Permalänk
Medlem

Laptop som Plex Server?

Tänkte roa mig med att prova köra en gammal laptop som Plex Server, ingen aning om det blir bra ännu. Bör kunna placera den rätt snyggt bakom TV möbeln jag, får försöka trixa lite och köra trådat in i routern.

Lite osäker på hur gammal den är ca 5 år tror jag.

Windows 10 1903
i7-3720QM 2.60GHz
8GB RAM
Nvidia Quadro K2000M
Intel HD Graphics 4000
Samsung SSD PM830 256GB

Om jag fattar det rätt så har den två GPUer, vet inte om den ena enbart aktiveras vid extern skärm eller om jag nu behöver göra någon sorts inställning för att det ska fungera så bra som möjligt med Plex?

Tänkte börja med att koppla till en extern usb 3 hårddisk jag redan har. Laptopen har dock stöd även för eSata, tror aldrig jag använt extern disk via eSata och om det är ett vettigare alternativ om det här blir lyckat jämfört med usb 3 och om jag vill (behöver) koppla till fler enheter?

Permalänk
Medlem

Hmmm, man kan alltså enbart slå på hardware acceleration i Plex servern om man har en Plex Pass subscription? Inte för att jag vet om det är en idé med en pyttig Nvidia Quadro K2000M ändå?

Tror dock jag lyckades aktivera Nvidia Quadro K2000M genom att helt enkelt disabla Intel HD Graphics 4000.

Edit: Vad jag kan se fungerar min gamla laptop bra som Plex Server, inga problem hittills, den pallar med alla filmer från 4ksamples.com som en snabbtest utan hackande och den gick att gömma bra bakom TV möbeln (tills frugan hittar den...).

Permalänk
Medlem

Yes. "Tyvärr" måste man köpa Plex Pass för det.
Afaik så kan Kepler-baserade grafikkort (GK107) köra 5 simultana transcodes vilket lätt räcker för hobbyisten.
Proppen är ju inte heller helt dum så du borde inte uppleva några problem 😊
Bra testmaskin för du slipper för mycket flaskhalsar som totalt sänker upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Yes. "Tyvärr" måste man köpa Plex Pass för det.
Afaik så kan Kepler-baserade grafikkort (GK107) köra 5 simultana transcodes vilket lätt räcker för hobbyisten.
Proppen är ju inte heller helt dum så du borde inte uppleva några problem 😊
Bra testmaskin för du slipper för mycket flaskhalsar som totalt sänker upplevelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trots att proppen (i7-3720QM 2.60GHz) är gammal så lär den vara mer kraftfull än cpu kraften från många dedikerade enheter som tex Nvidia Shield, Rasberry pi, NAS med Plex Server etc som många kör? (möjligen med undantag för de som har speciella hw transcoders inbyggda).

Fråga om Internet kapacitet om jag vill dela ut i framtiden? Jag bör (måste?) då skaffa minst 100 upp, är det så? (har idag 300/10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Trots att proppen (i7-3720QM 2.60GHz) är gammal så lär den vara mer kraftfull än cpu kraften från många dedikerade enheter som tex Nvidia Shield, Rasberry pi, NAS med Plex Server etc som många kör? (möjligen med undantag för de som har speciella hw transcoders inbyggda).

Fråga om Internet kapacitet om jag vill dela ut i framtiden? Jag bör (måste?) då skaffa minst 100 upp, är det så? (har idag 300/10)

Är det bara du ensam som skall använda det så kan du klara dig nätt och jämt på 10Mbit.
Får du för dig att dela med dig till andra skulle jag säga öka lite till.

Men allt går att begränsa.

Lycka till!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en bra lösning du hittade tillslut. Personligen skulle jag dock löst det genom att ha servern i ett annat rum då hårddiskarna låter, speciellt om man har fler. Men om man inte störs av det och/eller om vill göra det för krångligt innan man vet att plex är rätt för ens behov så är det förstås en smidig lösning.

Om du tänker dela bibliotek med kollegor m.m. så törs jag påstå att 10 upp är för lite, men det beror förstås på vilken bitrate du har på filerna samt vilken kvalite de andra användarna vill titta på. Jag är för lat för att dubbelkolla men jag har för mig att 10Mbit motsvarar, i runda slängar, en två timmars lång film som är 10 Gb stor.
Vill man ha bättre kvalitet än så på filmerna krävs det alltså mer bandbredd. Jag tillhör den skaran som tycker att 10Gb för en film är för lite, tyvärr.

Utöver bandbredden som filmen tar så vill du ju även ha lite marginal för att du eller någon annan i familjen ska göra något annat.

Din processor duger mer än väl till ditt ändamål i dagsläget, inte nödvändigt att betala för att kunna nyttja grafikkorten. I mitt tycke finns det knappt någon premiefunktion som är värd att betala för, för den genomsnittlige användaren. Men eftersom jag använt Plex nästan dagligen i många år så har jag glatt betalat för ett livstids ”plexpass”. Men som ny användare ser jag ingen vits med att göra det.