Permalänk

Internetuppkoppling men kan ej surfa

Jag kan helt plötsligt inte komma ut på nätet med min dator. Det står att jag har internetåtkomst och full signalstyrka från wi-fi. Jag misstänker att någon av ungdommarna varit på datorn men ingen vill erkänna 😏.

När jag öppnar Explorer eller Chrome så kommer det bara upp "kunde inte ansluta". Lyckades komma ut på nätet en gång men det är allt.

Jag har startat om alla apparater och datorn. Gjort virusskanningar m.m.

Vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annika1969:

Jag kan helt plötsligt inte komma ut på nätet med min dator. Det står att jag har internetåtkomst och full signalstyrka från wi-fi. Jag misstänker att någon av ungdommarna varit på datorn men ingen vill erkänna 😏.

När jag öppnar Explorer eller Chrome så kommer det bara upp "kunde inte ansluta". Lyckades komma ut på nätet en gång men det är allt.

Jag har startat om alla apparater och datorn. Gjort virusskanningar m.m.

Vad kan ha hänt?

Öppna kommandotolken och kör nedan.

Ping ip-till-routern

Får du svar så vet vi att du har en fungerande anslutning till routern.

ping 8.8.8.8

Får du svar, så vet vi att du får kontakt med en server på internet. I detta fall Google's DNS. Då har du en aktiv anslutning även om du inte kan surfa. Då är det sannolikt ett DNS problem. Då tar vi det därifrån, men kör pingarna och återkom

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Låter som ett DNS problem. Testa att sätta googles DNS 8.8.8.8 manuellt i nätverkskortet.
Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> Nätverksanslutningar. Högerklicka på trådlösa nätverkskortet -> Egenskaper -> Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) -> Egenskaper.
Kolla så att IP adressen erhålls automatiskt.
Bocka i "Använd följande DNS-serveradresser:"
Önskad DNS-Server: 8.8.8.8
Alternativ: 8.8.4.4

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Öppna kommandotolken och kör nedan.

Ping ip-till-routern

Får du svar så vet vi att du har en fungerande anslutning till routern.

ping 8.8.8.8

Får du svar, så vet vi att du får kontakt med en server på internet. I detta fall Google's DNS. Då har du en aktiv anslutning även om du inte kan surfa. Då är det sannolikt ett DNS problem. Då tar vi det därifrån, men kör pingarna och återkom

Ursäkta sent svar men har inte hunnit testa detta förrän nu. När jag gjort som du sa så står det "Ping-begäran kunde inte hitta värddator".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MaxDS:

Låter som ett DNS problem. Testa att sätta googles DNS 8.8.8.8 manuellt i nätverkskortet.
Kontrollpanelen -> Nätverk och Internet -> Nätverksanslutningar. Högerklicka på trådlösa nätverkskortet -> Egenskaper -> Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) -> Egenskaper.
Kolla så att IP adressen erhålls automatiskt.
Bocka i "Använd följande DNS-serveradresser:"
Önskad DNS-Server: 8.8.8.8
Alternativ: 8.8.4.4

Hej!
Testade detta men det löste inte problemet tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Felet är nog att du måste ange lösenord till wi-fi!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Öppna kommandotolken och kör nedan.

Ping ip-till-routern

Får du svar så vet vi att du har en fungerande anslutning till routern.

ping 8.8.8.8

Får du svar, så vet vi att du får kontakt med en server på internet. I detta fall Google's DNS. Då har du en aktiv anslutning även om du inte kan surfa. Då är det sannolikt ett DNS problem. Då tar vi det därifrån, men kör pingarna och återkom

När jag kör ping 8.8.8.8 så får jag svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Irre:

Felet är nog att du måste ange lösenord till wi-fi!

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag redan gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annika1969:

När jag kör ping 8.8.8.8 så får jag svar

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du kan pinga en extern IP adress (8.8.8.8) så har du en aktiv internetanslutning. Däremot så verkar det som att du har DNS problem eftersom du inte kan ta dig runt på internet. Det är dock lustigt att det inte fungerar med en annan DNS server, som 1.1.1.1 och 8.8.8.8 vilket borde kringgå problemet om det är din ISP DNS som bråkar.

Har du någon särskild konfiguration i routern? Annars kan du pröva fabriksåterställning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova