Lönt att köra SLI på gammalt kort?

Permalänk
Medlem

Lönt att köra SLI på gammalt kort?

Sitter med ett MSI 980ti i datorn, övrig utrustning går inte att uppgradera utan nytt moderkort.
Jag är inte i en plats i livet där det lämpar sig att investera i en ny maskin just nu, men känner verkligen att datorn släpar när jag väl hinner spela.

Om jag skulle få fatt i ett 980ti (vilket som med 6gb ram bör väl funka?), är det värt att köra SLI med dem?
Vad skulle vara en rimlig prislapp att ge för prestandan jag skulle få?

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog så verkar ingen bry sig om SLI längre, inte äns nVidia själva. Finns många spel där det inte fungerar alls och nu med DX12 så ser det ännu värre ut.

Om du får ett andra kort mer eller mindre gratis så visst, men det är inte värt att lägga ut kosing som du skulle kunna lägga på annat.

Tänk också på att två kort genererar mer värme (som möjligen påverkar boostfrekvenserna), drar mer ström och är en större belastning på processorn. Om du ligger på gränsen av vad din CPU klarar av så kan SLI ge sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Kikat så inget går för varmt antar jag från damm i cpu kylaren, eller monteringen lossnat pga att datorn flyttats på eller om det nu är vattenkylning att pumpen inte pajat så vattnet står still medans motorn surrar.
(Impellern som sitter på pumpen hakat av sig från motoraxeln brukar hända på vissa aio vattenkylare verkar det som.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Tråkigt nog så verkar ingen bry sig om SLI längre, inte äns nVidia själva. Finns många spel där det inte fungerar alls och nu med DX12 så ser det ännu värre ut.

Om du får ett andra kort mer eller mindre gratis så visst, men det är inte värt att lägga ut kosing som du skulle kunna lägga på annat.

Tänk också på att två kort genererar mer värme (som möjligen påverkar boostfrekvenserna), drar mer ström och är en större belastning på processorn. Om du ligger på gränsen av vad din CPU klarar av så kan SLI ge sämre prestanda.

Surt sa räven!
Får hålla utkik efter begagnade moderkort av senare socket helt enkelt..
Har en 3570k just nu, flaskar inte med denna utrustning, tror inte den skulle flaska i SLI heller, med Antec Kühler 940 har jag haft den uppe på 4,6 GHz helt stabilt, labbade lite uppåt 5 med, men hittade ingen bra balans..

Skrivet av mini-z1994:

Kikat så inget går för varmt antar jag från damm i cpu kylaren, eller monteringen lossnat pga att datorn flyttats på eller om det nu är vattenkylning att pumpen inte pajat så vattnet står still medans motorn surrar.
(Impellern som sitter på pumpen hakat av sig från motoraxeln brukar hända på vissa aio vattenkylare verkar det som.)

Säker på att du hamnade i rätt tråd nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slangfil:

Surt sa räven!
Får hålla utkik efter begagnade moderkort av senare socket helt enkelt..
Har en 3570k just nu, flaskar inte med denna utrustning, tror inte den skulle flaska i SLI heller, med Antec Kühler 940 har jag haft den uppe på 4,6 GHz helt stabilt, labbade lite uppåt 5 med, men hittade ingen bra balans..

Säker på att du hamnade i rätt tråd nu?

Om processorn går för varmt så underklockar den ned till 1.6 ghz om du nu har värmeproblem med processorn, vilket drar ner en del på spelprestandan att ha 4 kärnor på 1.6 ghz.

gtx 980 borde då driva de flesta spel utan problem i allafall medium - high i 1080p i t ex battlefield v eller apex legends med 60+ fps.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Bättre att sälja 980ti och köpa ex 1080 eller 2070 eller vad din budget räcker till

Skickades från m.sweclockers.com