Värmeproblem med Corsair LL120 RGB och Lighting Node Pro

Permalänk

Värmeproblem med Corsair LL120 RGB och Lighting Node Pro

Hur ser ni på Corsair gällande detta problem?

Har nyligen byggt en dator med en del av era komponenter i. Jag har 6 stycken LL120 RGB fläktar kopplade till en Lightning Node Pro och tillhörande fläkthub. Lightning Node Pro och flälkthub sitter på baksidan av moderkortets fästplatta. I datorn har jag även ett Asus RTX 2080 Ti som producerar en del värme. På moderkortet sitter även era minnen av modellen RGB Pro samt en H100i RGB.

Problemet uppstår när man spelar och grafikkortet blir varmare än vanligt (70-75 grader). Då ändrar fläkt nummer 1 färg på ett par LED’s och börjar också blinka några gånger. Därefter följer fläkt 2, 3 och 4 med och ändrar färg och blinkar några gånger. Fläkt 5 och 6 behåller ursprungskonfigurationen. Konfigureringen i ICue fungerar alltså inte så fort värmen stiger och belysningen börjar då leva sitt eget liv. Minnena och CPU-kylare behåller dock rätt färger.

Jag hade ganska stora problem innan jag lyckades härleda problemet till just värmen. Började med ominstallation av mjukvara utan förbättring. Jag tog sedan bort sidoplåten där komponenterna satt och omedelbart när temperaturen gick ner så började belysningen fungera normalt igen. Det jag nu har gjort är att ändra fläktkurvorna så att samtliga fläktar (totalt 7 st i chassit) ständigt ligger över 50% vilket också orsakar en högre ljudnivå. Temperaturen kommer numera sällan upp i 65 grader på grafikkortet och det är också den högsta temperaturen som uppmäts på övriga komponenter i datorn. Nu fungerar det bättre, men fortfarande har samma problem uppstått några gånger vid högre temperaturtoppar.

Det finns ganska många som har drabbats av samma problem om man söker på nätet. Borde inte era produkter klara av att hantera temperaturer i chassit på runt 65-70 grader utan att problem ska uppstå?

Är det ett tillverkningsfel på ett fåtal produkter som kan åtgärdas om man byter ut delarna på garanti eller är det ett problem som gäller alla era fläktar och kontrollers?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Har fortsatt felsöka och har nu kört FurMark i 3 timmar med en maxtemperatur på GPU av 79 grader. Invändigt i chassit är temperaturen mellan 30-50 grader beroende på var man mäter på chassi och komponenter. Utblåsen mäter 36-45 grader.

Inga problem alls med LED’s och temperaturen ligger nu konstant utan att öka något mer. Börjar nu undra om det är Spelet Digital Combat Simulator ihop med mjukvaran för ICUE som hamnar i konflikt på något sätt och orsakar felen på vissa LED’s.

Möjligt att problemen alltså är mjukvarurelaterade och inte värme/hårdvarurelaterade som jag trott. Problemen har som sagt alltid visat sig vid spel och jag spelar bara Arma 3 samt DCS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest