Dator kommer in i bios men dör såfort jag går vidare till windows.

Permalänk

Dator kommer in i bios men dör såfort jag går vidare till windows.

Hej!

Jag byggde ihop en ny dator igår men det slutade med att det nya nätagget inte fungerar. Jag testade byta moderkortsbatteri (hjälpte inte), testade med nätagget på den gamla datorn och då funkade allt.
Nu till problemet. När jag nu kopplar tillbanka det gamla nätaggregat i den gamla datorn igen så startar datorn så jag kan komma in i bios men när jag går vidare till windows så dör den vid inloggningsskärmen (ibland kommer jag in på skrivbordet men då dör den efter typ 10-30 sek).
Någon ide på vad som kan vara fel?

Ska sägas att jag inte får någon bild på grafikkortet så jag måste flasha bios (blev ressat när jag tog ut batteriet). Men borde väl ändå funka om jag har tagit ut grafikkortet och bara kör skärmsladden rakt in på morderkortet?

Moderkortet (GA-Z77X-UD3H) har en liten display som kan visa felkoder om något är fel men den visar att allt ska funka.

Permalänk
Vila i frid

Du har förmodligen glömt ansluta alla kablar t.ex. extra cpu ström, sata-kablar etc etc.

Permalänk

@hasenfrasen: Jag trodde också det var något sånt men jag har dragit in/ut alla kablar igen men fortfarande samma.

Permalänk
Medlem

@jointeman: ladda optimized default i bios. Ställ in allt manuellt, lämna inget på auto. Still in att den ska starta med PEG, det är ditt grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Testat annan lagringsenhet med windows? testat lagringsenhet i annan dator? Vad mer är inkopplat till moderkortet?

Skrivet av hasenfrasen:

Du har förmodligen glömt ansluta alla kablar t.ex. extra cpu ström, sata-kablar etc etc.

Låter konstigt imo, hade processorn inte fått tillräckligt med ström hade datorn inte genomfört POST och hade inte SATA-kablar varit inkopplade så hade inte datorn bootat.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Testat annan lagringsenhet med windows? testat lagringsenhet i annan dator? Vad mer är inkopplat till moderkortet?

Låter konstigt imo, hade processorn inte fått tillräckligt med ström hade datorn inte genomfört POST och hade inte SATA-kablar varit inkopplade så hade inte datorn bootat.

Jag har inte testat med annan lagringsenhet. Ska testa när jag kommer hem. Men börjar mer och mer tro att det bara rör sig om att jag måste uppdatera BIOS. Det är egentligen det enda som jag ändrat på så känns mest troligt.

Uppdaterar när jag gjort det!

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@jointeman: ladda optimized default i bios. Ställ in allt manuellt, lämna inget på auto. Still in att den ska starta med PEG, det är ditt grafikkort.

Tack för tips, ska testa detta också!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jointeman:

@hasenfrasen: Jag trodde också det var något sånt men jag har dragit in/ut alla kablar igen men fortfarande samma.

Genom åren har jag klippt några SATA-kablar som varit trasiga - för att inte kunna "återvinna" dem av misstag och skapa kaos igen när man glömt bort varför man lagt så fina kablar just där.

Permalänk

Jag har nu uppdaterat bios men ingen lycka. Fortfarande samma problem.
Kan det vara nätagget som lagt av? Det är det enda jag kan tänka mig just nu, känns som att jag provat det mesta...

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jointeman:

Jag har nu uppdaterat bios men ingen lycka. Fortfarande samma problem.
Kan det vara nätagget som lagt av? Det är det enda jag kan tänka mig just nu, känns som att jag provat det mesta...

Hur gick det med att testa att boota från olika SSDer?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: Ingen skillnad, kom in i BIOS återigen men datorn dör vid inloggningskärmen.

Permalänk

Nu snurrar datorn på och den dör inte längre (woho) men grafikkortet ger fortfarande ingen bild. Någon ide på vad som kan strula där? Det är ett 1060 om det har någon betydelse.