Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Försäkringsvärde på dator

Hej alla!

Det var väldigt länge sen jag var aktiv här senast, men jag vill vända mig tillbaka till forumet för lite hjälp med värdering, eftersom jag minns att de som var aktiva här hade väldigt bra koll på komponenters och datorer värde.

Jag har funderat på byta hemförsäkring och funderar på hur mycket min dator är värd pga. självrisken. Den är införskaffad löpande under 2016-2017 och har aldrig överklockats eller liknande, eftersom jag aldrig upplevde ett behov av det. Användningen har varit som förväntas av en gaming-dator.

Specsen är:
Moderkort: MSI Z170M Mortar
Processor: I6 6600K 3,5 GHz
Kylare: be quiet! Pure Rock Svart
RAM: 16GB(2x8) DDR4 2666 Mhz

Aggregat: RM 550X
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 480 Nitro+
SSD: Samsung 850 EVO 1TB 2,5"
HDD: Seagate Barracuda 2TB 3,5"

Case: Fractal Design Define Mini Svart
Tangentbord: Steelseries 6GV2
Mus: Logitech M500
Skärmen är från 2012 och är knappt värd materialet den är gjord av
Nytt kostade allt ungefär 13 500

Jag funderar om det inte bara vore vettigare att sälja den istället för att betala extra för sänkt självrisk. Huvudplanen är inte att sälja(no ban pls för att detta inte är i marknadsplatsen), men om den är för dyr eller billig kommer jag nog att göra det i alla fall av
pengaskäl.

MVH

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Hej alla!

Det var väldigt länge sen jag var aktiv här senast, men jag vill vända mig tillbaka till forumet för lite hjälp med värdering, eftersom jag minns att de som var aktiva här hade väldigt bra koll på komponenters och datorer värde.

Jag har funderat på byta hemförsäkring och funderar på hur mycket min dator är värd pga. självrisken. Den är införskaffad löpande under 2016-2017 och har aldrig överklockats eller liknande, eftersom jag aldrig upplevde ett behov av det. Användningen har varit som förväntas av en gaming-dator.

Specsen är:
Moderkort: MSI Z170M Mortar
Processor: I6 6600K 3,5 GHz
Kylare: be quiet! Pure Rock Svart
RAM: 16GB(2x8) DDR4 2666 Mhz

Aggregat: RM 550X
Grafikkort: Sapphire Radeon RX 480 Nitro+
SSD: Samsung 850 EVO 1TB 2,5"
HDD: Seagate Barracuda 2TB 3,5"

Case: Fractal Design Define Mini Svart
Tangentbord: Steelseries 6GV2
Mus: Logitech M500
Skärmen är från 2012 och är knappt värd materialet den är gjord av
Nytt kostade allt ungefär 13 500

Jag funderar om det inte bara vore vettigare att sälja den istället för att betala extra för sänkt självrisk. Huvudplanen är inte att sälja(no ban pls för att detta inte är i marknadsplatsen), men om den är för dyr eller billig kommer jag nog att göra det i alla fall av
pengaskäl.

MVH

Varför skulle det sänka hemförsäkringen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Självrisken brukar väl vara runt 1500 på en hemförsäkring. Vad är det du inte har råd med - att ha kvar datorn för risken att den ska gå sönder eller vad?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Varför skulle det sänka hemförsäkringen

Frågan är om datorn är så pass dyr fortfarande att den största delen av kostnaden täcks trots självrisken. I så fall kan jag behålla den utan att betala extra för sänkt självrisk, eftersom en eventuell förlust täcks nästan helt ändå.

Det kan också vara så att den har tappat så pass mycket i värde att den blir nästan helt oförsäkrad ifall jag inte betalar självrisksänkningen. I så fall blir försäkringen väldigt oprisvärd, och jag kan köpa en ny dator ur egen ficka, utan att lägga ut en massa på premier för nåt som antagligen inte händer i alla fall.

Det finns alltså ett "sweetspot-intervall" där jag tycker sänkt självrisk är värt det. Ja kan tänka mig att över 3500 kr och upp till 5500 kr är det en bra idé.

Jag har dock ingen koll på hur mycket datorn kan vara värd nu, så jag tänkte att jag vänder mig till de som vet mest och frågar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Självrisken brukar väl vara runt 1500 på en hemförsäkring. Vad är det du inte har råd med - att ha kvar datorn för risken att den ska gå sönder eller vad?

Det är standard hemförsäkring med brand, inbrott etc. Det är inget fel på datorn, o den har alltid funkat, så det är bara frågan om värdet om något oförutsett skulle hända.

Jag får försäkringen förvånansvärt billigt genom hel drös erbjudanden. Dock vill de sälja på mig denna självrisksänkning från 1500 till 800 som verkar kosta mer än det smakar. Därför undrar jag vad datorn är värd egentligen, eftersom den är det enda av större värde jag äger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Du funderar på att sälja datorn "innan den går sönder", eftersom att om den går sönder så kanske du inte får ut speciellt mycket via din försäkring? Om du ska tänka så, så gäller det allt du äger och har, och du kan således lika gärna i så fall sälja allt du äger.

Något som kan vara värt att tänka på, är att det är extremt osannolikt att hela datorn, varje komponent, skärmen, tangentbord och mus alla skulle gå sönder samtidigt. Med det tankesätt du har, så är det inte många enskilda delar, om någon alls, i din dator som går över 1500kr i självrisk, speciellt då allt är begagnat och har några år på nacken. Detta betyder att om en hårddisk, ramsticka eller ditt tangentbord skulle pajja, så får du ändå inte ut något från ditt försäkringsbolag, då de med största sannolikhet kommer att se det enskilda värdet som lägre än din självrisk.
Om ditt hem skulle brinna upp, och datorn med det, så får du ju självklart tillbaks en viss summa för din dator, och du betalar inte en separat självrisk för din elektronik i det fallet. Men det är mest troligt enda gången du skulle kunna få ut något på din försäkring på datorn, så vida inget mer katastrofalt skulle ske, typ kortslutning i moderkortet som i sin tur bränner andra delar också, ett nätagg som får något allvarligt fel eller liknande. Oftast dör komponenter utan att skada andra delar.

Jag tror att du tänker lite fel. Kom ihåg att saker som din mobiltelefon, tv och annan elektronik även täcks av samma försäkring, kolla sedan upp hur mycket din månadskostnad skulle höjas och sedan får du göra en avvägning.. Skulle din månadskostnad höjas med 10kr/mån och du är typen som tappar din telefon så att skärmen måste bytas nån gång då och då, så är det absolut värt det.
Om du är mer mån om dina saker och inte så klumpig av dig, och månadskostnaden kanske höjs med 80kr/mån, så kanske det inte är värt det i längden? Jag betalar själv inget extra för sänkt självrisk, men då har jag aldrig lyckats pajja en mobil eller haft elektronik gå sönder förens långt efter att dess garantitid är över och jag brukar snarare vara överraskad att det har hållt så pass länge som det gjort.
För mig, så skulle den sänkta självrisken fortfarande vara långt över värdet på mina saker innan min elektronik tenderar att gå sönder, så oavsett så skulle jag inte få ut något extra generellt sett. Visst, jag kan tappa en helt ny mobil i backen dag 1, och visst kan det vara jäkligt surt att betala ~700kr mer för ett skärmbyte än om jag hade haft sänkt självrisk, men samtidigt så har jag sparat mycket mer än så genom åren på att inte betala den extra kostnaden, så jag ligger fortfarande på plus..
Sen finns det så klart folk som jag känner som får byta/laga sina mobiler 1-2 ggr per år för att dom är jäkligt klumpiga av sig och tappar telefoner i betonggolv, i toaletter etc.. För deras del är det helt klart värt den extra summan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

@MayorTroll:

När man gör en skadeanmälan till sitt försäkringsbolag så utgår man från vad saken eller objektet kostade från början, sen görs en värdeminskning per år med x antal procent.

Vet inte om det är så just med en dator, men så är det om man skadeanmäler en mobiltelefon.

Jag tycker du ska ta kontakt med ditt försäkringsbolag och kolla.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.