Xtrfy M4 RGB – ergonomisk spelmus med låg vikt

Permalänk
Medlem

Jag gillade "nes zapper"-temat. Men skulle inte stå ut med knarret. Jag tycker tillskillnad från alla palmgrippers att även de minsta mössen är aningen för stora. Har aldrig stött på en mus som är för liten. Om det hade suttit bra sensorer i laptop-möss så hade nog det varit att föredra för egen del.

Av alla möss jag ägt har formen, storleken, vikten och klickljudet/känslan i knapparna varit bäst på logitechs B110 som är typ en OEM-mus. Tyvärr är glidsen och sensorn för dåliga för att spela på någon högre nivå med. Hade jag kunnat hade jag moddat musen och bytt till en hero-sensor eller nåt i den stilen. Men det är lite för meckit.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tycker synd om alla som har ett rinnande svettproblem. Retromusen är snygg men för dyr och knarrig.

Permalänk
Medlem

Synd att den har en sladd.

Permalänk

Kommer aldrig titta efter en trådad mus igen efter att jag skaffade mig en mus som kör Logitech Lightspeed. Finns det ens några andra mustillverkare som lyckats med denna bedrift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Kommer aldrig titta efter en trådad mus igen efter att jag skaffade mig en mus som kör Logitech Lightspeed. Finns det ens några andra mustillverkare som lyckats med denna bedrift?

Razer har precis lanserat en mus som matchar logitech gällande prestanda, latenser mm.
Jag har egentligen inga problem med sladd på mina möss, men är ändå lite sugen på att prova. Skönt att kunna ha en schysst mus till slösurfandet/spelandet från soffan som man då kan ta med sig från datorhörnan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har testat många möss senaste åren och visst är det skönt med Logitechs trådlösa (har 403 och 305), men med t ex Glorious model 0 och Cooler master mm710 är sladden så mjuk och följsam att den inte spelar någon roll så länge man använder en bungie.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Razer har precis lanserat en mus som matchar logitech gällande prestanda, latenser mm.
Jag har egentligen inga problem med sladd på mina möss, men är ändå lite sugen på att prova. Skönt att kunna ha en schysst mus till slösurfandet/spelandet från soffan som man då kan ta med sig från datorhörnan.

Kul att höra att det inte längre bara är Logitech som har en ordentlig trådlös anslutning! Det är för övrigt precis så jag använder min Logitech idag, gejmar vid datorplatsen och flyttar den bara till vardagsrumsbordet när jag ska kika nån film på TV:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djupfryst_baby:

Kul att höra att det inte längre bara är Logitech som har en ordentlig trådlös anslutning! Det är för övrigt precis så jag använder min Logitech idag, gejmar vid datorplatsen och flyttar den bara till vardagsrumsbordet när jag ska kika nån film på TV:en.

Yes. Lite för dyr för min smak är den däremot. Den verkar inte ha dykt upp på prisjakt men går att beställa hos razer för 149,99 USD. Det är svårmotiverat kan jag tycka när Logitech G305 finns för bara 399:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag letar fortfarande efter plats för tangenten i musen, vart sätter man den?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig byta ut min Logitech G703. Bästa musen någonsin utan tvivel. Skönt att slippa sladd också, samt att batteriet räcker länge och går ju att köra med sladd i om man skulle behöva ladda.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Är det seriöst folk som har problem med att mössen är "för tunga"? Tycker redan de är för lätta haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av solomon:

Är det seriöst folk som har problem med att mössen är "för tunga"? Tycker redan de är för lätta haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror mycket på vilka spel man kör också. CS-spelare vill (vanligtvis) ha lättare möss eftersom det är många snabba dragningar över musmattan.

Lirar du andra spel, eller kör du beast-mode och använder tunga möss i FPS också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker tillskillnad från alla palmgrippers att även de minsta mössen är aningen för stora. Har aldrig stött på en mus som är för liten. Om det hade suttit bra sensorer i laptop-möss så hade nog det varit att föredra för egen del.

Har du testat logitech g305 eller den trådade g pro? Mycket bra möss av de lite mindre slaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Beror mycket på vilka spel man kör också. CS-spelare vill (vanligtvis) ha lättare möss eftersom det är många snabba dragningar över musmattan.

Lirar du andra spel, eller kör du beast-mode och använder tunga möss i FPS också?

Haha well, just nu har jag en EC1-A som jag haft ett ex antal år. Haft någon till EC1 också. Har annars kört MX518/MS3.0 genom alla år.
Senaste åren har det dock varit EC1. Tror jag köpte min första vid release och har väl gått genom kanske 2st, så är inne på 3e.

Spelat nästan enbart FPS-spel. Quake, UT99, CS1.3-CSGO, Rainbow6, Overwatch. Aldrig haft något bekymmer med tyngd. Snarare känner jag vikten hjälper till att ha kontroll över musen eftersom man kan ta i ganska mycket ibland så känner jag att jag vill ha något motstånd så jag vet hur mycket/hårt jag rör hand och handled.

(F.ö har jag spelat på relativt hög nivå hela tiden också i de flesta av dessa spel, om det har någon betydelse)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hur blir det med all svett som kommer rinna in i musen?

Jag tänker mig att alla hål som ventilerar borde hjälpa till att motverka handsvett?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Den enda egentliga fördel jag kan tänka mig med en sån här hålråtta är om det blir bättre ventilation som motverkar handsvett, men jag misstänker att det tvärtom istället bara kommer att hyvlas ned flott och annat äckel inuti.

Skrivet av Kenneth:

Tryckluft på burk!

Avfettning på flaska!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Låter bra! Rekommenderar fortfarande att du försöker klämma på den i någon butik för att vara säker på att den passar. Aldrig roligt att bli besviken med ett köp

Ska ni testa G-Wolves Sköll? Verkar vara den skönaste av dom med håll i

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Har du testat logitech g305 eller den trådade g pro? Mycket bra möss av de lite mindre slaget.

Jag har den trådlösa 305:an, men den passar inte mig riktigt (jag har medelstora händer, 18x10,5 cm). Den passar i mitt tycker mest fingregreppare eftersom den är så liten och låg. Sen är jag inte förtjust i dess rullhjul eftersom det är lite för trögt och ytan repar mitt finger.

När det gäller tunga mot lätta möss i snabba spel, så kan en tung mus förefalla mer kontrollerbar eftersom den har sin massa som bromsar för häftiga rörelser och minska överkompensation av rörelserna och den kan fungera med en glatt musmatta där man ändå kan få hyfsad acceleration. Men en lättare mus som man sänker känsligheten för i spelet tycker jag är bättre och mer kontrollerbar i de flesta fall.

Jag har gått mot lättare och lättare möss och den som passar mig bäst av de jag testat hittills är Cooler Master 710, som ju är väldigt lätt, har bra sensor, hyfsad byggkvalitet, bra musfötter, men är kanske inte den snyggaste musen precis och den passar inte alla i och med att den går upp i bakändan med puckeln långt bak. Glorious model O är ok med, med ytterligare bättre byggkvalitet men är lite för lång/låg för passa mig, kanske O- skulle passat mig bättre.

Jag skulle gärna vilja testa Gpro wireless med, synd att den är så dyr bara. I princip alla sensorer på spelmössen är bra numera och byggkvaliteten har blivit bättre med, så det viktigaste för mig är faktiskt musens passform.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Mangee75:

Ska ni testa G-Wolves Sköll? Verkar vara den skönaste av dom med håll i

Inget vi har planerat just nu, men kanske blir något längre fram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Flera av de håliga mössen jag sett på senaste tiden verkar mest ha sett ut som ordinära konstruktioner som de bara gjort hål i. Cooler Master's väger över 80g t.om - och jag har kontors-möss utan hål som väger så lite.
Jag är övertygad om att det skulle gå att göra så lätta gamingmöss utan hål också, om man bara ansträngde sig lite med att designa höljena utan flera färger och annat som kräver onödiga stag på insidan.
Möss är i stort sett äggformade - det är en optimal form för hållbara tunna skal.

Men, men... marketing. Man måste följa det som är hype:at just nu ...

Skrivet av djupfryst_baby:

Kommer aldrig titta efter en trådad mus igen efter att jag skaffade mig en mus som kör Logitech Lightspeed. Finns det ens några andra mustillverkare som lyckats med denna bedrift?

Corsair har utvecklat ett annat "wireless gaming"-protokoll som de kallar Slipstream: används i Ironclaw och Harpoon.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Razer har precis lanserat en mus som matchar logitech gällande prestanda, latenser mm.

Enligt vem?
Razer själva överdriver och förleder nästan alltid, använder egenpåhittade sätt att mäta, etc.. Man ska alltid ta vad de säger med en nypa salt.
Det enda som går att lita på är seriösa tester, där testaren redogjort för hur testet utförts.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med. Cooler master MM710 väger ca 53 gr inte 80 gr om det är den du talar om? Det är mycket möjligt att de kan få ner vikten även utan hål eller genom att belägga bikake-strukturen med ett tunt ytskikt, det finns ju bra möss runt 70 gram utan hål. Att de skulle göra hål bara för att det är trendigt tror jag inte på däremot. Jag skulle tro att de flesta skulle vilja undvika det om det bara gick eftersom det potentiellt har nackdelar med smuts och annat.

Man ska förstås inte lite på tillverkares egna uppgifter men i fallet med den trådlösa Razermusen så har ju RocketJumpNinja gjort den review som Chris Kadaver länkade till ovan och RocketJumpNinja litar åtminstone jag på.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Tack för testet!

Var förbi en butik idag och köpte själv Retro-modellen. Så här inledningsvis är det egentligen bara en grej som stör mig och det är att musen är väldigt hal med torra händer.

Annars verkar den vara rätt så skaplig. Kanske bästa formen jag hållit i (21x11 händer och kommer visserligen från en g305, så vilken ergonomisk mus som helst hade väl kanske varit skön att hålla i). Bra LMB/RMB, dock med en del post-travel. Detsamma med sidoknapparna vad gäller pre/post-travel, men annars ingenting att gnälla över.

Får väl se vad domen är när man går och lägger sig i kväll.

E: Formen var riktigt go fram tills man satte sig och skulle spela. Jag håller musen så långt in i handen och rakt att mitt pekfinger hamnar mellan LMB och RMB. Blev rätt ansträngande att hela tiden tvinga fingrarna åt vänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pkarlsson:

Tack för testet!

Var förbi en butik idag och köpte själv Retro-modellen. Så här inledningsvis är det egentligen bara en grej som stör mig och det är att musen är väldigt hal med torra händer.

Annars verkar den vara rätt så skaplig. Kanske bästa formen jag hållit i (21x11 händer och kommer visserligen från en g305, så vilken ergonomisk mus som helst hade väl kanske varit skön att hålla i). Bra MB1/2, dock med en del post-travel. Detsamma med sidoknapparna vad gäller pre/post-travel, men annars ingenting att gnälla över.

Får väl se vad domen är när man går och lägger sig i kväll.

Precis det som är det enda jag stör mig på på min Xtrfy M1, eller gjorde i.a.f. det i början. Nu har jag dock vant mig och avseende allt annat är jag mycket nöjd.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av pkarlsson:

Tack för testet!

Var förbi en butik idag och köpte själv Retro-modellen. Så här inledningsvis är det egentligen bara en grej som stör mig och det är att musen är väldigt hal med torra händer.

Annars verkar den vara rätt så skaplig. Kanske bästa formen jag hållit i (21x11 händer och kommer visserligen från en g305, så vilken ergonomisk mus som helst hade väl kanske varit skön att hålla i). Bra LMB/RMB, dock med en del post-travel. Detsamma med sidoknapparna vad gäller pre/post-travel, men annars ingenting att gnälla över.

Får väl se vad domen är när man går och lägger sig i kväll.

E: Formen var riktigt go fram tills man satte sig och skulle spela. Jag håller musen så långt in i handen och rakt att mitt pekfinger hamnar mellan LMB och RMB. Blev rätt ansträngande att hela tiden tvinga fingrarna åt vänster.

Skrivet av mudde:

Precis det som är det enda jag stör mig på på min Xtrfy M1, eller gjorde i.a.f. det i början. Nu har jag dock vant mig och avseende allt annat är jag mycket nöjd.

Jag har faktiskt märkt samma sak nu när det är lite kallare. Det tar en liten stund att få ordentligt fäste om man precis har satt sig vid datorn