Permalänk

Har följt denna tråd och finner den mycket intressant, har säljv 3570k och funderar egentligen på köpa helt ny dator men att byta till en 3770k låter som ett bra alternativ sålänge. Har dock inte tänkt byta gpu då ett GTX 1070 räcker än sålånge för min del. Men skulle gärna vilja låna tråden för på tips gällande snabbare ram kör med 1600hz 4*4 idag, vilket ja är osäker på om de är bättre än dual channel eller inte.. spelar i 1440p

I5 3570K 3.4@4.2Ghz
Noctua NH-D14
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Visste inte att det kommer en zen 2+? Trodde nästa var zen 3?

Ja du verkar ha bättre koll än mig. Trodde det gick att klocka utan att låsa upp, men när jag tänker efter så har jag nog hört det tidigare precis det du säger nu. Såg nån som låste upp till XT och referensdesignkylaren gick minst sagt på högvarv hela tiden. GPUn nådde väl typ 95c eller nåt. Men visst... Man skulle ju kunna flasha om kortet till XT och sen underklocka lite om man tycker det går för varmt. Eller varför inte testa att undervolta också? Nu blev jag nästan sugen på köp bara för att få pilla lite haha.

Ja min i7 2600K kör jag antingen i 4.6Ghz eller 4.8Ghz. Märker ingen jätteskillnad de sista 200Mhz:en så 4.6 är min stabila sommaröverklockning kan man säga. Minnena är överklockade från 1600Mhz till 2133Mhz. Det gör enorm skillnad, inte minst i modernare titlar. Får väl typ 200fps när jag kör duel i quake men skulle ändå vilja ha mer. Inte minst när jag kör FFA då jag kan få drops neråt 110fps när det är som värst. När jag kör 4.8Ghz så håller min rigg ganska jämna steg med en Ryzen 5 2600 och 3000Mhz DRR4 när jag jämfört med andra i just quake. Kanske 10% mer prestanda för ryzen. Det är rätt imponerande för något som kom ut 2011 får jag ändå säga.

Tjejen får ärva mina gamla delar också. Hon har ett cooler master real power 550w agg från 2007-2008 nån gång. Har ett gammalt Corsair HX520 som också funkar kalas än idag. Jag ser faktiskt ingen anledning att byta agg om man har ett gammalt kvalitetsagg som funkar. Åtminstone inte om man skulle köra typ Ryzen 5 3600 eller liknande. Nu har jag förvisso ett Corsair RM550 i min mainrigg som kommer få följa med till nästa uppgradering men ändå.

Jag förstår att du står dig rätt bra på haswell. Hur högt klockar din cpu? Den lär ju inte lägga jättelångt efter skylake i stock egentligen. Inte minst om du kör typ 2400Mhz DDR3.

Jag kör min på stock en så länge har inte haft behov av att överklocka men har provat få upp den i 4,5-4,6ghz utan större problem

Ram kör ja i 1600 haha har inte brytt mig så mycket om de då ja inte spelar, dock har ja provat och fått upp dem till 2133 när ja provade

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

Har följt denna tråd och finner den mycket intressant, har säljv 3570k och funderar egentligen på köpa helt ny dator men att byta till en 3770k låter som ett bra alternativ sålänge. Har dock inte tänkt byta gpu då ett GTX 1070 räcker än sålånge för min del. Men skulle gärna vilja låna tråden för på tips gällande snabbare ram kör med 1600hz 4*4 idag, vilket ja är osäker på om de är bättre än dual channel eller inte.. spelar i 1440p

I5 3570K 3.4@4.2Ghz
Noctua NH-D14
Gigabyte GA-Z77X-D3H
Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz

Skickades från m.sweclockers.com

Har du samma kit på 4x4? eller är de olika minnen?

Har du provat att överklocka ditt ram till 1866 eller 2133?

Kan va bra att börja med det

Alternativt köper du 2400mhz minnen för en 1000 lapp och kör igång xmp. dock skulle ja prova klocka mina minnen först innan jag skulle göra detta.

Permalänk
Skrivet av sifri:

Har du samma kit på 4x4? eller är de olika minnen?

Har du provat att överklocka ditt ram till 1866 eller 2133?

Kan va bra att börja med det

Alternativt köper du 2400mhz minnen för en 1000 lapp och kör igång xmp. dock skulle ja prova klocka mina minnen först innan jag skulle göra detta.

De är likadana stickor, köpta vid två olika tillfällen bara. Har inte provat klocka dom, men ska prova de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x I Noctua NH-D14 I ASUS TUF GAMING X570-PLUS I G.Skill Trident Z Neo 2x16 3600MHz CL16 I ASUS Tuf RTX 3080ti 12GB I Corsair MP600 1TB M.2 I ASUS ROG Strix 850W I Fractal Design Define R4 Svart I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonka/lonka:

De är likadana stickor, köpta vid två olika tillfällen bara. Har inte provat klocka dom, men ska prova de

Skickades från m.sweclockers.com

Toppen lycka till

Permalänk

Det blev som sagt 5700 för en dryg 3000 Installationen gick smidigt, dock lite trött på stökigt chassi med kablar överallt...

Idag var jag inne på net on nets lagershop och köpte Coolermaster 212 evo till cpu'n också.. har dock inte installerat än, ska börja med det imorgon..

Provade klocka med Intel's egna program, men endast till 3,8 - 3,9 typ.. datorn slocknade vid ett tillfälle och återställde till 3,4 bara.. säkert värmen.

Ska prova lite andra program!
Mycket mycket tack för all hjälp, återkommer efter Evo är installerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Det blev som sagt 5700 för en dryg 3000 Installationen gick smidigt, dock lite trött på stökigt chassi med kablar överallt...

Idag var jag inne på net on nets lagershop och köpte Coolermaster 212 evo till cpu'n också.. har dock inte installerat än, ska börja med det imorgon..

Provade klocka med Intel's egna program, men endast till 3,8 - 3,9 typ.. datorn slocknade vid ett tillfälle och återställde till 3,4 bara.. säkert värmen.

Ska prova lite andra program!
Mycket mycket tack för all hjälp, återkommer efter Evo är installerad

Kul!
Vad gäller överklockning så föreslår jag att du gör det via bios och se till att inte ha vcore på auto för då drar spänningen iväg på tok för långt. Det finns antagligen en miljard guider på youtube för hur du ska överklocka din cpu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul!
Vad gäller överklockning så föreslår jag att du gör det via bios och se till att inte ha vcore på auto för då drar spänningen iväg på tok för långt. Det finns antagligen en miljard guider på youtube för hur du ska överklocka din cpu.

Haha Jag hjälper han de lugnt han borde starta med 2400mhz minnen och gpu och se om han är nöjd med de överklocka CPU tar man i sista steget btw ja klocka upp mina 1600 minnen till 2400 igår utan problem. Stresstestade i 30min men ska nog sänka till ,2133

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ändrar jag det i BIOS också? Minnen alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Ändrar jag det i BIOS också? Minnen alltså

Haha vi tar de senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Då är kommande frågor:

1 - Vad gör jag med mitt härliga Radeon HD 7850?

2 - Värt att OC CPU? Enligt GPUcheck (81% score) ska det inte vara några stora problem att köra på den CPU'n jag har.

1. Om du tänker uppgradera resten om inte allt för lång tid så kan det vara värt att behålla o kanske göra den gamla datorn till reserv/andra dator, eller sälja. Den blir ju också mer lättsåld om de har ett ok grafikkort jämfört med den integrerade grafiken.
I annat fall behåll några månader för att ha i reserv om det nya kortet lägger av, sen sälj. Nya kort har hög sannolikhet att gå sönder i början, den sk "badkarskurvan".

Permalänk

@sifri: Ok! EVO är inne, snurrar på bra och låter inte allt för mycket.

MEN, den går på max RPM hela tiden känns det som, temp 39 grader.. är det inställning i BIOS eller "behöver" den gå max..?

Behöver också hjälp att lyfta RAM frekvens, ligger på 1333 nu.. har 2 corsair som lirar 1600 vet jag, sen två gamla corsair som jag är osäker på - går det att ha 2 olika frekvenser? Alltså splitta RAM platserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@sifri: Ok! EVO är inne, snurrar på bra och låter inte allt för mycket.

MEN, den går på max RPM hela tiden känns det som, temp 39 grader.. är det inställning i BIOS eller "behöver" den gå max..?

Behöver också hjälp att lyfta RAM frekvens, ligger på 1333 nu.. har 2 corsair som lirar 1600 vet jag, sen två gamla corsair som jag är osäker på - går det att ha 2 olika frekvenser? Alltså splitta RAM platserna?

Har du kopplar in den i rätt fan header? 39 är ok när den belastas ska den inte gå för högt nej du kommer höja alla till 1600 om du gör de kan bli problem om de är olika ram minnen

Va ska du förresten göra för uppgradering? Många trådar nu och många som är liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

CPU Fan header Men läste någonstans att man måste slå av någon Auto Speed som gör att den är max rpm hela tiden..

Permalänk

Så, lite förundrad över CPU Fläkten - Den rullar på max 1600rpm från start, och hela tiden. Känns som att det inte borde vara så?

Finns det ingen smart AutoSpeed Controll i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

Så, lite förundrad över CPU Fläkten - Den rullar på max 1600rpm från start, och hela tiden. Känns som att det inte borde vara så?

Finns det ingen smart AutoSpeed Controll i BIOS?

Låter skumt kolla i bios om du hittar något om fan curve

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@sifri: Ok! EVO är inne, snurrar på bra och låter inte allt för mycket.

MEN, den går på max RPM hela tiden känns det som, temp 39 grader.. är det inställning i BIOS eller "behöver" den gå max..?

Behöver också hjälp att lyfta RAM frekvens, ligger på 1333 nu.. har 2 corsair som lirar 1600 vet jag, sen två gamla corsair som jag är osäker på - går det att ha 2 olika frekvenser? Alltså splitta RAM platserna?

Kolla att det står rätt om PWM / DC i BIOS på fläkten, står det fel där kan man få just max RPM hela tiden.

Permalänk

@SAFA: Tack! Hur vet jag vad som är rätt? Får jag den infon av fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asupertramp:

@SAFA: Tack! Hur vet jag vad som är rätt? Får jag den infon av fläkten?

Vissa moderkort klarar känna av de själv, annars är det 4 pin så brukar det vara PWM är det 3 pin så DC-styrd. Men du kan ju alltid prova båda inställningarna o se... kan ju vara att fläkten/styrningen är defekt också.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Vissa moderkort klarar känna av de själv, annars är det 4 pin så brukar det vara PWM är det 3 pin så DC-styrd. Men du kan ju alltid prova båda inställningarna o se... kan ju vara att fläkten/styrningen är defekt också.

Jag kan styra fläkten med 3rd program, typ FanSpeed eller vad det heter.. ska kika bios när jag kommer hem!

Skickades från m.sweclockers.com