Permalänk
Medlem

Fiber och Unifi (Telia)

Hej!

Nu önskar jag experthjälp. Jag vet inte hur många trådar och olika svar jag läst senaste dagarna men jag är fortfarande, nästan, lika osäker. Jag kan lite men är absolut ingen expert inom nätverksområdet skall nämnas.

Bor i villa och har fått fiber indraget i huset. Innanför väggen sitter själva fibermodulen som går vidare direkt till mediaomvandlaren(?) märkt "Raycore". Vit box med 4 färgade uttag. Från den, röd port, går idag en kabel till Telias Router som styr mitt Wifi och min IPTV-box (Telia). Simple as that.

Jag vill nu gå över till ett komplett Unifi-system. USG, switch, cloud-key, AP-punkter(Wifi Mesh) osv osv och slippa Telia-routern helt. Ett bra och lättöverblickat system. Till systemet kommer också ett antal Unifi-kameror, nvr osv kopplas.

Nu kommer kruxet....vad behöver jag köpa för att få TV/Internet att fungera och HUR ska det kopplas? Det är säkert jätteenkelt men alla trådar, varianter av lösningar och begrepp ställer till det.

Jag såg en relativt ny tråd där man menade på att man kopplar Röd kabel till USG ---》 Switch -》 Till alla uttag/enheter där jag vill ha vanlig Internetuppkoppling.

Sen gul (TV) förbi USG och istället rakt in i switchen. Sen i switchen dedikerar jag sen några portar att släppa igenom TV till, i mitt fall, 5 uttag som går vidare till rum där jag vill ha TV. Har jag förstått det rätt då? Som jag förstår det verkar det kråbgligt med IPTV via USG.

Jag funderade också på om jag bara ska köpa en dum öppen switch som jag låter löpa vid sidan av unifi-systemet från gul på mediaomvandlaren och till alla "TV-uttag". Så slipper jag inställningskrångel helt med portar osv? Jag har juvtänkt att ha separata "TV-kablar" till respektive rum. Dvs ett uttag för Internet och ett för TV.

Hjälp mig gärna i mina tankebanor på ett relativt enkelt sätt. Massa koder och avancerade begrepp kommer nog bara ställa till det än mer En enkel skiss vore det bästa så jag vet vad jag behöver köpa och inte samt hur det kopplas. Som jag nämnt kommer det total sett bli endel kablar med POE då jag ska ha uttag i rum, en intilliggande fastighet och kameror men allt det kräver ju bara Internet-uppkoppling så det borde ju bara vara o ta höjd för antalet portar på switchen.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej
Själva uppkopplingen till internet lär inte vara några större problem. Däremot iptv är en djungel. Beror helt på hur din leverantör har valt att distribuera och separera ut datan. Ofta trycks det ut via såkallad multicast men du måste ta reda på exakt.

Kan mycket väl fungera som du skriver. Men det ända sätter är att prova sig fram om man inte får veta från telia exakt hur det är kopplat eller kan sniffa sig till svaret med hjälp av tex wireshark.
Hjälper gärna mer bara att fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du skall en dum switch eller en med VLAN beror på om du vill kunna köra både IPTV och internet på samma kabel.
Kan du ha ett eget nät för IPTV så blir det enklare. Se bara till switcharna vidarebefordrar IGMP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Satt och gjorde en liknande uppsättning i helgen. Fiber från Telia och sen enbart ubiquiti nätprylar, edge router x, AP och switch. Ska försöka summera konfen åt dig så kommer du förhoppningsvis en bit på vägen.

Kort och gott annars är att du tar in vlan 1 (internet) och 845 (IPTV) i switch0.
Om du kan allokera en port i usg så blir det smidigast, annars behöver du tagga till den fysiska switchen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för att ni tar er tid, uppskattas! Tyvärr har jag inte blivit så mycket klokare. Jag behöver nog en guide for dummies.

USG och IPTV har jag som sagt förstått knyte lirar jättebra varpå jag vill hitta på enklaste möjliga lösning.

Kan man inte bara gå in med "röd" kabel via USG och gul direkt till t.ex port 15 och sen ställa in port 16-20 att skicka iptv signalen. Resten ska vara vanligt Internet?

Eller som jag skrev bara låta TV(gul kabel) gå till en helt egen switch och löpa parallellt utanför övriga systemet till egna tv-uttag så behöver jag inte ändra något?

Väl mött!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Din fråga går inte att svara på eftersom vi inte vet hur just ditt stadsnät fungerar, och olika stadsnät löser det hela på olika sätt.

Jag har fiber från Gästabudsstaden och min media omvandlare har 8 portar där port 1-4 är internet/telefoni och port 5-8 är IPTV. Från port 1 en kabel till min Edgerouter för internet, från port 2 går en kabel till min Bahnhof router och vidare till telefonjacken för IP telefonin och från port 5-7 går det kablar till respektive Viasat box för IPTV:n.

Så fungerar det hos mig men jag är övertygad om att andra som har andra stadsnät har löst det på andra sätt.

Permalänk
Medlem

Vi får fiber levererat av Zitius. Och som jag beskrev har jag en vit liten fiberdosa med 4 färglada uttag. Idag använder jag bara det röda uttaget för både Internet och TV kopplat till Telias router (som jag vill bli av med).

Om denna information kan hjälpa något. Väntar på svar från Zitius exakt hur deras signaler ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kan väl testa att koppla in en tv mottagare på gul redan nu och se om du får signal?
Om inte så är det som asdboe skrev tidigare som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Din fråga går inte att svara på eftersom vi inte vet hur just ditt stadsnät fungerar, och olika stadsnät löser det hela på olika sätt.

Jag har fiber från Gästabudsstaden och min media omvandlare har 8 portar där port 1-4 är internet/telefoni och port 5-8 är IPTV. Från port 1 en kabel till min Edgerouter för internet, från port 2 går en kabel till min Bahnhof router och vidare till telefonjacken för IP telefonin och från port 5-7 går det kablar till respektive Viasat box för IPTV:n.

Så fungerar det hos mig men jag är övertygad om att andra som har andra stadsnät har löst det på andra sätt.

Precis.. det är väldigt svårt att svara på när vi inte vet hur exakt ditt nät är uppbyggt.
Hos mig så kör jag IP-Only och har en vit låda med 4 uttag. för mig spelar det ingen roll vilket uttag jag kör på, allt kommer på alla portar.