Permalänk
Medlem
Skrivet av odjur:

Hej, Vill köpa gaming monitor detta kvartal. Ska man vänta på IPS 240hz
Sitter på Benq xl2430t TN panel 144hz?

Detta kvartal?
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hoppade mig fram genom videon då den var rätt lång, men hade super dad ens spelat CS GO innan då, mer än nån enstaka gång? Annars är det ju rimligt att han hade blivit bättre med tiden vad än han spelat med. Han var väl inte med i sista testet heller som jag förstod det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det hade han.
Och nej sista testet var inte alla med (inte alla pros heller för den delen).

Permalänk

Någon som vet hur nya skärmpaneler brukar stå sig? Fått hem Acer XV273X som är den nya 240 hz IPS panelen, funderar dock på den stora risken för måndagsexemplar med tanke på helt ny skärm och panel.

För övrigt har jag inte packat upp den under förhoppningen att hitta den billigare under black friday.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

@Smileduck:
Jag hittar inga reviews på Acer XV273X, den kanske inte varit ute så många veckor på marknaden.
Vore intressant att höra då jag vill ha 24" versionen. Alltså vad ni tycker om och vad ni jämför med sen innan. Om du haft TN/IPS eller 144hz.

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Skrivet av odjur:

@Smileduck:
Jag hittar inga reviews på Acer XV273X, den kanske inte varit ute så många veckor på marknaden.
Vore intressant att höra då jag vill ha 24" versionen. Alltså vad ni tycker om och vad ni jämför med sen innan. Om du haft TN/IPS eller 144hz.

Precis, jag har just nu 60 hz IPS så lär vara stor skillnad. TFTcentral (https://www.tftcentral.co.uk/) skriver att de kommer med en review i slutet av november eller början på december, de brukar vara duktiga. Kan självklart kommentera den själv men är långt ifrån proffs och det kommer inte ske förräns tidigast i helgen i så fall.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

@Smileduck: Ah Nice! På måndag 2 december kommer en review på tftcentral angående XV273X

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Jag läste lite på TftCentral angående xv273x. den verkar få bra omdöme. Men den saknar HDR teknikaliteter. Vad är det bra för? Kan man leva utan

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

När räknar man med att 240 Hz, 1440p och IPS börjar dyka upp är frågan för mig eller är det lika bra att köpa en 240 Hz TN nu om man inte vill vänta 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

När räknar man med att 240 Hz, 1440p och IPS börjar dyka upp är frågan för mig eller är det lika bra att köpa en 240 Hz TN nu om man inte vill vänta 3 år.

Top end TN paneler är förvånansvärt bra och kommer fortfarande vara bättre för competitive.
Båda panelerna har kass blacks.
Skulle vara mer intresserad av 240Hz VA.

Permalänk
Medlem

@Sinery: det är sant. Kanske ska offra mig på en när det kommer lite fler skärmar på marknaden och recensioner

Permalänk
Medlem

Är aocs 144hz ganska nya IPS panel på 1ms som på de med TN som har 1ms? Ska uppgradera från samsung S27A950D. Ska bara ha den till cs men känns så b att köpa en Zowie. Kan man spela med den som proffs typ är väl frågan , inte för att jag är de men vill ändå ha känslan av att jag spelar på samma villkor. De är mest aoc 24g2u jag har i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av improwise:

Dessutom påverkar ändringar av upplösning, frekvens osv hur man siktar, iaf för egen del när jag testat att byta mella 144 hz och 240 hz och kört på den ena en längre tid. I praktiken, har jag kört 144 hz i nån vecka och byter till 240 hz utan att göra några andra ändringar så blir jag sämre, men inte för att 240 hz är fel utan för att jag måste anpassa mig till förändringen.

Nu kanske jag låter som värsta proffset här, det är jag tyvärr inte, så för egen del tar jag inga risker utan satsar på hög FPS och frekvens

Det tror jag du är ganska unik om att tycka. Det 240hz ger dig är mer information om vart ditt crosshair faktiskt befinner sig för stunden. Vilket gör det enklare att sikta då du har mer information om vad dina musrörelser resulterar i på skärmen samt hur ofta du får se en ny bild på vart din motståndare befinner sig. Det finns alltså ingen nackdel med detta. Att sitta på 240hz ger dig bara mer information om dina musrörelser och bör alltid bara göra dig bättre.

Skrivet av ripan_:

Är aocs 144hz ganska nya IPS panel på 1ms som på de med TN som har 1ms? Ska uppgradera från samsung S27A950D. Ska bara ha den till cs men känns så b att köpa en Zowie. Kan man spela med den som proffs typ är väl frågan , inte för att jag är de men vill ändå ha känslan av att jag spelar på samma villkor. De är mest aoc 24g2u jag har i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag ingen aning om vilken nivå du spelar på. Men jag är övertygad om att 144hz duger gott. Men med det sagt. Om du ändå bara ska ha skärmen till cs så låter IPS mindre intressant och 240hz mer intressant i mina öron. Jag vet inte vad du tycker är B med Zowie men deras 240hz skärm med dyac är riktigt fin för cs om du vill ha bästa möjliga förutsättningar. Dock är den dyrare än aoc 24g2u.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Det tror jag du är ganska unik om att tycka. Det 240hz ger dig är mer information om vart ditt crosshair faktiskt befinner sig för stunden. Vilket gör det enklare att sikta då du har mer information om vad dina musrörelser resulterar i på skärmen samt hur ofta du får se en ny bild på vart din motståndare befinner sig. Det finns alltså ingen nackdel med detta. Att sitta på 240hz ger dig bara mer information om dina musrörelser och bör alltid bara göra dig bättre.

Nu har jag ingen aning om vilken nivå du spelar på. Men jag är övertygad om att 144hz duger gott. Men med det sagt. Om du ändå bara ska ha skärmen till cs så låter IPS mindre intressant och 240hz mer intressant i mina öron. Jag vet inte vad du tycker är B med Zowie men deras 240hz skärm med dyac är riktigt fin för cs om du vill ha bästa möjliga förutsättningar. Dock är den dyrare än aoc 24g2u.

Eftersom jag får drops under 240 känns de ingen mening. Men de jag hänger upp mig på med IPSen är msen. Jag har en 2ms TN nu. Kommer ipsen va som 1ms på en TN eller är de bondfångeri?

Sen vill man ju veta om man kan köra overdrive och Low inputlag tillsammans med low bluelight. Min nuvarande skärm steker mina ögon nämligen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sån vill ja ha tomten

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av ripan_:

Eftersom jag får drops under 240 känns de ingen mening. Men de jag hänger upp mig på med IPSen är msen. Jag har en 2ms TN nu. Kommer ipsen va som 1ms på en TN eller är de bondfångeri?

Sen vill man ju veta om man kan köra overdrive och Low inputlag tillsammans med low bluelight. Min nuvarande skärm steker mina ögon nämligen

Skickades från m.sweclockers.com

De frågorna kan jag inte svara på utan måste egentligen testas skärm vs skärm för att få ett exakt svar på. Vissa upplevelser är även mer individuellt styrda. En skärm som steker dina ögon kanske inte steker någon annans o.s.v. Men överlag är en TN-panel snabbare än en IPS. Om du läser denna artikeln får du mer kött på benen: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Försök hitta så många välgjorda tester du kan på de skärmarna som är intressanta för dig och utgå från det.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Det tror jag du är ganska unik om att tycka. Det 240hz ger dig är mer information om vart ditt crosshair faktiskt befinner sig för stunden. Vilket gör det enklare att sikta då du har mer information om vad dina musrörelser resulterar i på skärmen samt hur ofta du får se en ny bild på vart din motståndare befinner sig. Det finns alltså ingen nackdel med detta. Att sitta på 240hz ger dig bara mer information om dina musrörelser och bör alltid bara göra dig bättre.

Tror du måste missföstått vad jag skrev för jag ser ingen koppling till det jag skrev, iaf det du citerade, och det du skriver. Poängen är att det alltid krävs en anpassning till en förändring, vilket gör att man under den tiden blir sämre även om förändringen i sig är till det bättre. Någon som har spelat med trackball i 20 år lär blir sämre av att byta till en Glorious även fast det senare i normalfallet är klart bättre för FPS spel.

Sen är det, som tidigare konstaterats, viktigt att inte stirra sig blind bara på frekvensen, utan snabb pixelrespons och nog hög FPS är det inte mycket värt.

Permalänk
Medlem

IPS kan aldrig bli lika "snabb" som en TN, så enkelt är det.
Däremot kan de komma relativt nära.

TFTcentral tar upp rätt mycket om detta i deras senaste review av Acer XV273 (IPS 240hz)
https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_xv273x.htm

Intressant läsning för alla dessa som snackar om ms, hz osv.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av improwise:

Tror du måste missföstått vad jag skrev för jag ser ingen koppling till det jag skrev, iaf det du citerade, och det du skriver. Poängen är att det alltid krävs en anpassning till en förändring, vilket gör att man under den tiden blir sämre även om förändringen i sig är till det bättre. Någon som har spelat med trackball i 20 år lär blir sämre av att byta till en Glorious även fast det senare i normalfallet är klart bättre för FPS spel.

Sen är det, som tidigare konstaterats, viktigt att inte stirra sig blind bara på frekvensen, utan snabb pixelrespons och nog hög FPS är det inte mycket värt.

Min sista mening summerar det. "Att sitta på 240hz ger dig bara mer information om dina musrörelser och bör alltid bara göra dig bättre."
Du är troligtvis unik i aspekten att du måste ta sån tid på dig att anpassa dig till en sådan ändring att den ens är värd att nämna.

Jag kan inte relatera till din liknelse, men med en egen liknelse så blir den snarare: Ha på dig ett par glasögon med fel styrka, sen testa ett par med rätt. Att se klart kräver ingen längre omställning för att direkt få en förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

När räknar man med att 240 Hz, 1440p och IPS börjar dyka upp är frågan för mig eller är det lika bra att köpa en 240 Hz TN nu om man inte vill vänta 3 år.

Kanske första kvartalet 2020 om någon hinner få ut dom. 27" och 32"
There is also some information about some other 240Hz IPS panels planned (part numbers TBC), this time with a higher 2560 x 1440 Quad HD resolution. These are further away of course, and unlikely to appear in any monitor until 2020. There are 27″ and 32″ sized versions scheduled to go in to mass production in Nov/Dec 2019 and Dec 19/Jan 20 respectively, which sound very interesting.

AU Optronics
IPS
27" flat
16:9
2560 x 1440
240Hz
Panel mass production expected from : Nov/Dec 2019

AU Optronics
32" flat
16:9
2560 x 1440
240Hz
Dec 19 / Jan 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Min sista mening summerar det. "Att sitta på 240hz ger dig bara mer information om dina musrörelser och bör alltid bara göra dig bättre."
Du är troligtvis unik i aspekten att du måste ta sån tid på dig att anpassa dig till en sådan ändring att den ens är värd att nämna.

Jag kan inte relatera till din liknelse, men med en egen liknelse så blir den snarare: Ha på dig ett par glasögon med fel styrka, sen testa ett par med rätt. Att se klart kräver ingen längre omställning för att direkt få en förbättring.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera att jag skrev "Dessutom påverkar ändringar av upplösning, frekvens osv.". Det är ytterst sällan som enda skillnaden mellan två skärmar är enbart frekvensen. Gissar att det snarare är du som CS Mästare som har förmågor som vi vanliga dödliga saknar

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av improwise:

Notera att jag skrev "Dessutom påverkar ändringar av upplösning, frekvens osv.". Det är ytterst sällan som enda skillnaden mellan två skärmar är enbart frekvensen. Gissar att det snarare är du som CS Mästare som har förmågor som vi vanliga dödliga saknar

@improwise: Bra, då är vi överens om att 144hz och 240hz inte kräver någon omställning? För det är den aspekten av ditt inlägg jag vänder mig emot. Det är även den frågan som tråden berör. För läser man vad du tidigare skrivit så gör du det själv tydligt att din jämförelse baseras på hz. Se det fetmarkerade i citatet.

Skrivet av improwise:

iaf för egen del när jag testat att byta mella 144 hz och 240 hz och kört på den ena en längre tid. I praktiken, har jag kört 144 hz i nån vecka och byter till 240 hz utan att göra några andra ändringar så blir jag sämre, men inte för att 240 hz är fel utan för att jag måste anpassa mig till förändringen.

De andra punkterna om upplösning "osv" är ovidkommande då frågan gäller 144hz vs 240hz. Tycker du att det är rimligt att jämföra 144hz vs 240hz men att övriga inställningar skiljer sig såpass att du måste poängtera dem så noga? Då kan du uppenbarligen inte sätta fingret på vad som orsakat din prestations variation och ditt inlägg ter sig ointressant för diskussionen

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

@Nivity: Intressant, kommer troligtvis vara otroligt dyrt i början men jag kanske avvaktar ett tag då.

Permalänk
Medlem

Aoc 24g2u

Någon som vet om man kan kombinera low blue light med overdrive och low inputlag mode?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

@improwise: Bra, då är vi överens om att 144hz och 240hz inte kräver någon omställning? För det är den aspekten av ditt inlägg jag vänder mig emot. Det är även den frågan som tråden berör. För läser man vad du tidigare skrivit så gör du det själv tydligt att din jämförelse baseras på hz. Se det fetmarkerade i citatet.

De andra punkterna om upplösning "osv" är ovidkommande då frågan gäller 144hz vs 240hz. Tycker du att det är rimligt att jämföra 144hz vs 240hz men att övriga inställningar skiljer sig såpass att du måste poängtera dem så noga? Då kan du uppenbarligen inte sätta fingret på vad som orsakat din prestations variation och ditt inlägg ter sig ointressant för diskussionen

Diskussionen handlar, som det ofta blir, om det är värt att uppgradera till 240 hz eller inte. Vilket i sig är en förenkling av verkligheten då samma skärm sällan finns i 144 hz och 240 hz version och att det därför normalt alltid är mer som skiljer sig åt. T.ex. om det är så att en högre upplösning gör att man ser fler detaljer vilket kan vara en fördel jämfört med högre frekvens beroende på vad man spelar. Om man dessutom tenderar att bortse från saker som network lag, frame drops och annat som påverkar blir det snabbt än rätt missvisande diskussion.

Pratar man specifikt CS GO är det väl heller ingen hemlighet att för de som inte spelar i kontrollerade miljöer som FaceIt, ESEA osv så är det numera vilka fusk man har snarare än vilken hårdvara man har som är avgörande. Hela spelet verkar ju blivit en hackfest sen det blev Free2Play (och då var det inte direkt fuskfritt innan heller). Trist, men samtidigt ingen överraskning då många verkar bry sig mycket om vilken rank osv. man har men mindre om hur man förtjänat den. Svårt konkurrera med spinbots, aimbots och wallhack oavsett vilken hårdvara man har. Men det är väl en diskussion som lämpar sig bättre på annat håll...

Permalänk

Skillnaden mellan 240 Hz och 144 Hz är ju helt sjuk. Helt annan respons och flyt. När man går tillbaka till 144 Hz känns det som man sitter vid "60 Hz Light". Känns som man har enorm frameskipping och mouse lag a la V-sync.

Gäller dock att ens spel klarar att pusha 240 fps. Annars är det ju ganska onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floristen:

Gäller dock att ens spel klarar att pusha 240 fps. Annars är det ju ganska onödigt.

Ja, och inte då med allt för mkt framedrops som t.ex. CS GO verkar ha problem med vilket har rejält påverkan på siktet. 240 hz skärmar brukar väl dock, som sagts innan, ha fördelar med pixelresonsen osv. För er som har 240 hz skärmar så rekommenderar jag att testa köra dom i 144 hz, dvs att allt annat är lika, då blir det snabbt uppenbart att det inte bara är frekvensen som skiljer. Typ en grötig 144 hz VA panel mot en 240 hz TN panel i 144 hz är stor skillnad.

Permalänk
Medlem

En till Monitor 24 Tum, 240 HZ med IPS dyker upp på marknaden från Dell alienware.
https://www.tftcentral.co.uk/blog/dell-alienware-aw2521hf-inf...

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Var ganska galet med 100% digital viberence samt 20 gamecolor på min aoc 24g2u. Men färgerna var inte så mycket bättre som jag trodde de skulle va. Hade 120hz glossy samsung innan(TN).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Över 4000 trådvisningar, sorry att den då inte blev så matynyttig.
Anledningen till jag starta tråden är för att jag letar efter en ny monitor, då min gamla år trasig (Modell Benq Xl2430T är trasig, Specs: TN, 144hz, 1980p, 1ms gtg)
Jag leta efter en ny monitor, inte sämre specs än min och plus förbättring i färgåtergivning. så jag har funderat på 27", IPS, 1440p, G-Sync/Freesync.

Jag har hittat ungefär 10 modeller efter mina preferenser. Det är inte lätt att skilja dem åt utifrån givna specs. Det är inte direkt några prisskillnader, samtliga runt och över 5000 kr. Man skulle kunna gå efter design, testresultat samt den nyaste på marknaden... ELLER.. Vänta på nått som kanske kommer? Snart Blundar jag pekar på nån och tar den.
bara en skärm som har "True G-sync"

Jag har kort uppdaterat mig vad som verkar va nyheter,

ViewSonic Elite XG270QG ($599 Amazon, den måste ju sjunka i pris på prisjakt. nu 8890kr) Modell XG270 utan "QG" finns redan ute pris $484 den har 1080p, 240 hz
Acer Nitro XV273U(Okänd datum och pris) Specs: 165hz, 1440p
LG 27GN750 (Ny, från dell.com $399) 240hz, 1080p,
Eve SPECTRUM QHD 240HZ Ny finsk tillverkare, 240 hz, Bättre HDr 600 monitor, Finns att förboka, men kommer inte förrns sista kvartalet 2020
Asus TUF Gaming VG27AQ 1440p, 240hz Lanseringsår 2019
Acer 27" Nitro XV273X 1080p, 240hz, Lanseringsår nov 2019. denna skärm verkar va den kommersiella favoriten

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Det känns som skärmarna kommer bli bättre i år. Bättre HDR stöd med mera.
ögnar igenom och läser https://www.displayninja.com/new-monitors/

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.