Erhöll min Intel 905 Optane igår - jippii/facepalm!

Permalänk
Kontot avslutas

Erhöll min Intel 905 Optane igår - jippii/facepalm!

Jippii - behöver ej förklaras.

Facepalm - för att jag trodde att alla 2.5" varianter av 905-serien hade en M.2-sladd inkluderat i lådan, och så är inte fallet... *suck* Så jag kan bara titta på den fina gjutna aluminiumkapslingen och svära och morra för mig själv typ. Hade varit skoj om mitt moderkort haft en U.2-kontakt som standard får man ju säga. Om inte sockel 2066 haft stöd för sockel 1150-processorer i förklädnad (jävla intel, typ) hade säkert PCIe-banorna från CPUn utnyttjats bättre och jag hade kunnat haft min U.2-kontakt!

Lyckligtvis kom webhallen till undsättning, de hade en konverteringsplugg i lager som jag nu beställt. Tyvärr är det ju en helg ivägen, så det blir först nästa vecka jag kan koppla in den här lilla rackaren i datorn. Ser fram emot det!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Vila i frid

Bara nyfiken i största allmänhet, vad har Intel 905 Optane till fördel över en Samsung 970 EVO Plus - annat än nästan tredubbla priset? Jag köpte en 970 Evo 1TB till min nya rigg förra veckan och noterade glatt att SQL-prestandan femdubblades mot mitt gamla härke.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av hasenfrasen:

Bara nyfiken i största allmänhet, vad har Intel 905 Optane till fördel över en Samsung 970 EVO Plus

Hm, mest att det är en j-ligt brutal SSD med galet hög Q1-prestanda. Och sedan litegrann av "varför inte", typ. Håller på att växa ur min nuvarande Samsung 960 Evo, så jag tyckte att det kunde vara kul att testa något lite annorlunda den här gången.

Citat:

annat än nästan tredubbla priset?

Ja, köper man Intel räknas högt pris som en av finesserna...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Lite jämförelser mellan den äldre Optane 900p och 970 Evo plus 1TB:

8,3x högre 4KB QD1 random read:

~2,5x högre 4KB QD4 50/50 read/write

Vid en "återuppspelning" av diskanvändningen från tung desktopanvändning så är det dock bara 17% skillnad:

edit: Och medans en 970 EVO tappar 58% prestanda vid sekventiell läsning av slumpmässigt skriven data så verkar Optane bara se det som en anledning att prestera ytterligare:

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av thu:

@hasenfrasen: Lite jämförelser mellan den äldre Optane 900p och 970 Evo plus 1TB:

Synd bara att AnandTech's benchmark inte är publikt så att man själv kan jämföra. Hur ser deras bench ut för en 970 Evo Plus 1TB? <edit>Inte mycket bättre än 250GB</edit>

Så här ser min burk ut: https://www.userbenchmark.com/UserRun/21042174

Vore kul & veta vad din kommer att prestera. Möjligt att jag kan piska ur mer SQL-prestanda med en Optane. Fast för en sådan kan jag köpa två till 970 Evo. Beslut beslut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Synd bara att AnandTech's benchmark inte är publikt så att man själv kan jämföra.

Vad syftar du på? Deras applikationsbenchmark är väl intern, men resten kan du ju replikera själv om du vill?

Skrivet av hasenfrasen:

Hur ser deras bench ut för en 970 Evo Plus 1TB? <edit>Inte mycket bättre än 250GB</edit>

1TB är ~dubbelt så snabb som 250GB, båda är ju med i bilderna jag postade?

Skrivet av hasenfrasen:

Vore kul & veta vad din kommer att prestera.

Jag är inte TS, men jag är rätt sugen på en Optane till min workstation också. Hoppas lite på att det dyker upp nån till förmånligt pris då nästa generation släpps. Med ZFS bör jag dessutom kunna dela upp så all random data hamnar på optane och allt sekventiellt går till en, för det ändamålet snabbare, NVME istället och få prestandan från båda..
Har en 900p i min filserver dock där den gör bra ifrån sig. Köpt här på sweclockers, sjukt nöjd med den. Svårt att översätta till workstationprestanda dock

Skrivet av hasenfrasen:

Möjligt att jag kan piska ur mer SQL-prestanda med en Optane. Fast för en sådan kan jag köpa två till 970 Evo. Beslut beslut...

SQL är väl typexemplet på område där Optane briljerar, men du verkar ha 64GB RAM, kör du verkligen så stora databaser på din workstation att de inte får plats i minnet?
En annan fördel i det här fallet är väl att Optane har rätt minimal risk för dataförlust eftersom det inte finns nån RAM-cache. För NVME bör du ju ha en med Power Loss Protection för att få liknande säkerhet.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av thu:

För NVME bör du ju ha en med Power Loss Protection för att få liknande säkerhet.

Optane använder ju också NVME-protokollet förvisso... Sedan så kan ju antalet konsument-SSD med buffer-kondensatorer räknas på ett finger, typ.

Annars, UPS är ju att rekommendera. Har en CyberPower 1500VA aktiv PFC/sinusvåg UPS på min rigg, och den var inte ens direkt dyr. Lite över 3000 från proshop vill jag minnas, 50% billigare typ jämfört med vad APC tar för en standard UPS utan sinusvåg på utspänningen, och ännu mer för de som har det. Hade ett kortare strömavbrott för några dagar sedan, vet inte exakt vad som hände, men tack vare mina 2 UPS så kunde jag fortsätta surfa och ha mig utan några som helst problem.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av thu:

SQL är väl typexemplet på område där Optane briljerar, men du verkar ha 64GB RAM, kör du verkligen så stora databaser på din workstation att de inte får plats i minnet?

Grejen (för mig iaf) att ha flera olika testmiljöer - är att det blir enklare att hitta flaskhalsar och optimera rätt saker. De riktiga instanserna körs på snik-moln. Bean-counters på företag är jämra dumsnåla. DB'n är nästan 5 gånger större än internminnet - och växer med ca 8GB/månad.

2019-10-10 05:28 8,716,288 DistributionRemote_log.ldf 2019-10-10 05:28 10,551,296 DistributionRemote.mdf 2019-10-10 05:28 23,003,136 ResultRemoteLab_log.ldf 2019-10-10 05:28 1,050,607,616 ResultRemoteFinal_log.ldf 2019-10-10 09:45 1,143,406,592 ResultRemoteLab.mdf 2019-10-10 05:28 8,553,955,328 ResultRemote_log.ldf 2019-10-19 07:18 77,679,689,728 ResultRemoteFinal.mdf 2019-10-19 17:20 304,133,242,880 ResultRemote.mdf

Dold text
Permalänk
Medlem

@LennyV: Aa, dåligt formulerat av mig. Flashbaserad SSD med RAM-cache kanske vore mer korrekt.

UPS has i åtanke. Men stollig som jag är funderar jag på begagnad på typ ~20-50KVA för att ta hela huset och låta den stå för (styr)spänningen till solpanelernas växelriktare också. Behövs nåt som håller igång cirkulationspumpen till pannan osv..

@hasenfrasen: Tjohej! Ja, då blir det ju svårt att trycka in allt i RAM. Om du felsöker/optimerar queries som inte har så mkt parallellism så kan nog QD1-prestandan hos Optane vara rätt häftig. Men 480GB börjar ju bli lite trångt där strax, och steget upp börjar bli hutlöst dyrt..

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av thu:

UPS has i åtanke. Men stollig som jag är funderar jag på begagnad på typ ~20-50KVA för att ta hela huset

Hah! Sådana ambitioner gillar vi...

Vad kostar en sådan anläggning och hur stor är inte den? Kanske framförallt - vad VÄGER den...? Antar att den laddas med en jäsikens massa bly-syrabatterier för att inte bli tokdyr - min 1500VA väger cirkus tolv kilo vill jag minnas. Ska du ha 50 tusen VA blir det ju 400 kilo bara genom att skala upp - och jag tror inte en sådan UPS byggs med ett lätt plast-chassi likt min. Så den lär isåfall väga betydligt mycket mer med ett rejält stålchassi.

Kanske NiMH-batterier används istället? Fast de väger ju rätt saftigt de också, även om det inte är lika illa (nickel = tyngre än järn... ) Li-ion har ju mycket högre energidensitet, men är väl en eller två magnitud dyrare typ. Är begagnatpriser rimliga? En Tesla Powerwall kostar ju typ 50-60 papp i nypris vill jag minnas. Vet inte vad de levererar för VA, men rätt mycket, typ. Och sedan är väl begagnatmarknaden rätt begränsad också då de är väldigt nya så det är kanske inget man kan räkna med.

Och du som ursprungligen oroade dig över DRAM-buffer i SSDn vid strömbortfall - en 50kVA batteribackup kan hålla den DRAM-buffern igång tills solen slocknar! lol Det var ju därför jag föreslog UPS för övrigt - om datorn inte slocknar när strömmen går spelar det ingen roll om DRAM-buffern har backup eller ej. Och även om den är backupad kan du ju ändå drabbas av diskfel och databortfall utan UPS, då det inte är säkert att all data hunnit sändas till SSDn då strömmen går.

Så jag skulle inte bry mig så mycket om backupad SSD; de tenderar att vara dyra och erbjuder ju ändå bara begränsat skydd. En UPS är mycket bättre överlag, och ger mycket mer heltäckande skydd. Inkl överspänningsskydd osv för övrigt vilket såklart är ett plus!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

@LennyV: Det blir ju en kombinerad kyl/frys i storlek a 2-400kg utan blybatterierna. Modeller med isoleringstransformater det dubbla. Men sen behövs ju batteriskåp (lika stor låda till), kopplingsskåp, diverse brytare osv, så det tar ju sin plats.

Begagnatpriserna är rätt intressanta faktiskt just eftersom att det inte direkt är nåt som bara går att koppla in hur som helst.

En powerwall2 verkar kunna leverera 5kW/~6kVA, med 7kW/~8kVA 10s peak. ~60kSEK om jag går efter priset på wikipedia.

Som exempel på begagnad UPS kan vi ta en 3-fas Chloride 70-NET som går att hämta i UK för 19kSEK: https://www.ebay.co.uk/itm/CHLORIDE-POWER-PROTECTION-70-NET-6...
Kostar väl en 5k att åka och hämta aset också, men ett ton går ju ta med bil o släp

Då klarar den 48kW/60kVA kontinuerligt, 120kVA peak på 15s tror jag. Har för mig den kan hålla 20% overload i 5 minuter också.
Kanske är lite plast i kontrollpanelen, men de är ju anpassade för industrin osv. såp de är ju byggda därefter.
Här är en video med "lilla" 30kVA-modellen som du kan skumma om du vill titta runt hur de ser ut inuti. Ser ju härligt gediget ut.
https://www.youtube.com/watch?v=X4W1OTwSsQo

UPS och SSD med PLP tycker jag inte riktigt utesluter varandra, det beror helt på vad användningsområdet är. För hasenfrasens databasarbete så verkar det inte nödvändigt alls mtp. att det verkar vara lokala kopior för att testa/utveckla förändringar som sen ska implementeras nån annanstans.
För min workstation så gör det inte så mkt heller, jag kör en trave virtuella maskiner osv, men det gör inte så mycket om de tappar nån sekunds data. Så här duger nog UPS oavsett dimensionering. Men för databaser så kan det bli väldigt problematiskt om databasen kört sync/fsync för att försäkra sig om att alla uppdateringar i en transaktion har lagrats till disk och det sen inte går att lita på att den faktiskt är på disken eller om den försvann i DRAM-buffern. Och den risken ökar ju med allt som ligger i strömförsörjningens väg, nätagg, proppar/jordfelsbrytare osv.
Obuffrad optane löser ju det "gratis*"

(*) om vi ser det som att vi köper den för prestandan

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av thu:

Som exempel på begagnad UPS kan vi ta en 3-fas Chloride 70-NET som går att hämta i UK för 19kSEK: https://www.ebay.co.uk/itm/CHLORIDE-POWER-PROTECTION-70-NET-6...
Kostar väl en 5k att åka och hämta aset också, men ett ton går ju ta med bil o släp

Stolligt!

5k för en T&R bilresa till England med 1 ton på släp på hemvägen låter nästan lite billigt tycker jag... Kanske du inte bor så långt norrut i vårt bananland, eller så räknar du inte in slitage/värdeminskning på bilen, typ? Iofs kan man ju ta färja en stor del av vägen, så den kalkylen kanske går ihop iallafall... Åkte färja danmark-england 1988 typ. Såg Robocop ombord - oklippt på engelska. Begrep inte varför de talade om tuppar när knarkbaronen Sal kallade Clarence Boddicker för "cocksucker"... lol Ungdomens naivitet! Såg Crocodile Dundee II på återvägen, f.ö.

Citat:

Men för databaser så kan det bli väldigt problematiskt om databasen kört sync/fsync för att försäkra sig om att alla uppdateringar i en transaktion har lagrats till disk och det sen inte går att lita på att den faktiskt är på disken eller om den försvann i DRAM-buffern. Och den risken ökar ju med allt som ligger i strömförsörjningens väg, nätagg, proppar/jordfelsbrytare osv.

Åkäj! Fast nu börjar det ju lukta proffsanvändning... Tänkte vi talade privatbruk här typ. Om man driver företag så pröjsar man väl för en SSD med buffer-backup, visst. Men då kanske man också har dubbla nätaggregat i datorn också för som sagt, buffer-backup garanterar ju inte noll dataförluster, eller fel i filsystemet...

Sedan kan ju vad som helst i en PC paja när som helst typ och sabba till det, så är det ju bara. Ska man vara helt paranoid får man väl köpa en big iron mainframe med dubbla CPU som går i lockstep, RAM med chip disable, redundanta allting osv för en och en halv mille eller nått sånt... Fast det kanske finns en del Intel Itanic servrar med sådana finesser ute på bättre begagnat-marknaden som skulle kunna tjäna väl, nu när de gamla slagskeppen är ganska så obsoleta.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av thu:

så kan nog QD1-prestandan hos Optane vara rätt häftig.

Sagt och gjort, det beställdes en Optane idag bara för att kunna labba lite. INET hade en i sitt web-lager så jag slog till - men inte då, efter att jag betalt den blev den restad och sen inte längre beställningsbar. Anullerad, då datumet låg optimistiskt runt sista oktober medans andra sajter (som inte heller har den hemma) förutspår november... nångång.

<edit>Nu ringde INET och sade att jag kunde beställa den igen, "strul med datasystemet". Ska jag ligga ute med nästan 14,000 tills jag får kredit på den första. Nä, någon annan får sälja den till mig.</edit>

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Stolligt!

5k för en T&R bilresa till England med 1 ton på släp på hemvägen låter nästan lite billigt tycker jag... Kanske du inte bor så långt norrut i vårt bananland, eller så räknar du inte in slitage/värdeminskning på bilen, typ? Iofs kan man ju ta färja en stor del av vägen, så den kalkylen kanske går ihop iallafall.

Jag lägger inte tillräckligt med pengar på bil för att det ska vara så mkt värdeminskning att räkna med, men några tusenlappar till gör ju inte så mkt för kalkylen Ingen koll på vad färjan kostar heller, släpet lär väl kosta extra där med.

.. Åkte färja danmark-england 1988 typ. Såg Robocop ombord - oklippt på engelska. Begrep inte varför de talade om tuppar när knarkbaronen Sal kallade Clarence Boddicker för "cocksucker"... lol Ungdomens naivitet! Såg Crocodile Dundee II på återvägen, f.ö.

Skrivet av LennyV:

Åkäj! Fast nu börjar det ju lukta proffsanvändning... Tänkte vi talade privatbruk här typ. Om man driver företag så pröjsar man väl för en SSD med buffer-backup, visst. Men då kanske man också har dubbla nätaggregat i datorn också för som sagt, buffer-backup garanterar ju inte noll dataförluster, eller fel i filsystemet...

Sedan kan ju vad som helst i en PC paja när som helst typ och sabba till det, så är det ju bara. Ska man vara helt paranoid får man väl köpa en big iron mainframe med dubbla CPU som går i lockstep, RAM med chip disable, redundanta allting osv för en och en halv mille eller nått sånt... Fast det kanske finns en del Intel Itanic servrar med sådana finesser ute på bättre begagnat-marknaden som skulle kunna tjäna väl, nu när de gamla slagskeppen är ganska så obsoleta.

Typ i nivå med att köpa 30kVA UPS för huset?
Jag gillar det här segmentet prylar, såklart chipkill-läget på RAM i servrarna, .. och spenderat bra mkt tid på att se till att det funkar med ECC i nya Ryzen-köpet som workstation osv. Backuper går till dubbla FreeNAS, och ZFS använder ju lite databasliknande transaktionsmodell, så där jag personligen använder Optane
Svaret här var ju till hasenfrasen som uppenbarligen jobbar professionellt med databaser och nu verkar tycka det värt att lägga 7k på att få upp farten där lite. Jag vet inte riktigt hur MSSQL reagerar på dataförlust, men jag kan tänka mig att det är ett problem som han gärna undviker.

@hasenfrasen: Haha, jag blev paff då jag läste det inatt och kollade faktiskt INET och prisjakt. Blev lite paff över hur få som verkade sälja. Tänkte just tipsa om att INET verkade fixat och lagt 800kr rabatt på 480GB 900p: https://www.inet.se/produkt/4300783/intel-optane-ssd-900p-480...
Men de går ju hitta för ~4000 på ebay. I ditt fall kanske garantier och smidigt byte väger tungt dock.
Sjukt nyfiken på hur du upplever prestandan i ditt arbete sen. Vet att de som driftar servethehome slänger in Optane i alla databasservrar, de tycker det kostar en slant men att prestandavinsten relativt andelen av kostnaden för servern i helhet är tillräckligt stor för att det inte ska vara mkt att fundera på.

@LennyV: Hur går det med inkopplingen själv btw? Väntar till helgen?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av thu:

Tänkte just tipsa om att INET verkade fixat och lagt 800kr rabatt på 480GB 900p: https://www.inet.se/produkt/4300783/intel-optane-ssd-900p-480...
Men de går ju hitta för ~4000 på ebay. I ditt fall kanske garantier och smidigt byte väger tungt dock.
Sjukt nyfiken på hur du upplever prestandan i ditt arbete sen.

INET ringde i morse på en raspig lina och försökte berätta det du säger. De ringde igen för två minuter sedan, jag tryckte bort dem. Orkar inte tjafsa, det får jag nog av på jobbet så det räcker med våra större företagskunder - som kör mot våra molninstanser. De två senaste köpen har inte varit okej från INET så de får vänta ett bra tag på min business igen. Meddelar prestandaskillnad mellan CityCloud, min 970 Evo och Optane'n på min 300+ GB databas när jag handlat en Optane, från någon annan. Just nu är det integritetscheck och reparation på drygt 500 GB data på kö som upptar min tid. Antingen Acronis Cloud eller den nya 970 Evo'n som spökar.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av thu:

Typ i nivå med att köpa 30kVA UPS för huset?

Tja! Ungefär!

Citat:

Jag gillar det här segmentet prylar, såklart chipkill-läget på RAM i servrarna

Big iron-prylar är såklart fascinerande, men opraktiska för mig som bor i lägenhet. Ingen plats, och om jag hade det ingen möjlighet att ansluta trefas strömförsörjning eller kyla bort ett par kW effektuttag... Är illa nog med min primärdator som toppar på dryga 900W ineffekt enligt UPSen, det blir snabbt ganska varmt när burken stått och gått ett tag på det viset.

Citat:

@LennyV: Hur går det med inkopplingen själv btw? Väntar till helgen?

FEHHH inte kommit någonvart med det ännu. Beställde somsagt en adapter från Webhallen för inkoppling av U2, men efter det blivit onsdag och inte sett något från dem om att varan fanns i butik att hämta beställde jag en annan sån här adapterpropp från Proshop. De sa leverans mellan 28-31/10... :S

Sedan var jag nere på stan och gick förbi webhallen för att avbeställa ordern och då hade den kommit in tammefaen! Köpte den dock inte, tänkte att nu får det vara sluttramsat. Proshops är dessutom en modell ASUS med svart PCB som matchar resten av systemet, istället för någe noname tjingatjing med röd PCB som kanske är bra och kanske inte. Ska man ha alla systemdata passerandes genom där så vill man kanske inte chansa...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Kontot avslutas

Gnh.

U.2-adaptern gled delvis ur M.2-sockeln pga en dålig fastsättningsanordning och verkar ha stekt min SSD och/eller PCIe-anslutningen, för inget hittas... FAEN, rent utsagt!

Så veckor av väntan avslutas i en fabulös antiklimax. *suck* Har inte ens en annan dator att testa grejorna i. Ska försöka få transporthjälp, så får någon professionell ta en titt på grejorna och se vad som är vad...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Hjälpsam

@LennyV: Verkligen tråkigt att höra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av LennyV:

Gnh.

U.2-adaptern gled delvis ur M.2-sockeln pga en dålig fastsättningsanordning och verkar ha stekt min SSD och/eller PCIe-anslutningen, för inget hittas... FAEN, rent utsagt!

Så veckor av väntan avslutas i en fabulös antiklimax. *suck* Har inte ens en annan dator att testa grejorna i. Ska försöka få transporthjälp, så får någon professionell ta en titt på grejorna och se vad som är vad...

Hur har det gått?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Ratatosk:

Hur har det gått?

Kortfattat: "Meh."

TL, DR:
Eftersom jag inte har bil och det här aset väger 20 kilo typ så har jag inte kunnat ta datorn till Inet. Nästa vecka kanske farsan kan komma ner till Götet dock, och då blir det ju av.

Pillade dock väck ljudisoleringen i hörnet av sidopanelen, så förhoppningsvis går panelen på nu, även fast det sitter en 15mm hög SSD rakt under den. Har dock inte kopplat loss alla sladdar från dataapparaten och lyft bort den för att kolla om det faktiskt kommer att funka. Sist jag var och lyfte och grejade med den fick jag nästan ryggskott. Men då fick jag ju lyfta upp och ned den flera gånger, pga mecket med U.2-adaptern...

En tredje teori kan vara att SSDn helt enkelt inte gillar att det sitter en adapter mellan sladd och M.2-kontakt. Man tycker att det borde inte göra någon skillnad, det är ju tänkt att det ska funka, men kanske det helt enkelt inte gör det. Så jag kan beställa en originalsladd från Intel med en M.2-kontakt direkt i andra änden och se om det funkar bättre. Har dock inte velat lägga pengar på det just nu då den kostar flera hundra spänn (och så vill de säkert ha frakt också på det ), och är det då hårdvarufel så blir det pengar i sjön. Så jag kollar väl PCn först och främst.

Den behöver i vilket fall som helst dammas ur med tryckluft, så lika bra det typ.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Kontot avslutas

Hurra hurra hurra!

Beställde en original M.2-till-U.2 kabel från Intel före jul (frakten från USA kostade 2x mer än själva kabeln), men orkade inte mickla med det här tunga datorhärket förrän idag. Fick dra ur båda grafikkorten och plugga ur strömkontakten till moderkortet, sedan ta ut min M.2 SSD ur den horisontella hållaren och flytta den till den vertikala där Optane-disken tidigare varit inkopplad. Sedan kopplade jag in den nya sladden till Optane-disken i den horisontella hållaren, drog i ett av grafikkorten igen så jag kan få bild, och pluggade i tillräckligt med sladdar för att få liv på allt igen, och...

Det funkade!

Datorn hittar både min Samsung SSD (och kunde boota från den), samt hittar Optane-disken i windows. Så det var antingen U.2-sladden eller U.2-till-M.2-adaptern jag köpte till som inte ville funka. Kanske signalen blev för svag med adaptern för att disken skulle kunna handskaka med moderkortet, det sitter ingen förstärkarkrets på den adaptern jag köpte. Faen vet. *axelryck*

Ivartfall så funkar ju all hårdvara som den ska, så nu behöver jag bara plugga ur datorn igen, ta ut grafikkortet, byta plats på SSDerna igen (Samsungdisken måste sitta i den horisontella hållaren, då anslutningen till Optane-disken annars inte får plats då ett fett grafikkort går rakt över där och klämmer sladden mot SATA-kontakterna som sitter precis intill.)

*pust pes!*

Men målet är nu inom sikte... Det går till och med att få på sidopanelen utan problem efter att jag tog bort ljudisoleringen där Optane-disken sitter. Så superkalas helt enkelt. Måste bara mecka lite till bara, blaaaggggh. lol Sedan kan jag formattera om och dra in windows på nytt, och förhoppningsvis få fullt flås på min strulande nätverksport också (som enligt inet ska fungera som den ska, med en annan windowsinstallation.)

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Hjälpsam

@LennyV:
Skönt att allt verkar ordna sig sent om sider.
Ditt "lilla" äventyr kan fungera som en checklista för de som funderar på att göra likadant i framtiden.
Var lite sugen på detta kort, som har en U2 kontakt, men jag snålade och köpte billigare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5102538

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Vila i frid

Jämförde en M.2 970 Evo Plus med PCIe Optane 900p 480GB nyssens. Med de vanligare syntetiska testerna är Optane ca dubbelt så snabb än 970 på random men annars var det jämt skägg. Mycket skrik för lite ull - men nu har jag en 900p iaf. Värt det? Mjä.