Mindre chassi i samma stil men ändå ATX

Permalänk
Medlem

Mindre chassi i samma stil men ändå ATX

Hej alla,

Byggde rigg i somras som jag är nöjd med förutom att chassit är för stort. Tänkte höra om tips på mindre ATX chassin i samma diskreta stil, eller om jag också måste gå från ATX till mATX.

Har ett stort jäkla 2080 Ti (ej blower) så den måste ju få plats. I övrigt AMD prolle med stock fan, M.2 disk. Inget annat.

Nuvarande chassi: Fractal Design Define R6 (ej transparant sidolucka)

Som ni ser på bilden kör jag ju en ganska avskalad stil. Hade chassit varit lite mindre åt alla håll så hade det varit perfekt.

En till bild här

Några fina tips? Tack!

Övrig hw:
AMD Ryzen 7 3700X | G.Skill Flare X 16GB (2x8GB) / 3200MHz / CL14 | Zotac GeForce RTX 2080 Ti Gaming 11GB | ASUS Prime X570-P | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 | Corsair RM750X 750W v2 | AOC AG352UCG6 35" Ultrawide 3440 x 1440, 120hz G-Sync | WASD CODE, MX Clear | Logitech G305 | Fanatec ClubSport Wheel Base V2.5, CSL Elite Steering Wheel P1, CSL Elite Pedals | Logitech Extreme 3D Pro

Permalänk
Medlem

Kommer osökt att tänka på Fractal Design Define C. (om du inte tvunget ska ha en optisk enhet) Ingen jätteskillnad, men det ser om som du sparar ca 14 cm på djupet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@L'ombra: Tack för svar! Djupet är ju faktiskt det största i-landsproblemet. Ska kika lite!

Annars får jag byta moderkort också dårå.

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga att i sitt grundutförande, så är det här inget bra chassi. Inte heller vad gäller byggkvalitet eller ljudnivå om delarna lider av spoltjut mm. MEN det är det minsta chassi (mig veterligen) som tar fullstora ATX-moderkort eftersom du har möjlighet montera nätagget vertikalt i framkant. Dessutom tycker jag designen skulle passa in hemma hos dig.

Kylningen är undermålig eftersom hela kontruktionen bygger på att det är massor med små hål i stommen som ska stå för kylningen samt att du ska kunna montera fläktar och nätagg där det själv passar dig. De här hålen är för små för att ge någon vettig kylning. Så ska man ha det här chassit så ska man inte vara främmande för att ta fram en dremmel eller liknande och såga ut hål där fläktarna ska sitta. Jag kommer själv köpa det här chassit eftersom jag vill ha en liten burk som tar fullstora ATX-moderkort samt att jag vill kunna ha med den till min särbo eftersom vi pendlar mycket mellan hennes och mitt boende. Äger själv ett fractal design define R4 så jag vet hur det känns att ha ett onödigt stort chassi även om byggkvaliteten är enastående, så föredrar jag nog något mycket mindre även om byggkvaliteten får stryka på foten.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5116510

Prioriterar du däremot byggkvalitet och låg ljudnivå så håller jag med om att Define C är att föredra. Har däremot en känsla av att dina komponenter kanske kommer få sverttas lite. Se till att ha dubbla fläktar fram, gärna bättre sådana om du går på define c. Själv är jag jävligt trött på svarta klumpar till chassin.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Hmm... kan funka. Har ingen brådska men å andra sidan är det perfekt att klura lite! Skitbra att man frågar! Tack!

Permalänk
Medlem

Även jag tipsar om Define C. Tycker det är ett riktigt trevligt chassi. Jag byggt 3 datorer i och det är förvånansvärt litet och speciellt med versionen utan fönster är det tyst också.

Det jag vill klaga på är att det är ganska bökigt med att montera SSD enheterna på baksidan av moderkortet pga kablar (det får inte bli för tjockt), och vill man lägga till en SSD eller ta bort en måste man koppla loss allihopa.
För att rengöra dammfiltret fram måste man slita loss hela fronten, inte så jobbigt men inte alls lika trevligt som att bara öppna dörren på R6 (min server är i en R6 så jag vet )
Sedan så är Power LED väldigt väldigt ljus med skarpt blått sken - jag löser det genom att sätta maskeringstejp över leden på insidan så det blir dämpat.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lefty44: vad blev det för chassi? Jag nyfiken att höra mer från dig och andra då jag också letar efter en liten ATX chassi till mitt kommande Ryzen 9x projekt. Jag kommer enbart att ha 2x M.2 lagringsenhet som sitter på moderkortet samt en 27 cm långt grafikkort. Jag välkomnar alla tips från er i forumet. God fortsättning!
PS: andra rekommenderar CORSAIR Crystal 460X, betyg? CORSAIR Crystal 460X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onclesam:

@lefty44: vad blev det för chassi? Jag nyfiken att höra mer från dig och andra då jag också letar efter en liten ATX chassi till mitt kommande Ryzen 9x projekt. Jag kommer enbart att ha 2x M.2 lagringsenhet som sitter på moderkortet samt en 27 cm långt grafikkort. Jag välkomnar alla tips från er i forumet. God fortsättning!
PS: andra rekommenderar CORSAIR Crystal 460X, betyg? CORSAIR Crystal 460X

Hej! Kör samma tillsvidare. Är så jäkla nöjd med allt med både riggen och gejmandet (börja aldrig med simrally/simracing - it's a trap!) så jag har skjutit ett mindre chassi på framtiden! ☺️👍

Skickades från m.sweclockers.com