Permalänk
Medlem

Byta antik ringklocka

Har en gammal ringklocka som inte fungerar, ser ut som att den är från när huset bygdes 1907. Är det något man kan fixa själv? Kul att ha kvar lite äldre saker...

Bild

Permalänk
Avstängd

Får du någon spänning fram till kabel-skruvarna när någon trycker på knappen?

Vanligaste "felet" på denna typ av likströmsklockor är annars att ställskruven (den på högersidan ganska långt ner med en låsmutter) behöver justeras. Passa även på att göra rent kontaktytan mellan skruven och metallbläcket på klockan!

Funktionen är så simpel det kan bli, när du får spänning till klockan så drar spolen (elektromagneten) och armen trycks in mot klockan, men då (om ställskruven är justerad korrekt) så tappar metallbläcket kontakten med ställskruven och kretsen bryts, armen fjädrar ut igen men då får metallen återigen kontakt och spolen drar och repeat!

Är denna skruven feljusterad får du istället effekten att armen bara dras in mot klockan och ev ger ett litet pling men sen stannar där. Ser även ut som du har en justering på återfjädringen högre upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av obadja:

Har en gammal ringklocka som inte fungerar, ser ut som att den är från när huset bygdes 1907. Är det något man kan fixa själv? Kul att ha kvar lite äldre saker...

https://imgur.com/TgvsD06
Bild

Det tror jag. absolut.
Jag har en liknande själv jag hittade på en loppmarknad för några år sedan.

Felsökningslista:

Kolla anslutningarna så att allt har förbindelse och ingen anslutning oxiderat igen eller gått av.

Till höger på bilden så ser du kanske den lilla kontakten som påminner om en brytarspets på en bil, mest troligt är det denna du behöver försiktigt rengöra kontaktytorna på samt justera in skruven till bladfjädern tills det fungerar igen.

(Är det mot förmodan en spole kan den gå att rädda ändå om man kan löda ihop den trasiga biten, annars finns det har jag för mig nytillverkad tyglindad kabel om spolen inte går att rädda så att man kan linda om den med samma diameter till samma tjocklek, men min erfarenhet är att det sällan är spolen)

Det underlättar om du har tillgång till en multimeter.

Jag vet ej spänningen, men det brukar hålla sig kring 9V, har inte provat min på AC, men på DC motsvarande batterispänning fungerade den fint runt ca 6-8V när jag testade mitt exemplar från ett labbaggregat.

(Jag har versionen som såg ut som en liten kyrkklocka i ställetför den runda, vet ej om det var SJ/postverket eller liknande som använde den versionen, eller om den bara är en tidigare version än din?)

Ursprungligen var de tänkta att driva med en typ av höga, svarta radiobatterier som hade liknande mässings skruvar, men man kan säkert tillverka någonting som ser snyggt ut men innehåller en modern strömkälla, det finns ju många fina metall höljen på skroten från gammal industrielektronik man kan använda till batterihållare eller en transformator och en diod tex.

Jag drog försiktigt på några droppar spritschellack (jag blandade till av flingor men finns nog färdigblandad) och polerade upp ytskiktet då min var repig och ful så att den fina mahogny färgen fram på lådan.

Kul projekt!
Lycka till!

(innan någon bättre vetande börjar gasta om säkerhet så vill jag inleda med att detta är lågvolt och effektförbrukningen är mycket liten)

Edit, jag såg att någon postade ungefär samma sak medan jag skrev.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen, då har jag nått at göra idag! Återkommer när jag förhoppningsvis lyckas få igång den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av obadja:

Tackar för hjälpen, då har jag nått at göra idag! Återkommer när jag förhoppningsvis lyckas få igång den.

Tog ca tre minuter att få igång min, så prognosen är god skulle jag vilja säga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number