Permalänk
Medlem

Åsikt om LG 55UM7100 55 till morsan.

Hej

Jag undrar om någon här har denna tv, och kan ge lite åsikter om den.

https://cdon.se/hemelektronik/lg-55um7100-55-smart-4k-ultra-h...

LG 55UM7100 55 5390 kr.

Ska bara användas för normalt tv tittande, av en 75 åring som knappt vet vad 4k är.

Jag är medveten om att det är en "budget" tv, men verkar på papperet vara ganska mycket tv för pengarna.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Bildexpert 📺

@XripperX: Ja, en budget-tv som alla andra. Kommer såklart fungera i största allmänhet för morsans behov. Den dag hon ställer krav på minst 500 nits HDR och liknande kan ni kanske byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den dag hon ställer krav på minst 500 nits HDR och liknande kan ni kanske byta.

Vilken prisklass pratar vi om då? Dvs hur mycket behöver man gå upp i pris för att börja nå det du pratar om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elektron: Priserna flyter hela tiden så jag har inte koll på dem, utan mer koll på modeller och deras egenskaper. Men på rak arm behöver du kliva till OLED samt LCD:er med FALD och kraftfulla lysdioder. På 2019-modellerna är det sådant som Samsung Q70 och uppåt, Sony XG9 och LG SM9.

Permalänk
Medlem

Jag har den LG SK-85 och jag tror den motsvarar den nya SM82 serien.
Det är så nära man kan komma OLED kvalitet med LCD teknologi.
Sen det är klart att OLED är överlägset LCD på alla sätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag har den LG SK-85 och jag tror den motsvarar den nya SM82 serien.
Det är så nära man kan komma OLED kvalitet med LCD teknologi.

Jag skulle säga tvärtom. Så långt ifrån en OLED man kan komma. LG:s strategi med sina egna LCD-TV är – ganska väntat – att inte försöka konkurrera med OLED utan att erbjuda något som OLED:n inte kan. Vilket är höga, kontinuerliga nivåer av ljusstyrka med en IPS-panel och local dimming som ger medioker kontrast. Det blir en ljus bild som inte har i närheten av svartnivån och skuggteckningen hos en OLED. Men som kan lysa på ganska bra i ett ljust rum där man ändå inte har förutsättningarna att tillgodogöra sig skuggnyanser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle säga tvärtom. Så långt ifrån en OLED man kan komma. LG:s strategi med sina egna LCD-TV är – ganska väntat – att inte försöka konkurrera med OLED utan att erbjuda något som OLED:n inte kan. Vilket är höga, kontinuerliga nivåer av ljusstyrka med en IPS-panel och local dimming som ger medioker kontrast. Det blir en ljus bild som inte har i närheten av svartnivån och skuggteckningen hos en OLED. Men som kan lysa på ganska bra i ett ljust rum där man ändå inte har förutsättningarna att tillgodogöra sig skuggnyanser.

Jaså, jag måste ha väldigt låga förväntningar jämfört med dig, eller dåliga referenser, för jag tycker att bilden är jättefin och svartnivån väldigt bra. Local dimming är väl lite kass och jag sätter den på låg för att den ska inte ha en konstig effekt på ljus omkring,men annars det är förmoddligen det bästa IPS jag har sett. Jag har haft Sony Bravia , och Philips TV (VA) och tycker inte det är sämre nu. Det är också svårt att jämföra svartnivåer I affären då det är så ljus och fabriksinställningar ofta fruktansvärt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2724DM- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Bildexpert 📺

@VinceAkStyle: Alldeles utmärkt att du upplever den som du gör, får då har du matchat produkten rätt efter hur du tittar på bilden och det rum du har.

Rent krasst är alla IPS:er chanslös på kontrast och svärta jämfört med motsvarande VA-paneler med FALD. LG SK85 ligger på någonstans runt 1500:1 i kontrastförhållande med local dimming och lyser mot 500 nits vid HDR. Så svart är någonstans runt 0,33 nits, kanske bättre om det är väldigt stora ytor som släcker ned.

En VA-panel med FALD likt Sonys 9-serie och Samsungs Q8 och Q9-varianter ligger på native i panelen runt 3000–6000:1 med FALD:en kapabel till mer i stora ytor. De lyser närmare 1000 nits. Så i sämsta fall runt 0,33 nits även där men mer närmare 0,15 nits och lägre, förutsatt att man låter HDR köra hela vägen till 1000 nits. Dämpar man belysningen till 500 nits halveras nivå. Än mer om FALD:en är effektiv nog.

Så en OLED i samma sits med 500 nits vid HDR där även en "borkad" svartnivå efter korrigeringen ger ljus i svart som är under 0,01 nits. Blir då helt andra kontrastförhållanden och helt annan nivå av ljus i svart.

Så i sifferkriget är LG:s LCD:er rätt stora förlorare. I praktiken är det något annat med att matcha produkten efter rummet och behoven – plus allt annat som inverkar. Gäller att få siffrorna på sin sida. 500 nits i ett ljust rum där pupillen drar ihop sig och 0,33 nits på en LG SK85 kan mycket väl fungera som svart.