Recappa amiga600?

Permalänk

Recappa amiga600?

Läste att det var smart att ersätta vissa komponenter som med stor sannolikhet annars börjar läcka vilket pajar moderkortet. Gäller i huvudsak 600/1200. Någon som gjort detta?

Permalänk
Medlem

Har aldrig recappat just en A600, dock en hel uppsjö andra grejer. Generellt är det en bra idé, elektrolytkondingar är att betrakta som färskvaror, och de som sitter i en 25 år gammal Amiga har nog passerat bäst före-datum hur man än vrider och vänder på det

A600 innebar väl en allmän miniatyrisering och övergång till ytmonterat, right? Man får väl räkna med flerlagers kretskortslaminat som leder bort värme väldigt bra, särskilt så om det rör sig om frånkopplingskondingar och sånt vars ena ben är kopplat till jordplanet.

En riktig temperaturkontrollerad lödstation med ordentlig effekt (läs: absolut inte under 50W, gärna över 100W) och mejsel- eller fasad spets är nog nästan ett måste. Du vill ha jordad spets så du har en rimlig chans att potentialutjämna också, gott om känsliga halvledare på ett datormoderkort. Det funkar kort sagt inte med billigaste 15W-lödpennan från Biltema.

För mig har det alltid funkat bra att smälta ena lödningen, lyfta kondingen med försiktighet i den ändan mha urmakarmejsel - man vill inte få med sig lödöarna - för att till sist smälta den andra lödningen och plocka bort kondingen. I besvärliga fall kan man gå på med avlödningsfläta.

Men annars är det nog inte så mycket med det. Har du lite tidigare erfarenhet av avlödning bör du greja det. Det brukar finnas färdiga kits med högkvalitativa kondingar att köpa till den där sortens grejer med, så du själv slipper ta reda på vad som bör bytas och vad som behövs beställas.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack! Denna lödstation har jag. Tydligen 48w.. :/ https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Verkade finnas färdiga kit på ebay: https://www.ebay.com/itm/AMIGA-600-A600-COMMODORE-PREMIUM-Org...

Får fundera på om jag gör det själv. Men någon elektronikreperatör bör kunna löda det smidigt annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Tack! Denna lödstation har jag. Tydligen 48w.. :/ https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Verkade finnas färdiga kit på ebay: https://www.ebay.com/itm/AMIGA-600-A600-COMMODORE-PREMIUM-Org...

Får fundera på om jag gör det själv. Men någon elektronikreperatör bör kunna löda det smidigt annars?

du kan köpa dem från sverige med... Kolla på Ribit tillexempel: RecapKit A600/1200

Permalänk
Rekordmedlem

Om du främst är ute efter funktionen så finns det hårdvarusimulatorer idag, de simulerar alltså hårdvaran i fpga kretsar och är alltså inte nån mjukvara som ger samma funktioner som den enhet som simuleras utan de blir den enheten hårdvarumässigt.
Jag har själv blivit sugen på att skaffa en hårdvaruemulator i stället för den går ju att programmera om så den kan uppträda som många av de gamla datorerna och konsolerna på hårdvarunivå, dyrare än mjukvarulösningar men mycket billigare än att skaffa en fysisk enhet av alla gamla maskiner om man vill ha nått att använda och inte ska samla och även om man ska samla så kan det ju vara trevligt med en modern enhet som används så man inte sliter på samlingsobjekten.
Tex MIST 1.4 MIDI FPGA computer kan uppträda som dessa på hårdvarunivå.

A2600
AMIGA Minimig Core
AMIGA AGA - Minimig-AGA core
Atari ST/STe and Mega STe - Mist core
Apple II+
Arcade
Atari 800
Colecovision
Commodore C64 - PGA64 Core
MSX
NES (Nintendo Entertainment System)
SMS (Sega Master System)
ZX Spectrum 48/128
ZX01/ZX81
The MIST board isn't an emulation, it's a re-implementation of the original hardware in a FPGA.
Minimig Core for Amiga support ECS and AGA chipsets. Kickstart ROMs 1.2, 1.3, 2.0, 3.1 are also supported
https://amigastore.eu/en/358-mist-midi-fpga-computer-with-mid...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Spännande angående hårdvaruemulering! Visste inte det fanns något sådant men frågan är hur stor skillnad det är mot riktigt bra emulerad mjukvara?

Har inte så bra koll just på Amigaemulering och hur mycket som görs där nuförtiden men för t ex arkad är ju emulering upp till runt ca år 2000 så pass bra idag (med groovymame) att det inte går skilja emulerad jmf där med riktigt arkadmoderkort/spel. (Finns hur mkt som helst som empiriskt bevisar detta på tuben..) Och i nyare retroarchversioner som pga deras nya teknik som ritar bilden t o m har lägre inputlag än riktig hårdvara (!) så min erfarenhet är att mjukvarumässig emulering idag är så pass bra att den ursprungliga hårdvaran nödvändigtvis inte behövs.

Sen behöver det ena heller inte utesluta det andra såklart. Att köra på originalhårdvara (låt vara att det inte är originaldisketter... men vem hade det när det begav sig?? ger en speciell nostalgisk känsla som jag tror är svår att helt få med emulering.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bluetrain:

Spännande angående hårdvaruemulering! Visste inte det fanns något sådant men frågan är hur stor skillnad det är mot riktigt bra emulerad mjukvara?

Har inte så bra koll just på Amigaemulering och hur mycket som görs där nuförtiden men för t ex arkad är ju emulering upp till runt ca år 2000 så pass bra idag (med groovymame) att det inte går skilja emulerad jmf där med riktigt arkadmoderkort/spel. (Finns hur mkt som helst som empiriskt bevisar detta på tuben..) Och i nyare retroarchversioner som pga deras nya teknik som ritar bilden t o m har lägre inputlag än riktig hårdvara (!) så min erfarenhet är att mjukvarumässig emulering idag är så pass bra att den ursprungliga hårdvaran nödvändigtvis inte behövs.

Sen behöver det ena heller inte utesluta det andra såklart. Att köra på originalhårdvara (låt vara att det inte är originaldisketter... men vem hade det när det begav sig?? ger en speciell nostalgisk känsla som jag tror är svår att helt få med emulering.

Att emulera kretsarna gör att man får med alla buggar och underliga egenskaper som kan vara borttvättat i mjukvaruemulatorerna och det kan ju också vara svårt att få till en del synkroniseringsrelaterade saker när man emulerar i mjukvara.
Alla metoder har sina för och nackdelar men om man inte specifikt ska samla så är ju en fpga simulator trevligt då den kan härma originalet perfekt klockcykel för klockcykel men samtidigt är det ändå ganska lätt att "byta hårdvara" mellan ett gäng konsoler och datorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Läste att det var smart att ersätta vissa komponenter som med stor sannolikhet annars börjar läcka vilket pajar moderkortet. Gäller i huvudsak 600/1200. Någon som gjort detta?

Gå med i Facebook-gruppen:
https://www.facebook.com/groups/retrodatorer/

Fråga där om någon vill recappa den. Har själv fått fyra datorer (C64C, A600 och 2xA1200) recappade av en i den gruppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥 MB:Asus TUF Gaming B650-Plus WiFi CPU:AMD Ryzen 7600X @ 4.7 GHz GPU:PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter 12GB MEM:Kingston Fury Beast Black 2x16 GB 6000 MHz DDR5 SSD: 2 x Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 2TB 🖥️ Samsung UE55JU7005TXXE 4K 55"

Permalänk

@Hobbe75 Använder "tyvärr" inte fb. Om det var någon som hjälpte dig från skåne får du gärna förmedla kontakt