Är min SSD sönder?

Permalänk
Medlem

Är min SSD sönder?

Hej! Va inne på Netonnet häromdagen och köpte följande SSD, för att använda den i min nya gaming burk.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdm2/k....

Tanken va att använda den som boot disk till Windows 10, men när jag använt Creation Tool igenom USB till att installera Windows går datorn att använda en kort stund innan jag får bluescreen och felkoden "Stornvme.sys".

När jag istället formaterar disken, kopplar ur den och installerar Windows på följande SSD istället https://www.inet.se/produkt/4301034/wd-green-ssd-240gb-m-2?&g... funkar allt som det ska.

Så fort jag kopplar in disken igen som nu är helt formaterad får jag samma felmeddelande "Stornvme.sys", även om Windows ligger installerad på en annan SSD.

Moderkortet som sitter i datorn är ett Aorus x570 Pro Wifi (Itx), moderkortet har nyaste bios och uppdaterade drivers.

Har googlat på felmeddelande men har inte hittat någon som hjälper mig, är SSD'n sönder eller är det kanske något annat som spökar?

Permalänk

Har du provat installera med endast NVM SSDn inkopplad ? Verkar oftast lösa detta problem.
Google gav många många olika lösningar på detta kända problem, det här var en av dom första.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Har du provat installera med endast NVM SSDn inkopplad ? Verkar oftast lösa detta problem.
Google gav många många olika lösningar på detta kända problem, det här var en av dom första.

Kom precis på när du skrev att jag aldrig har prövat installera med endast den SSD'n sen jag gjorde Bios update, ska prova detta och se om det blir någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Har du provat installera med endast NVM SSDn inkopplad ? Verkar oftast lösa detta problem.
Google gav många många olika lösningar på detta kända problem, det här var en av dom första.

Nu har jag gjort som du sa, datorn gick att använda hela dagen, tills för några minuter sen, då la den av och med samma bluescreen.

"SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED"
"Vad Misslyckades: Stornvme.sys"

Nu så fort jag startar den hinner datorn vara igång i ungefär 2-3 minuter innan den får samma bluescreen igen.

Alla komponenter i datorn är på hyglig nivå, inget som överhettar.

Såg en på Reddit som nämnde att program kan göra att datorn får detta felmeddelande så skriver ut här vilka program jag har laddat ner efter installationen tidigare idag.

Discord, Steam, CS:GO, Amd Radeon Software, RGB Fusion 2.0, Aura, Coolermaster Prism Software, Faceit, Faceit AC, Google Chrome.

Ska göra en ny installation imorgon på min andra disk utan att koppla in denna disk och se om det blir någon skillnad. Jag återkommer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du gjorde väl en anpassad installation utan att nånting finns inne i någon av M2 SSD'erna?

För låter konstigt att det ska till och bli problem om du liksom har installerat som jag skrev ovan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Du gjorde väl en anpassad installation utan att nånting finns inne i någon av M2 SSD'erna?

För låter konstigt att det ska till och bli problem om du liksom har installerat som jag skrev ovan.

Jag gjorde en anpassad installation med endast SSD'n inkopplad, inga andra hårddiskar. Känns ju enligt mig som att det är hårdvaran det är fel på, ska som sagt göra en anpassad installation på en annan SSD imon och se om det gör skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyckades tidigare idag äntligen boota in på Windows, prövade att starta lite program för och se om det var något där som triggade BSOD. Lyckades öppna ungefär 5 program utan problem tills jag öppnade RGB Fusion 2.0 från Gigabyte, då händer samma BSOD som innan.

Lyckades komma in 3 gånger på Windows utan problem och varje gång jag startade RGB Fusion så fick jag BSOD, avinstallerade programmet och nu verkar datorn funka som den ska.

Efter lite googlingar på programmet hittar jag flera hundra inlägg på forum där andra personer har samma problem.

Jag återkommer om problemet skulle kvarstå.

Skickades från m.sweclockers.com