Permalänk
Medlem

RGB Overhead

Skulle vara intressant att se hur mycket man förlorar genom att ha RGB på grejerna i en dator.
GamersNexus gjorde en video om bloatware som krävs för dynamisk/konfigurerbar belysning
https://www.youtube.com/watch?v=NzAeAFudylI

Till detta kommer pris, dvs man köper sämre komponenter för att få in RGB i budgeten.
Sedan kommer kylning, exempelvis drar ett CPU-block från EKG 4,4 watt i ren belysning, detta är alltså extra värme måste avledas från just CPUn i detta fall.
https://www.ekwb.com/blog/leds/ artkelnr 3831109810347

Sedan vill man väl ha glaspanel på sidan som då inte kan ha ljuddämpande material. Dessutom kostar det ibland lite mer.

Extra processande av bloatware värmer ju också CPUn...

Skiter man i ljudnivå, prestanda, energiförbrukning och pengar så är det klart bara att kompensera med mer fläkt och flera kärnor i CPUn.

Permalänk
Inaktiv

Jag har RGB på CPU-fläkt, moderkort och minnen, men har inga av programmen installerade

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Skulle vara intressant att se hur mycket man förlorar genom att ha RGB på grejerna i en dator.

Har morrat en del själv över det faktiskt. När jag körde ASUS Aura för att styra alla RGB-komponenter i datorn förbrukades ungefär en hel processorkärna bara för att snurra färger. Extremt slösaktigt, kändes det som.

Sedan insåg jag att inget i datorn behöver egentligen styrprogramvaran förutom mina två grafikkort, så jag kopplade bort minnen (8 st) och RGB-strip, och då blir belastningen i stort sett obefintlig. Verkar som att styra en massa små LED-lampor över en extremt långsam I2C-buss är mycket processorkrävande (säkert mycket busywait involverat då bussen är så primitiv...)

Samma sak för övrigt annars med Corsairs mjukvara för mitt tangentbord, headset och headset-stöd; i princip obefintlig belastning. Den finns ju där såklart, men det är inget man kan märka av alls vid vardagsbruk. Nu har jag iofs stängt av lysdioderna på det trådlösa headsetet, då de kör slut på batteriet för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har RGB på CPU-fläkt, moderkort och minnen, men har inga av programmen installerade

Men vet du hur många watt extra du generar i chassit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordekai:

Men vet du hur många watt extra du generar i chassit?

Ingen aning, men har inga temperaturproblem iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ingen aning, men har inga temperaturproblem iaf

Nej det hade ju varit bizarrt, tror inte det handlar om mer än 15 Watt i extremfallen men det kan ju vara nog för at fläktarna skall behöva snurra snabbare för bibehållen temp.

Men som sagt skulle gärna vilja veta exakt hur mycket värme ledsen genererar och om styrningen av adresserbara ledsmåste köras i datorn eller om det finns lösningar med separat microkontroller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Nej det hade ju varit bizarrt, tror inte det handlar om mer än 15 Watt i extremfallen men det kan ju vara nog för at fläktarna skall behöva snurra snabbare för bibehållen temp.

Men som sagt skulle gärna vilja veta exakt hur mycket värme ledsen genererar och om styrningen av adresserbara ledsmåste köras i datorn eller om det finns lösningar med separat microkontroller.

Ledarna i sig självt har inte 15 W effekt för det innebär enormt starkt ljus, jag skulle bli förvånad om alla drar mer än 1 W tillsammans men om styrning via mjukvara är så extremt dåligt programmerad att den belastar en kärna till max så drar ju cpun mycket mer än ledarna.
Det är väl inte så svårt att mäta vad ledarna drar heller om man vill vill ha korrekta värden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ledarna i sig självt har inte 15 W effekt för det innebär enormt starkt ljus, jag skulle bli förvånad om alla drar mer än 1 W tillsammans men om styrning via mjukvara är så extremt dåligt programmerad att den belastar en kärna till max så drar ju cpun mycket mer än ledarna.
Det är väl inte så svårt att mäta vad ledarna drar heller om man vill vill ha korrekta värden.

Om du tittar på ek specen i mitt första inlägg drar ledsen i ett enskilt vattenblock 4,4 watt. Adresserbara leds drar helt klart mer än vanliga belysningsleds.

Och den här meningen tyder ju på att det går att komma upp i 36w om man verkligen vill.
"That is a bit of a harder question, you will have to do the math or contact us. We are always happy to assist. A single motherboard RGB header usually outputs a maximum of 2-3A of power. We advise you to consult your motherboard manual for details on specific headers. For example, a single 3A 12V RGB LED motherboard header on ASUS Rampage VI could power 10 EK-Vardar 120ER RGB fans, an R6E RGB monoblock, RGB GPU block, an RGB reservoir safely and still have power left over for an additional LED strip of ~1m length."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ledarna i sig självt har inte 15 W effekt för det innebär enormt starkt ljus, jag skulle bli förvånad om alla drar mer än 1 W tillsammans men om styrning via mjukvara är så extremt dåligt programmerad att den belastar en kärna till max så drar ju cpun mycket mer än ledarna.
Det är väl inte så svårt att mäta vad ledarna drar heller om man vill vill ha korrekta värden.

Eller den här fläkten, där belysningen drar mer än fläktmotorn.
https://www.ekwb.com/shop/ek-vardar-evo-120er-rgb-500-2200-rp...

Jag tror just att det är en vanlig missuppfattning att LEDs i datorer har samma effektivitet som belysningsLEDS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Eller den här fläkten, där belysningen drar mer än fläktmotorn.
https://www.ekwb.com/shop/ek-vardar-evo-120er-rgb-500-2200-rp...

Jag tror just att det är en vanlig missuppfattning att LEDs i datorer har samma effektivitet som belysningsLEDS.

Det måste vara nått annat som drar strömmen typ en kass kontroller för ljusmängden stämmer inte med effekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det måste vara nått annat som drar strömmen typ en kass kontroller för ljusmängden stämmer inte med effekten.

Ja det behövs ju elektronik utöver själva ledsen, dessutom är det ju tre i varje. Har kollat runt lite, EK verkar ha höga värden men inte orimliga jämfört med andra, 0,2-0,3 amp är inget ovanligt för 12cm fläktar med led för enbart belysningen. Som sagt, effektivieten kan inte jämföras med vanlig belysning där just effektiviteten optimerats, det är ju ett känt problem att leds monterade tätt behöver kylfläns. Fanns ju en SSD som inte ens gick att köra med belysningen på pga överhettning vid idle.

Permalänk
Medlem

Visst drar de, men runt 20mA per LED (* färg) addresserbara kan dra 50mA
https://docs.audectra.com/guides/hardware/led-power-consumpti...

i praktiken är det nog mindre då man kör en av färgerna och i mindre intensitet.
PWM gör ju att man helt enkelt har leden avstängd för att få mindre ljusstyrka, fast i mer än 100 hertz.

Höga watt beror ju på att det är lätt att komma upp i flera hundra LED
med några meters LED strip, men det är nog inget stort problem i en dator .

Däremot är väl styrprogrammen bloatade och dåligt uppdaterade,
fick avinstallera mitt för att det krockar med anti-cheat ...