Drivrutin Sound BlasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Drivrutin Sound BlasterX AE-5

Hur ser man vad man har för drivrutin installerad? Jag skaffade detta ljudkort nyligen och är riktigt nöjd med ljudkvalitet och funktioner. Nu uppdaterade jag efter mycket om och men drivrutinerna och när jag vill kolla vad jag har för version installerad så blir jag mest förvirrad (Device Manager säger sådär mycket). Jag uppdaterade först Sound Blaster Command och sedan kunde jag uppdatera drivrutinerna i Device Manager ändå så jag vet inte om jag har någon knepig Microsoft-variant av drivrutinerna eller de senaste från Creative.

Så, hur kollar jag vilken drivrutin som är installerad och ser så att det är den senaste? Jag tycker inte om hela den här grejen att drivrutinerna är knutna till hela programvaran Sound Blaster Command och att jag sedan lyckades installera en annan drivrutin från Windows Update, jag litar inte på det alls.

Hjälp mig att få tag på och installera rätt drivrutin!

Tack!

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

@mezzo_:
Du ser om det är tillverkaren eller Microsoft (standard) drivrutin genom att dubbelklicka på den och i fönstret som ploppar upp välja "Driver" fliken/tabben och vid "Driver Provider" listas det från vilket drivrutinen är från.
(Där kan du även se vilket datum & version det är på den.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader

Jag hade en Microsoft-driver innan men så hittade jag https://www.reddit.com/r/SoundBlasterOfficial/ där det finns en snubbe som är anställd av Creative. Där finns en del inlägg med länkar till drivrutiner och olika roadmaps för kommande drivrutiner etc etc. Så där hittade jag denna:

Så nu har jag den senaste drivrutinen installerad!

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz