Permalänk
Medlem

Överklocka minnen eller köra Xmp

Hej jag har tänkt att överklocka mina minnen från 2013/2014 för att få ut lite extra kräm i Csgo.

Hittade denna guiden men tänkte fråga er om jag hellre ska köra xmp profil?

https://www.howtogeek.com/439140/how-to-overclock-your-comput...

Jag har en asus v gene och en 3770 som jag överklockat till 4.7 på 1.27 volt extreme kalibrering.
Om de gör någon skillnad.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vilka minnen har du och vilken hastighet + latens körs dem i nu?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMZ8GX3M2A1600C9) (2x4GB)

Permalänk
Medlem

@ripan_: Börja med att ta upp dom till 1866MHz. Var noga med att inte ge dom mer volt än dom behöver.
När du är nöjd med hastighet och volt och datorn är helt stabil så kan du försöka sänka latensvärdena lite.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Grejen med att överklocka RAM är att du kan få så konstiga fel med datorn som känns helt ologiska.
Sett till vinsten av faktisk prestanda är det enligt mig inte värt det. Du får ju inte en enda FPS skillnad många gånger. .
Min slusats: Kör XMP och var nöjd 😁

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Vad folk inte tänker på när det kommer till att överklocka RAM (eller att införskaffa snabbare), är att framför allt så sätter processorn gräns vad man kan ha/klocka dem till.

I TS fall dock med en Intel® Core™ i7-3770, så klarar denna av RAM upp till 2800Mhz (med XMP), vilket är nästa dubbelt så snabbt som de nuvarande på 1600Mhz.
(Enligt lista som kan laddas ner här Intel® XMP)

Så att klocka upp dem till 1866Mhz som SCORPIUS skriver bör inte vara några problem (om stickorna klarar av det vill säga).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan man köra xmp och välja memory freq 1800 mhz, och sen lämna de så?

Man ska ju veta vilken memory type man har och grejer i den där kalkylatorn. Samsung eller hynix eller micron. Jag hittar inte de någonstans.

Har fyra stycken ramminnen var av 2st är ver 5.29 samt 2st 8.16. Gör detta någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Provade XMP, 1866 och 1800. Datorn startar om innan jag kommer till bios på båda. Kör nu XMP på 1600 på 1.5 V, är de okej eller måste jag göra något? Har kört 1333 innan så någon skillnaden kanske de blir.

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att prova uppdatera BIOS, det är vanligt att de kan förbättra kompatibiliteten med RAM.
Men du har ju överklockat en vanlig i7 3770, jag är ej påläst om det gör någon skillnad för hur man överklockar minnena också.

XMP är egentligen bara en förinställd överklockningsprofil som tillverkaren garanterar är stabil. Det ska vara helt lugnt att köra med XMP på 1,5V.

Du kan även prova att skriva in samma värden som XMP-profilen, eller högre, manuellt.Så länge du inte går högre än 1,5V ska inget ta skada, bortsett från eventuella krascher ifall det ej är stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Corsair Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMZ8GX3M2A1600C9) (2x4GB)

Jag tror jag har samma minnen, och jag kan bara klocka dem till 1866MHz CL10 (10-10-10-30)

(Original ska vara 1600MHz CL9 (9-9-9-28))

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Jag tror jag har samma minnen, och jag kan bara klocka dem till 1866MHz CL10 (10-10-10-30)

(Original ska vara 1600MHz CL9 (9-9-9-28))

Vilken volt har du då? eller ändrar du bara ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Vilken volt har du då? eller ändrar du bara ovanstående?

1.5V fungerade ett tag, men efter någon dag så hände någon konstigt i webbläsaren, dock så är det omöjligt att säga om det var pga minnena, så jag höjde spänningen ett steg till 1.515V och har inte märkt något ostabilt sen dess.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Grejen med att överklocka RAM är att du kan få så konstiga fel med datorn som känns helt ologiska.
Sett till vinsten av faktisk prestanda är det enligt mig inte värt det. Du får ju inte en enda FPS skillnad många gånger. .
Min slusats: Kör XMP och var nöjd 😁

Du har rätt i att man kan få konstiga fel, men snabbare RAM kan göra en påtaglig skillnad i moderna spel.

Digitalfoundry gjorde följande test 2016. FC4, GTA V och Witcher 3 fick samtliga en prestandavinst från att gå från 1600 Mhz till 2133 Mhz med i7 3770k i 4,4Ghz
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-is-it-...

Permalänk
Medlem

Xmp tenderar att sätta alldeles för hög vccio och vccsa. Det är en av orsakerna till att människor efter något år undrar varför deras minnen plötsligt blivit ostabila och därav behöver sänka frekvenserna.

XMP tenderar att fungera någorlunda väl överlag men om målet med din pc är en arbetsstation är det sällan att rekommendera. 1.3 volt för dessa anses ofta för högt medan under 1.2 volt anses av dem flesta som säkert. Detta gäller framförallt intel gen 8-9. För din processor tror jag det är lägre, helst inte högre än 1.15 volt eller något liknande. Jag är dock långt ifrån säker på det. Både vcore för cpu och ram klarar av relativt hög volt och är någorlunda stryktåliga. Volten för vccio och vccsa är däremot betydligt mer känsliga.

Här är en länk till vad dessa är: https://www.overclock.net/forum/5-intel-cpus/1519310-what-doe...

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av ripan_:

Hej jag har tänkt att överklocka mina minnen från 2013/2014 för att få ut lite extra kräm i Csgo.

CSGo är inte ett särskilt tungrott spel, så jag tvivlar på att du får så värst mycket mer kräm ur datorn din genom att feppla med minnesöverklockning. Tvärt om kan du (som annan postare nämnt) drabbas av väldigt udda och märkliga problem den här vägen, och potentiellt sånt som korrupta filer på dina lagringsenheter osv. RAM är känsligt att pilla med i och med att allt datorn jobbar med för tillfället lagras där.

Jag vill inte avskräcka dig, men var uppmärksam på risken för problem. Olika program och spel använder minnet på väldigt olika sätt, och en mjukvara som är väldigt minnesintensiv kan funka alldeles utmärkt, medans en annan som inte upplevs så kan störtdyka.

Hade själv strul med det runt 2014 var det väl när min förra Haswell-dator var ny och jag körde 2400MHz DDR3 som BIOS inte var riktigt avstämd för. Allt funkade kalas, inklusive minnestest, fast WoW blåskärmade slumpartat lite när den kände för det. Fick ställa ned hastigheten på minnet till 2166MHz vilket kändes rätt kymigt. En BIOS-uppdatering eller två senare dock och allt funkade perfa...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

På en i7-3770K är det verkligen värt att ha så snabba minnen det bara går. Skaffade 2400MHz minnen till min 2600k och kör dom stabilt så fort det går med min cpu. D v s 2133MHz 10 12 12 28 1T.
Funderat ett tag på att prova 8 10 10 24 1T. Men har inte pallat prova mig fram än

Edit: Glömde säga att vad det gör mest är högre och mer stabil lägsta fps. D v s den som är viktig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nu kör jag dem i 1600. Hade alltid kört 1300 innan och det tillsammans med msimode gav 50 fps i benchmark ( i spelet dvs) tror den heter ulletical eller något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ska man tänka om man vill köra jämna tal som 1800 eller 2000? Alltså bclk 100:100 är de ta några timings från 1866? Hittar inga på jämna tal corahair vengeance 4x4gb 1600mhz

Skickades från m.sweclockers.com