DDNS tjänst för VPN tunnel vilken approach ska jag välja

Permalänk
Medlem

DDNS tjänst för VPN tunnel vilken approach ska jag välja

Tidigare Asus router, asus ddns tjänst plus openvpn server. Pang bara att köra.
Ska byta Asus routern mot en Unifi USG pro 4. Unifi har inte egen inbyggd ddns tjänst så nu måste jag kludda med detta som tidigare varit jättesmidigt.
Alt. 1 skapa subdomän och köra dyndns (.se domänen hostas av Loopia)
alt.2 köra någon annan gratis ddns tjänst typ afraid.org osv.
alt.3 köra en portforward i usg till en Synology nas som har inbyggd ddns tjänst - xxxxxxx.synology.me i nätet.
Hur hade ni gjort?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte koppla en domän där du står som ägare i alla fall, för varför köra en VPN över huvud taget om du ändå ska avslöja din identitiet genom att koppla en domän till ditt IP. Hela idén med VPN försvinner ju då. Det borde i alla fall eliminera alternativ 1. De två andra alternativen vet jag inte hur de funkar.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på afraid. Har satt upp det åt en vän i en edgerouter och det fungerar bra. Hade lite strul att få igång det i början eftersom jag hade en stor bokstav i DNS som egentligen inte är skifteskänsligt.

Permalänk
Medlem

VPN kan ju användas till annat också, så som att nå sitt hemmanätverk.

Gratis DDNS tjänster brukar vara jobbiga, man måste svara i nåt mail att man lever lite då och då och vips så har namnet gått ut.

Framförallt på blackfriday kan man köra köpa domäner för en tia eller småpengar. -> gandi.net
De har bra API's och du kan med en curl rad uppdatera records.

Nåja, ett tips bara, första året brukar vara billigt, år 2 och frammåt kostar kanske normalt pris. Men det går ju att förnya varje black friday?