10 m HDMI-kabel orkar inte 4K/60 fullt ut

Permalänk

10 m HDMI-kabel orkar inte 4K/60 fullt ut

Hej!

Jag är nästan helt lost och behöver lite vägledning.

Jag har byggt ny dator och vill nyttja TVns bildkvalitet så långt det går för filmtittande från datorn (VLC).

Grafikkortet är ett ASUS radeon RX550
"The Radeon RX 550 supports HDR's wide color" Den har DVI, HDMI 2.0b och DP. Maximal upplösning är 5120x2880

Tv:n är Samsung 65" 4K med HDR 10+
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63-69tum/samsung...

Kabeln jag precis köpt är denna 10m och det påstås att den ska klara 18Gb/s
https://www.inet.se/produkt/8101825/hdmi-kabel-2-0-ha-ha-akti...

Jag har 5m mellan datorn och Tv:n så jag behöver minst 6m kabel.

Jag kan köra 4K i 60Hz men slår jag på "HDMI UHC color" i Tv:n så börjar datorskärmen flimra och tillslut så försvinner bilden på TV:n. Jag får också "bara" 8 bitar och 4:2:0 med 4K i 60Hz. Enligt denna sida klarar då kabeln bara 8.9Gb/s

https://www.extron.com/product/videotools.aspx

Användaren Laxpudding skrev i en annan tråd "Med 4:2:0-subsampling är färgupplösningen endast 1/4-del av den totala."

Så borde jag byta kabel som klarar 4:2:2 eller tom 4:4:4? Är det nån skillnad i praktiken? 8 eller 10 bitar osv vad påverkar det?

Hjälp!

Förtydligade rubriken från "Hjälp med val av HDMI-kabel"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@Martin_80: Går igenom valet av kablar här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Nu orkar inte kabeln de 18 Gbps som lovat finns det flera orsaker med allt från att signalen blir störd på vägen och att källan inte är tillräckligt stark eller skickar för stark signal. Till sättet hur du lindar de överblivna metrarna (gör inga spolar). Och får du det inte att fungera med annan dragning genom rummet behöver du testa annan kabel. Och med aktiv kabel kan finns det så gott som alltid ett krav på att du dragit kabeln i rätt riktning. Annars kanske dess aktiva komponent, sannolikt någon form av signal-eq på din kabel, faktiskt får omvänd effekt.

Hittills verkar AOC-kablar, alltså Active Optical Cable vara bättre på detta då bild/ljud-strömmen skickas optiskt och därmed undviker störningarna. Detta är dock dyrare men å andra sidan mer tillförlitligt. En vanlig passiv kabel utan aktiva delar kan ibland fungera bättre. Min erfarenhet av kablar med inbyggd signal-eq verkligen är hit-n-miss i fråga om tillförlitlighet.

En tredje lösning många glömmer är att om du primärt ska spela film på TV:n så kan du lösa det via den inbyggda mediaspelaren i TV:n och någon form av mediaserver på datorn. Så sköter nätverket allt.

Permalänk
Medlem

Absolut enklaste är ju att köra kodi / plex om man har en android tv eller box och bara dela ut filmerna på nätverket.

Permalänk
Medlem

Det har att göra med kabelllängd. Vid ca >7,5m får du inte fram bittarna tillräckligt bra/störningsfritt/starkt. Man kan köpa HDMI-förstärkare på tex Amazon och ha 2*7,5m eller 7,5m-förstärkt-3m så borde du få funkis. Har själv köpt en sån, kostade ca 150sek, men har inte provat den då behovet av att spela från PC mot 65"4k@60Hz i 4:4:4 inte kändes viktigt längre.

Har själv gjort exakt samma sak som du, började med en 10m som flimrade, googlade, köpte 7,5m sladdar (från Aliexpress innan dyrtullen kom ifjol) som var så långa som det gick (25 feet) för att få max bandbredd med flimmerfri bild även på 4k, 60Hz & 4:4:4.

Permalänk
Medlem

Som Laxpudding påpekat,
denna aktiva kabel(spectra HDMI-4100) är specad/fungerar bara åt ett håll.
Börja med att kontrollera att kabeln är kopplad korrekt.
Ena änden är "Source" och den andra är "TV".

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Kabeln är ansluten åt rätt håll men jag kan dubbelkolla det.

Vad är det jag vill ha egentligen för att få bästa bilden på filmer?

Jag lyckades lite bättre med googlingen efter jag skrev inlägget.

Här fann jag detta. 4:2:0 klarar min befintliga kabel så det är alltså ok. 4:4:4 är ingen vinning för film.

https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling

4:2:0 is almost lossless visually, which is why it can be found used in Blu-ray discs and a lot of modern video cameras. There is virtually no advantage to using 4:4:4 for consuming video content.

Här hittade jag skillnaden mellan 8 och 10 bit. 10bit innebär 64 gånger fler färger.

https://dgit.com/4k-hdr-guide-51429/

10 bit color can represent between 0000000000 to 1111111111 in each of the red, blue, and yellow colors, meaning that one could represent 64x the colors of 8-bit.

10 bit låter ju som nånting man vill ha? 8bit visas bara utan att det finns nån möjlighet till att ändra i programmet till grafikkortet. Det jag kan ändra i win10 är upplösning med Hz. Jag antar att kabeln begränsar så att jag inte kan köra/välja 10bit.

Blir det en uppgradering bildmässigt om jag istället köper denna optiska kabel?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/277190-gol...

Enligt kalkylatorn blir 3840x2160, 60Hz, 16bit, 4:2:0 17,82 GB/s och kabeln är specad till 18GB/s. Mest vinning enligt tidigare länk ska vara att gå från 8 till 10 bit och det ska väl kabeln klara av. 10Bit 4:2:0 blir 11.14GB/s.

Hur vet jag hur många bit TVn klarar, jag har kollat specen men det står inget om det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Martin_80:

Blir det en uppgradering bildmässigt om jag istället köper denna optiska kabel?

Läs/titta gärna på guiden jag länkade till ovan. Kabeln är helt agnostisk inför 4:2:0, 10 bitar etc och alla diskussioner runt bildkvalitet.

Allt handlar om bandbredden och där får du idag inte över maximalt möjlig bandbredd. Men du kanske får tillräcklig bandbredd? Nu är VLC inte det bästa spelaren för kvalitet och du vill gärna spela upp film i 24 fps för bästa resultat. Då räcker 24p i 4:2:0 och 4K med den befintliga kabel för det orkar 9 Gbps med alldeles utmärkt. Så orsaken till att man ändå vill ha full 18 Gbps är för att slippa sitta med svart skärm den dag du vll köra något i 4K/60 samt att kunna köra 10 bitar för HDR-material utan att riskera slamma in bandbreddsgränsen för kabeln.

Permalänk

Har jag som filmtittare ingen glädje av 10bit?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Martin_80:

Har jag som filmtittare ingen glädje av 10bit?

"Allt" = 8 bitar
HDR = 10 bitar
Dolby Vision = 12 bitar, dock inte aktuellt med DV i det här fallet

Och dessutom:
Allt, inklusive HDR, DV etc = 4:2:0 subsamplat

Som filmskapare, snarare än filmtittare finns det lite andra krav dock.

Permalänk
Medlem

köpta samma kabel som ovan
får inte heller 4k@60hz att fungera bilden vid 60hz blir helt rosa typ
lika så kan jag inte ändra i nvidias kontrollpanel för att få 10bit färgdjup.
går jag ner till 23Hz kan jag välja 8,10,12bits

blir att skicka tillbaka kabeln till Inet.
är de å beställa samma kabel å hoppas på de bästa att man får en som verkligen klarar 18gb/s???

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Om längden är problemet finns Eternet HDMI-extenders. 10 M tycker dock den borde kunna klara..

Permalänk
Medlem

@Harddrive: ska inte behövas om de skriver kabeln ska klara 18gb/s
vilket den inte gör

får skriva till inet se vad de säger

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt rekommenderar jag aktiva optiska kablar när du ska upp till 10 meter och däromkring. Alla dessa elektriska "aktiva" kablar, vilka egentligen har någon form av passiv signal-EQ, jag har sett har inte levt upp till sin fulla kapacitet. Aktiva optiska kablar, AOC, har hittills inte gjort mig beskviken. Startkostnaden är högre men tja, det verkar än så länge funka.

Finns en till tråd som belyser samma frågeställning där det testas kablar, dock DP: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1572184-aktiv-displayp...

Permalänk
Medlem

Sök LinkinPerk HDMI Cable 2.0 Fiber Optic HDMI 4K@60Hz på Amazon uk. Köpte den själv till min 4K projector. Funkar hur brå som helst, och kostade mindre en 500 SEK för 15m. Du kan tacka mig senare

Permalänk
Inaktiv

Supras kablar funkar alltid och de dom lovar gäller, har alltid använt deras kablar.
Haft 10m HDMI och den har funkat utmärkt. 4K Ultra: 4096 x 2160 @ 60 Hz.