Microsoft säkrar Intel Haswell mot sårbarheter

Permalänk
Melding Plague

Microsoft säkrar Intel Haswell mot sårbarheter

Tidigare i år avslöjades allvarliga sårbarheter i Intels processorer. Sårbarheterna som kallas MDS åtgärdas nu även för Intels Haswell-processorer via en Windows-uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har en bra mängd påverkade datorer hemma, hoppas innerligt att det inte blir några fler prestandaförluster.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag har en bra mängd påverkade datorer hemma, hoppas innerligt att det inte blir några fler prestandaförluster.

Det är nog inte frågan "om", utan snarare hur mycket. Men det är nog försumbart lite :). Någon procent antaligen bara.

Men pissigt oavsett.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Loevet Knepigt att detta anges vara en nyhet för dagen, jag hämtade hem en uppdatering till en Haswel Desktop (306C3) 31 augusti, men sidan för KB4497165 hade legat uppe för andra cpuer långt innan dess. Sen så är det dessutom inte alla Haswell-cpuer som omfattas, vi har en bärbar med en i7-4720HQ vilken inte finns upptagen i listan. Det är svårt att idag avgöra vad prestandatappet är totalt om man säkrat fullständigt för alla sårbarheter sen Spectre och Meltdown. För att kunna göra en sådan koll måste man utföra mätning av kritiska funktioner i jämförbara system, och det är inte lätt att åstadkomma idag. Nu har jag inte brytt mig alls eftersom tillämpningarna i de datorer med Intel-cpuer (även Skylake) som vi har inte påverkas nämnvärt av lite prestandatapp. Amd-cpuerna i våra övriga datorer har ju inte tillnärmelsevis varit lika berörda av dessa sårbarheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

sandy bridge lär inte patchas eller får man ha mer tålamod? inte så jag skulle vilja offra prestandan för detta ändå.

Men intressent att dom tillslut skicka en uppdatering till lite äldre cpu:er.

Om jag ska uppgradera idag, känns ju amd som bättre val (ok singel tråd prestanda och var tidigare givet om man behövde kärnor).

Nu är det mer priset amd får konkurrerar med, inte alla som bryr sig om att moderkorten har bättre bandbredd

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tacka vet jag min gamla Atom netbook med "in order" exekvering, ingen management engine och ingen hyper threading.
Helt immun mot alla dessa senaste årens soptippar med säkerhetsbrister.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

sandy bridge lär inte patchas eller får man ha mer tålamod? inte så jag skulle vilja offra prestandan för detta ändå.

På Windows, troligen inte.
Om jag förstod min kollega rätt så har Linux redan patchat dem dock, så du får i så fall byta OS

EDIT: Det är tom så att man börjar undra... hade verkligen Sandy så mycket fördelar över FX nu när alla patcher är på?
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=sandy-fx-...

Permalänk
Medlem

För vanliga privatpersoner känns det som ett icke-problem.
För servrar är det kritiskt, men de kör inte heller Windows...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Tacka vet jag min gamla Atom netbook med "in order" exekvering, ingen management engine och ingen hyper threading.
Helt immun mot alla dessa senaste årens soptippar med säkerhetsbrister.

Atom n270 har hyper threading.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Atom n270 har hyper threading.

Det haru fan rätt i... Usch då. Jag har kanske gått o blivit ännu mera senil.
Då sitter man i skiten ändå till viss grad, och software disabling av detta ger jag inte mycket för.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!