Foto-hemsida - Var ska jag börja?

Permalänk
Medlem

Foto-hemsida - Var ska jag börja?

Hej! ställer denna fråga här för jag vet inte var jag ens ska börja leta i den djungel som är olika webbleverantörer, hemside-mallar etc... finns så många olika prisplaner för olika mängd lagringsutrymme och den som har bra deal ekonomiskt kanske inte har en bra mall som jag vill använda...

det jag vill göra är helt enkelt att publicera mina fotografier. kanske ca 1000 eller några tusen av dem, de bästa. göra som en online "galleri" - databas med bilder i olika kategorier. mest gatufoto. så jag är alltså inte proffesionell fotograf som vill ha en "sälj"sida med portfolio osv. detta skall snarare vara slutmålet för allt mitt fotande sedan ca 2011.

var ska jag ens börja leta? det finns ju 1000-tals olika leverantörer om inte fler ?
det viktigaste är väl att jag får en bra mall till ett okej pris, inte nödvändigtvis det billigaste men helst inte för dyrt. som har en bra mall jag kan använda som helst skall fungera även om 10-20 år samt på smartphones, alltså en någotsånär stabil leverantör....
jag är inte intresserad ÖHT av att göra min egen webbdesign utan hittar hellre nåt färdigt, som någon tar hand om åt mig när det i framtiden kommer nya programmeringsspråk - när nästa grej efter smartphones kommer osv.

kanske är lösningen om någon kan tipsa mig om ett bättre forum för denna fråga?
men hade såklart uppskattat om någon visste på rak arm...

tack på förhand för er hjälp! mvh Joakim

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Flickr, bara att ladda upp och du har 1TB att använda dig av.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt Flickr, 500px och egen WordPress har jag nu landat i Zenfolio vilket stämde bra med min "kravspec" Det jag letade efter när jag bytte var:
- ett samlat ställe för både Portfolio/Galleri,
- molnlagring I full upplösning inkl RAW-filer för ett rimligt pris
- kunna använda egen URL.

Har inte hunnit jobba så mycket med det ännu men lagt till min egna webbadress, laddat upp bilder för visning och arkiv inkl. RAW-filer och lite sånt.

Tycker att det än så länge verkar smidigt att jobba med och kostar inte skjortan. Finns även plugin för Lightroom vilket underlättar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Efter att ha använt Flickr, 500px och egen WordPress har jag nu landat i Zenfolio vilket stämde bra med min "kravspec" Det jag letade efter när jag bytte var:
- ett samlat ställe för både Portfolio/Galleri,
- molnlagring I full upplösning inkl RAW-filer för ett rimligt pris
- kunna använda egen URL.

Har inte hunnit jobba så mycket med det ännu men lagt till min egna webbadress, laddat upp bilder för visning och arkiv inkl. RAW-filer och lite sånt.

Tycker att det än så länge verkar smidigt att jobba med och kostar inte skjortan. Finns även plugin för Lightroom vilket underlättar.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för tipsen (flickr känner jag väl till, använder inte det längre)

zenfolio låter rätt bra ändå, kollade deras hemsida men hittade inte till någon slutprodukt -alltså webbsida. skulle du vilja länka till din sida t.ex.? så kan jag få se ett exempel hur det kan se ut?

mvh joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

tack för tipsen (flickr känner jag väl till, använder inte det längre)

zenfolio låter rätt bra ändå, kollade deras hemsida men hittade inte till någon slutprodukt -alltså webbsida. skulle du vilja länka till din sida t.ex.? så kan jag få se ett exempel hur det kan se ut?

mvh joakim

Som sagt, den är under uppbyggnad så ta den för vad den är. Du får nog en känsla för temat i alla fall. Man kunde få förhandstittar på diverse olika teman. Här kan man nog få se lite: https://zenfolio.com/product/presets

Min sida : https://www.intoearth.photos/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Som sagt, den är under uppbyggnad så ta den för vad den är. Du får nog en känsla för temat i alla fall. Man kunde få förhandstittar på diverse olika teman. Här kan man nog få se lite: https://zenfolio.com/product/presets

Min sida : https://www.intoearth.photos/

Skickades från m.sweclockers.com

ah! tack. synd att man inte får se mer detaljerat när man klickar på ett tema. nesoi tyckte jag verkar bra. kanske ska maila dom om de kan visa mig till en sån sida som nån gjort....vilket tema har du? fina bilder! men förstår den e under uppbyggnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

ah! tack. synd att man inte får se mer detaljerat när man klickar på ett tema. nesoi tyckte jag verkar bra. kanske ska maila dom om de kan visa mig till en sån sida som nån gjort....vilket tema har du? fina bilder! men förstår den e under uppbyggnad!

Jag har "Persephone". Hoppas de kan ge dig mer detaljerade exempel! Även om man har valt ett huvudtema så kan man ju anpassa det mer själv sen. Samma tema kan alltså se olika ut för olika hemsidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll