Tips på ny 65" tv, ersätta Philips Oled 55

Permalänk

Tips på ny 65" tv, ersätta Philips Oled 55

Tjena, har haft en Philips 55pos9002 55" Oled tv i drygt ett år som jag faktiskt varit väldigt nöjd med förutom det dryga med att alltid tänka på att stänga av skärmen när man t.ex pausade spelet eller lyssnade på Spotify för att motverka inbränning.

Spelar mycket, lyssnar ofta på Spotify och använder oftast appar/chromecast/Netflix etc. Tvkanaler har jag aldrig använt.

Var perfekt med Chromecast ultra inbyggt i philipsen.

Då när jag hade köpt den tyckte jag den var för liten så tänkte kolla vad man fick lägga till för att gå upp till 65" men då var det nästan 20 tusen till för 65" Oled 😅.

Men har funderat på qled, verkar riktigt skönt att slippa tänka på inbränning men hur är det att gå tillbaka till LCD efter man haft Oled?

Söker tips på 65" med så bra bildkvalitet som möjligt
Inbyggda högtalare i tvn spelar heller ingen roll då jag inte använder dom heller.

Prisklass runt 10 tusen ungefär. Får jag mycket bättre för 14 så är inte det några problem 👍 men finns det bra för 6-8 tusen så funkar ju självklart det med

Edit: ambiligt uppskattas men är inget måste även lg operativsystem skulle vara roligt att testa.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Bildexpert 📺

@juniorjesper: Ifall du vill ersätta din 55-tums OLED med något som liknar en OLED i karaktären och bildegenskaper så har du en tuff jakt att finna något på 65 tum och 10 000 kronor. För att nå motsvarande nivåer med hög kontrast fast med LCD behöver du sikta mot VA-LCD-modeller med FALD. Då går priset upp till nivåer som är ganska nära en 65-tums OLED till att börja med.

Det närmaste du lär komma är 2018:ns Sony XF9005 som går för bra många tusenlappar högre än din budget. Samsungs Q8 och Q9 som är tänkbara ersättare kostar betydligt mer i 65-tum än vad din budget medger. Men det är ungefär de alternativ du har.

Du kan däremot komma undan med vilken 65 tums LCD som helst så länge du helt och håller släpper alla krav på bilden som gör en OLED till vad den är. Kan du kväsa tankarna på OLED-egenskaper är det bara att välja och vraka.

Permalänk
Medlem

Hade med tv köp för inte så längesedan, blev en LG C8 Oled först men var missnöjd med känsligheten samt den hade döda pixlar efter bara några dagar så (kanske måndags ex?) men jag lämnade tillbaka den och köpte Samsung Q8FN och är riktigt nöjd så kan rekommendera den starkt då jag aldrig ägt Qled. Ska jag va ärlig så är fan kontrollen den jag är mest nöjd över! hade 3 stora feta på soffbordet innan som man växlade mellan och nu har jag en snygg liten slimmad smart i metall och passar ljud , tv boxern osv..
Självklart är allt en smaksak

Permalänk
Medlem

Helsike, är Windows numera i W10 skärmsläckare helt bortglömd?

Och är man riktigt foliehattad på risken att få inbränningar kan man göra så här när man surfar

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Helsike, är Windows numera i W10 skärmsläckare helt bortglömd?

https://youtu.be/wJJETf3E53s

Och är man riktigt foliehattad på risken att få inbränningar kan man göra så här när man surfar

https://youtu.be/Yy5GShNYWsY

Tackar för alla svar ursäkta jag har varit så oaktiv. Har tänkt väntat till black friday.

Det är bara Xbox jag använder till TVn inte dator så jag kan ju inte dra runt på internet fönstret osv som på videosarna du länkade

Har varit och kollat på Sony XF9005, Philips 65PUS7354/12 samt Samsung QE65Q6FNAT. Där jag kollade på Sonyn hade dom för dåligt internet så jag kunde inte testa den som jag ville, t.ex se flytet med 4k material.

Men både philipsen och Samsungen hade riktigt bra flyt vet inte om det är 100+Hz som gör flytet? Lite tveksam om Sonysarna som verkar ha 50hz 🤔

Men nu idag har jag tittat på:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/70tumochstorre/philips-70pus730412/1009280.16252/

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/70tumochstorre/philips-70pus672412/1010237.16252/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5065696

Det som är najs med Samsungen är ju att den är större, najs dosa plus verkar va bra. Men Sonyn har ju ambiligt som jag haft och är ett stort plus

Hur står sig dessa mot för t.ex XF9005 65"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Helt ofattbart att folk köper OLED som man måste passa som ett barn. Har du valt att gå från OLED så har du gjort en upgrade oavsett vad du väljer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av juniorjesper:

Har varit och kollat på Sony XF9005, Philips 65PUS7354/12 samt Samsung QE65Q6FNAT. Där jag kollade på Sonyn hade dom för dåligt internet så jag kunde inte testa den som jag ville, t.ex se flytet med 4k material.

Men både philipsen och Samsungen hade riktigt bra flyt vet inte om det är 100+Hz som gör flytet? Lite tveksam om Sonysarna som verkar ha 50hz 🤔

"Flytet" du tänker på är interpolering med framräknade/påhittade bildrutor. Den finns för Sony också och är skulle jag säga lika bra som något annat. Och Sony är kanske den som adderar mindre fel i bilden jämfört med andra interpoleringslösningar.

Panelerna i de modellerna är 120 Hz. När man talar om "50 och 100 Hz" i Europa är det egentligen "60 och 120 Hz". Av gammal tradition, – en korkad tradition då detta skapar förvirring – säger man "50 och 100 Hz" från tiden med bildrörs-TV.

Av de tre du nämner är Sony och Samsung klart bättre apparater jämfört med Philips 7-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exhale315:

Helt ofattbart att folk köper OLED som man måste passa som ett barn. Har du valt att gå från OLED så har du gjort en upgrade oavsett vad du väljer

Jag skriver ju att jag är en foliehatt människa. Kan inte hjälpa att jag är extra rädd om mina prylar

Vill bara inte råka glömma min PC och TV på och av någon anledning den skärmsläckaren min TV har inte skulle kicka in vilket är en mikroskopis risk. I alla fall har jag satt att TV:n stänger av sig efter 4 timmar om man inte klickar på okej på fjärren. He, tänk om man har TV4 play på och går ifrån och kommer tillbaka med en sol inbränd på skärmen.

Spel är inga problem då jag aldrig orkar spela mer än 2 timmar högst. Sedan måste jag titta på något annat tex gå ut.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]