Dator för 3D- & video-arbete och spel, ca 55k

Permalänk

Dator för 3D- & video-arbete och spel, ca 55k

Hej!

Jag är på jakt efter en ny dator och har nånstans runt 55 000kr i budget.
Den ska främst användas till bild- och videoproduktion (GPU-rendering i Redshift, Cinema 4D och alla Adobe-program behöver funka bra), men också till datorspel i 1440p 60fps.
Helst vill jag beställa allt via Webhallen eller Inet så de kan sätta ihop datorn och jag inte behöver oroa mig för att något ska bråka.

Jag behöver ordentligt med både hårddiskutrymme och ramminne, och även en riktigt bra SSD för Windows, alla program jag arbetar i samt några spel. Tänkte också proppa in två Samsung 850 EVO i 500GB och 250GB från mitt nuvarande system också.

Det här är vad jag spanat in:

Är jag ute och cyklar? Funkar processorn bra med moderkortet och RAM-minnena? Finns det något annat chassi/cpu-kylare/nätagg jag borde ta istället?

Det är inte jättebråttom att sätta ihop denna dator, så jag skulle kunna vänta några månader (black friday eller nån mellandagsrea kanske), och köpa ett av de två 2080 Ti för att stoppa in i min nuvarande rigg för att få lite fart på den tills vidare. Med det i åtanke, är det nån kommande komponent som kommer släppas som jag borde vänta in?

Sen har jag en liten bonusfråga: i nuläget använder jag två Dell IPS-skärmar i 27", men min stora dröm är att byta ut den ena till en bra IPS som klarar 120Hz eller högre. Men kommer min kvarvarande Dell-skärm i 60Hz sätta käppar i hjulet för högre refresh rate? Jag vill helst spela i windowed borderless om det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

Hej!

Jag är på jakt efter en ny dator och har nånstans runt 55 000kr i budget.
Den ska främst användas till bild- och videoproduktion (GPU-rendering i Redshift, Cinema 4D och alla Adobe-program behöver funka bra), men också till datorspel i 1440p 60fps.
Helst vill jag beställa allt via Webhallen eller Inet så de kan sätta ihop datorn och jag inte behöver oroa mig för att något ska bråka.

Jag behöver ordentligt med både hårddiskutrymme och ramminne, och även en riktigt bra SSD för Windows, alla program jag arbetar i samt några spel. Tänkte också proppa in två Samsung 850 EVO i 500GB och 250GB från mitt nuvarande system också.

Det här är vad jag spanat in:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302705,303166,238081,263668,288722x2,296372,183515,197951,225158,307465x2,236123?name=Ny%20dator%20Q4%202019

Är jag ute och cyklar? Funkar processorn bra med moderkortet och RAM-minnena? Finns det något annat chassi/cpu-kylare/nätagg jag borde ta istället?

Det är inte jättebråttom att sätta ihop denna dator, så jag skulle kunna vänta några månader (black friday eller nån mellandagsrea kanske), och köpa ett av de två 2080 Ti för att stoppa in i min nuvarande rigg för att få lite fart på den tills vidare. Med det i åtanke, är det nån kommande komponent som kommer släppas som jag borde vänta in?

Sen har jag en liten bonusfråga: i nuläget använder jag två Dell IPS-skärmar i 27", men min stora dröm är att byta ut den ena till en bra IPS som klarar 120Hz eller högre. Men kommer min kvarvarande Dell-skärm i 60Hz sätta käppar i hjulet för högre refresh rate? Jag vill helst spela i windowed borderless om det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Spontant snabbare ram för att få ut mer av riggen köp 2 paket nedan istället

https://www.webhallen.com/se/product/307278-G-SKill-Trident-Z...

Sen så tror ja inte webbhallen monterar så tunga kylare tyvärr någon får rätta mig om jag har fel

Och här har du alternativ till de 2080 ti du kollar på spara in de pengarna till bättre ram minnen eller liknande btw vet ja inte hur bra sli fungerar med spel och videoredigering

https://www.inet.se/produkt/5406721/asus-geforce-rtx-2080-ti-...

Och btw de lanserar 3950x snart kanske vänta in den?

https://m.sweclockers.com/nyhet/28401-ryzen-9-3950x-med-16-ka...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Galen Gurka: Skall datorn vara för lek eller jobb? Det påverkar val av komponenter tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@Galen Gurka: Skall datorn vara för lek eller jobb? Det påverkar val av komponenter tycker jag.

Verkar väl vara för båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@sifri: Tack för svaret! Hur ser det ut nu, kan man köpa två olika paket med ramminnen och köra tillsammans? Jag hade fått uppfattningen att man helst skulle ha ett paket och att det fanns lite risker med att blanda, även om det var likadana stickor.
Angående grafikkortet så kan jag nog skippa SLI, jag är mest ute efter två grafikkort för att få upp hastigheten på GPU-renderingen i Redshift. Det ser ut att skala bra där. Det kanske är en god idé att spara in pengar på grafikkorten för att satsa på en 3950x dock ja!

@joakim99: Både och är tanken, men fokus är på att få en bra arbetsdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

@sifri: Tack för svaret! Hur ser det ut nu, kan man köpa två olika paket med ramminnen och köra tillsammans? Jag hade fått uppfattningen att man helst skulle ha ett paket och att det fanns lite risker med att blanda, även om det var likadana stickor.
Angående grafikkortet så kan jag nog skippa SLI, jag är mest ute efter två grafikkort för att få upp hastigheten på GPU-renderingen i Redshift. Det ser ut att skala bra där. Det kanske är en god idé att spara in pengar på grafikkorten för att satsa på en 3950x dock ja!

@joakim99: Både och är tanken, men fokus är på att få en bra arbetsdator.

Det har jag aldrig hört de är väl om de har tillverkats av olika tillverkare och har olika chip men generellt nej tror inte de ska va ett problem ram minnen då speciellt om de köps samtidigt borde va samma batch då

Tanke då kanske vänta på tester för att se att de x570 kort du väljer har tillräckligt bra med vrm för 3950x

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja men toppen! Då inväntar jag 3950x och kollar läget då helt enkelt. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Tjenare! Fellow 3d grafiker här, Tycker det ser riktigt bra ut, enda jag tänker är att invänta 3950x som du också tänkt på, dock är det inte superviktigt om du tänker stanna i Redshift, min processor får knappt jobba i Redshift jämfört med cpu-rendering i V-ray. Värt att tänka på är dock att blower eller vattenkylda grafikkort kan vara att föredra när man kör flera gpu:er.

Sist vill jag som andra påpeka att webhallen inte bygger datorer med så stora kylare, så hade kört på vattenkylning. Vilket åtminstone om jag får gissa borde hjälpa att avleda värme från datorns insida vilket leder till att grafikkorten inte throttlar lika snabbt pga temperaturer.

Permalänk

@sarlucic: Oj, inte tänkt alls på kylaren på grafikkortet, tack för det tipset! Då får det nog bli två blower-kylda grafikkort. Jag är lite rädd för att göra min dator till ett akvarium, så att vattenkyla grafikkorten gör mig lite skraj. Men man kanske borde satsa på vattenkyld CPU då. Känns som det kan bli svettigt i burken med två 2080Ti, så då kanske det kan hjälpa lite.
Och ja preics, jag undrar om 3950x blir overkill nu när jag också övergett V-ray. Samtidigt gör man väl lite simuleringar då och då där CPU-prestandan är viktig. Får se vad testresultaten säger nu om en månad eller så.

Permalänk

Är det ett misstag att du har valt Win 10 på dvd? ser ingen spelare för det mediet i bygget annars

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI B450 Tomahawk Max
Asus Geforce 2080 S ROG Strix | Fractal Design Edison M 750W - BF19
Corsair DDR4-2133 16gb x2 | Kingston SA2000
Fractal Design Define R6

Permalänk

@Knumskull: Ja, en riktig tabbe. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galen Gurka:

@Knumskull: Ja, en riktig tabbe. Tack!

Haha de har ju ingen betydelse du får ju en licens skapar ett usb i värsta fall och skriver in nyckel vid installation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Rycker tag i denna tråd igen då det börjar brinna i knutarna och jag behöver bättre prestanda i jobbet så snart som möjligt.
Märkbara skillnader från förra bygget jag länkade här är att jag satsar på vattenkylning och blower-kylare på grafikkorten för att hålla värmen nere, efter tips enligt tråden. Sen har jag ändrat en del med lagringen också och satsat på bara en mekanisk hårddisk och två SSD:er.
Tror också jag skippar att vänta in 3950X, dels för att jag behöver datorn ganska snart och det verkar vara högt tryck på den, men också för att jag mest kommer rendera på GPU:n och är ganska mån om single core-prestandan då det verkar viktigt för vissa program jag jobbar i (After Effects t ex) och spel. Jag kanske är felinformerad här, men 3900x klockar 300MHz högre än 3950x och det borde väl resultera i bättre single core-prestanda?

En sak jag haft lite problem med att få klarhet i är också hur det här med PCI-E-linor fungerar. Jag antar att det bästa är att köra båda 2080Ti-korten i 16x, men det är alltså inget som funkar så länge jag inte skaffar en Threadripper-processor som tillhandahåller fler linor? Har jag tolkat det rätt då?

Här är iallafall inköpslistan som det ser ut nu:

Är jag ute och cyklar nånstans eller ser detta rimligt ut?