrivaren från Windows, så kan inte kolla det. Men när jag ska installera, så ska man välja port. Hur vet man vilken port man ska välja? Det kommer upp massa val "LPT1" osv. Varför har de med sådan 80-talsteknologi? USB ska det vara och det går inte ens att välja, endast "virtuell USB" vad det nu ska vara. Vad ska man välja?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

RICOH SSP 112 och Windows 10 64.

Tänkte jag skulle testa att uppdatera drivrutinen, och har hittat en sida där den ska finnas: http://support.ricoh.com/bb/html/dr_ut_e/re2/model/sp112/sp11...

Dock är det man kan ladda ner där ingen .exe-fil, hur installerar man den då?

Läste du den blygsamt namngivna README.html och mer specifikt kapitel 1 - Installing the printer driver?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Läste du den blygsamt namngivna README.html och mer specifikt kapitel 1 - Installing the printer driver?

Ja och när jag följer det som står där kommer man till det som jag skrev i andra delen av inlägget, att man ska välja port. Det går att välja portar som "LPT1", "LPT2", "COM1", osv. (80-talet ringde och vill ha tillbaka sina portar). Samt går det att välja "Virtuell USB". Vaddå "virtuell"??? Det är riktiga portar inga virtuella. Vad ska man välja där då?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektroman:

Ja och när jag följer det som står där kommer man till det som jag skrev i andra delen av inlägget, att man ska välja port. Det går att välja portar som "LPT1", "LPT2", "COM1", osv. (80-talet ringde och vill ha tillbaka sina portar). Samt går det att välja "Virtuell USB". Vaddå "virtuell"??? Det är riktiga portar inga virtuella. Vad ska man välja där då?

Kollade du om du hade patchen som du fick tips om ovan installerad?

Du har väl installerat skrivaren en gång tidigare? Hur gjorde du då?
Man kan klicka höger musknapp på en inf-fil och välja Installera. Har du tur så fattar datorn sedan själv att den ska använda den drivrutinen när du kopplar in skrivaren.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!