Veckans fråga: Brukar du importera elektronik från utlandet?

Permalänk
Musikälskare

Från USA och Kina mest, synd att det ska ta ca 1+ månad för tullen/postnord att leverera när sakerna väl är i Sverige

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Numera rätt mycket från amazon.uk och danska handlare, tidigare ett och annat från USA men dollarkursen har ändrat på det. Har aldrig beställt direkt från Kina och undviker produkter från deras inhemska företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Vissa saker från Wish hittar inte de nån annanstans till hyfsat pris
vattenkylning Tyska aquatuning har mycket godis bruka ta ca 4 - 5 dagar
annars vanliga näthandeln

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Främst reservdelar och grejer som inte går att köpa i sverige. Men med de nya import avgifterna samt att sidor som Teknikdelar har börjat erbjuda delar med bra kvalite till ett okej pris så har man nästan slutat beställa grejer från utlandet.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

For native English-speakers Swedish and Norwegian are often considered the easiest-to-learn languages. Super Älg is in luck, don't send him astray!

Jag har hört att svenska är den 2: a enklaste efter norska. Jag kan se varför det kan anses enklare att lära sig svenska. Meningarnas struktur är ofta lik. Fler svenska ord låter liknande engelska ord än på vissa andra språk. (t.ex. kinesiska, swahili, klingon). 👌

Det har dock inte varit lätt för denna gamla hund att lära sig nya trick. 😓 Särskilt när nästan alla jag träffar personligen talar engelska så bra. 👍

Jag får mycket mer möjlighet att läsa och skriva på svenska. Att kunna skriva på engelska ibland är dock bra. Det kan spara tid när meddelandet är för komplicerat för min nivå. Det kan också ge lite komplicerat engelska att öva på för någon, i gengäld för all den gratis svenska övningen jag får. 👍🙂

Permalänk
Medlem

99% från hemska, stygga Kina. Att köpa RC-grejer från svenska hobbybutiker är okej om man vill ha Traxxas, Tamiya eller kanske Losi. Dessutom så kör dom allra flesta endast med nätbutiker och då kan jag lika gärna köpa från en sida som har intressanta saker, inte bara saker som garanterat säljer.

Vilket leder mig till nästa punkt. Utbudet. Sverige är ett litet land så jag förstår att det är svårt att få in nya märken och just inom RC-svängen så verkar väldigt många vara konservativa. Europa är lite bättre men fortfarande rätt kass. Framför allt om man vet att man kan få samma fordon, fast OEM-brandat för betydligt mindre pengar.

Reservdelar handlas dock sällan från Kina eftersom det helt enkelt tar för lång tid. Köpte dock reservdelar till min e-bräda från Kina då tillverkaren helt enkelt tog för lång tid på sig för att fylla på sitt lager.

Datorprylar kastar folk på mig i jobbet så det behöver jag typ inte köpa längre.

Visa signatur

naDah

Permalänk
Medlem

Verkar inte skilja sig mycket i pris nu när jag kikat runt, och om det skiljer sig 100-200kr är det värt det?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Nej känns inte säkert enligt mig

Permalänk
Medlem

Köper där det är billigast förstås, även om viss tolerans finns för att gynna mindre specialhandlare (tänk hobby), de stora mediamarkt m.fl. får enbart min business om de är billigast.

Dagens inköp; Bose Surround högtalare 289EUR +4,90 EUR frakt från Amazon i Tyskland, billigaste här hemma just nu 3.990kr, så varför ska jag betala knappt en tusenlapp mer för högtalarna här? För att staten ska få moms+kemikalieskatt?! Tillåt mig att småle...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vanligtvis blir det ifall det ej finns i Sverige. Men beroende på vad det är jag köper så blir det också värt att köpa från utlanet om det är billigare, särskilt om det är inom EU.

Men prylar där man eventuellt ska lämna tillbaka eller eventuellt kan behöva garanti i framtiden så gillar jag att det finns någon butik i närheten för underlättande ärenden. Men beror som sagt på priset.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbi:

Verkar inte skilja sig mycket i pris nu när jag kikat runt, och om det skiljer sig 100-200kr är det värt det?

beror väl lite på vad det är för något. Om det är typ RAM som typ aldrig får problem, varför inte liksom.

Grafikkort och skärmar kan nog vara bekvämt att köpa inrikes dock.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Eftersom det oftast bara skiljer några hundringar mellan svenska och utländska priser så brukar jag bara köpa det i Sverige för säkerhetens skull.

Permalänk
Medlem

Gjorde nyligen en beställning från Amazon på två artiklar, varav den ena bara finns hos ÅFs som ComputerSalg och Conrad. Frakten från Amazons lager någonstans i EU blir mindre också, och litar mer på Amazon än de två nämnda ÅF. Större varor köper jag från svenska/norska återförsäljare, marknaden här är så prispressad på dessa att de brukar kunna ligga bäst i pris och det brukar ju bli gratis (och hyfsat snabb) frakt på större beställningar av den typen.

Permalänk
Medlem

Oftast blir det från svenska handlare men är det något som kostar några tusen och är märkbart billigare (typ 25% eller mer) kan jag överväga utlandet. Om det är en produkt där jag känner att jag inte kommer behöva nyttja garanti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Handlar mestadels från utlandet idag. Dels för att det finns ett större utbud, men även för att det är billigare. Blir endast från svenska butiker när de är billigast eller om jag behöver något snabbt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Köper allt jag kan utanför det här sketlandet! En ren och skär principsak

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Undviker svenska handlare för att jag inte vill sponsra Copyswedes verksamhet och betala kemikalieskatt. Att jag sparar några kronor är bara en bonus.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Beror lite på. Vissa grejer har jag inte hittat i Sverige medans andra grejer är såpass mycket billigare att köpa utomlands. Köpte senast en Sandisk Extreme USB-C SSD från Tyskland som kostad 50% av priset här i Sverige - då blev det ett köp.
Men annars försöker jag handla av butiker i Sverige, så länge prisskillnaden inte är för stor.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Köper där det är billigast förstås, även om viss tolerans finns för att gynna mindre specialhandlare (tänk hobby), de stora mediamarkt m.fl. får enbart min business om de är billigast.

Dagens inköp; Bose Surround högtalare 289EUR +4,90 EUR frakt från Amazon i Tyskland, billigaste här hemma just nu 3.990kr, så varför ska jag betala knappt en tusenlapp mer för högtalarna här? För att staten ska få moms+kemikalieskatt?! Tillåt mig att småle...

Småle?

1. Du betalar svensk moms till svenska staten när du beställer från tyska Amazon.
2. Det tas inte ut kemikalieskatt på separata högtalare.

Permalänk
Snusfri

Köpte en så kallad koreaskärm för ett gäng år sedan när de var på tapeten.
Sedan har det blivit en hel del kablar från ebay och nu senast en Odroid N2 från Korea.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Har beställt lite små saker från England innan Brexit eventuellt blir av.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

är lättare att hitta saker och mkt billigare än sverige trots postnords påslag om man råkar ut för den..

Permalänk
Medlem

Är inte det mesta av all elektronik importerad från utlandet? O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är inte det mesta av all elektronik importerad från utlandet? O_o

Var det DU som importerade all denna elektronik?

Permalänk
Medlem

Hur är det med garantiärenden och reklamationer vid köp utrikes?

Permalänk
Inaktiv

Har gjort det en gång typ. Köpte en Magsafe till USB 3 konverteringsplugg för att ladda min macbook med från Amazon, och den skeppades från någonstans i Kina typ. Värsta skiten, för övrigt. Kopplade ständigt ifrån utan anledning - och när det hände laddade macen ur sig på några timmar. Den gav även bara 45W effekt (istället för utlovade 60), och blev dessutom varm som satan i jävulen när man belastade den (tex genom att ladda batteriet.)

Så trist, så trist.

Permalänk
Medlem

Kul med ett fartyg som illustrationsbild, men ni kunde ju tagit ett stort fartyg...

Houston Express lastar 8400 TEU medans OOCL Hong Kong lastar dryga 21000 TEU.

TEU = Twenty-foot Equivalent Unit dvs 20 foots container.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=3062315

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Köper allt jag kan utanför det här sketlandet! En ren och skär principsak

Amen brotha!

OnT: Köper från utlandet ett par gånger varje månad.

Skrivet av Exxovion:

Hur är det med garantiärenden och reklamationer vid köp utrikes?

Vad jag har märkt är det i princip rätt kört. Är det DOA så får Paypal hjälpa till..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Tror jag köpte en mobil från Ericsson som var tillverkad i Sverige under 90-talet. Sen dess står det "Made in china" på all elektronik jag köpt.

Fatta ifall Kina skulle hamna i storkrig som tex Syrienkriget. Det hela världens ekonomi skulle kollapsa .

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Handlar oftast inga komponenter eller andra prylar längre så mitt svar är nej. Har däremot gjort inköp från Japan, USA och EU i tidigare år (2012-2016~) så röstade ja om produkten inte finns i Sverige.

Exempelvis mina Fostex TH-X00 kommer från USA.