Konvertering Office-filer

Permalänk

Konvertering Office-filer

Vi ska just migrera innehållet på våra lokala fillagringsytor till Sharepoint. I samma veva tänkte vi även göra en bulkkonvertering av äldre Officefiler till nyare format. Jag vet att det finns verktyg för detta, men ingen av oss vet mycket om något alls ännu. Jag antog att det kanske fanns folk här som gjort resan och sitter på några tips. Kanske man inte behöver starta sitt experimenterande utan några som helst ljuspunkter.

* Tips på verktyg, så mycket som möjligt, gärna med för- och nackdelar?
* Allmänna "do/don't do"?

Minsta lilla input är välkommet...

Permalänk
Medlem

Don't use Sharepoint

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Don't use Sharepoint

Det är inte upp till mig att besluta på den nivån. Jag är bara en sån är "golvsnubbe" som ska se till så att det blir som högdjuren redan bestämt sig för att det ska vara.
Lämpligt verktyg för filflytt verkar vi ha hittat, så nu är det bara tillvägagångssätt för filkonverteringen kvar innan vi kan köra igång.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför behöver filerna konverteras till nyare Office-format, vad är syftet med det, ska ni arbeta i filerna så kommer ju Office självt att fråga när filerna hanteras och ska de inte arbetas i så finns det bättre format att arkivera i som PDF/A.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför behöver filerna konverteras till nyare Office-format, vad är syftet med det, ska ni arbeta i filerna så kommer ju Office självt att fråga när filerna hanteras och ska de inte arbetas i så finns det bättre format att arkivera i som PDF/A.

Syftet med det ligger hos IT-strateg och projektledare. I vilket fall ska det göras så 'varför' är inte en fråga jag gräver ner mig i. Arkivering är heller inget som migreringsprojektet omfattar. Vi kan inte avgöra vad förvaltningarna anser gammalt, så dom får välja vad dom vill att vi ska flytta åt dom. Sedan låser vi bara dom lokala serverytorna för skrivning, där allt fortfarande kommer att vara tillgängligt... ifall Greta ångrar sig angående sina APT-anteckningar från 2004.

Sitter nu iallafall och provar Office Migration Planning Manager (OMPM) samt Office File Converter (OFC). Det verkar fungera hyfsat för masskonvertering av gamla Office-dokument. Behåller all metadata (ändrar bara 'senast använd') och konverterar till DOCX eller DOCM beroende på om innehållet i DOC-filen innehåller makron eller ej. Såhär på kvällskvisten verkar det ha det som krävs... när man får det att fungera fullt ut. Word-filer och PowerPoint-filer konverteras och placeras snyggt ut i samma mappstruktur som det låg i från början... men när den stöter på en Excel-fil erbjuder den bara ett envist meddelande som säger "Error: c:\myfolder\myfile.xls failed to convert"

Någon som har en hint om vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte så mycket att bidra med men det finns ett viktigt ledord innan man börjar och det är backup! Många konverteringar, även med Microsofts rätt dåliga bulkverktyg kan leda till konstiga fel. Det är viktigt att man har kvar den gamla datan om det är något av värde även framöver om det dyker upp någon gammal fil som blivit korrupt eller tappat formatering osv.

Jag hade låtit filerna vara och så hade användarna fått konvertera allt eftersom de använder filerna i compatible mode, men det är ju såklart inte svaret du vill ha. Men du verkar vara något på spåret, skriv gärna i tråden om du hittar en bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Skrivet av flukke:

Jag har tyvärr inte så mycket att bidra med men det finns ett viktigt ledord innan man börjar och det är backup! Många konverteringar, även med Microsofts rätt dåliga bulkverktyg kan leda till konstiga fel. Det är viktigt att man har kvar den gamla datan om det är något av värde även framöver om det dyker upp någon gammal fil som blivit korrupt eller tappat formatering osv.

Jag hade låtit filerna vara och så hade användarna fått konvertera allt eftersom de använder filerna i compatible mode, men det är ju såklart inte svaret du vill ha. Men du verkar vara något på spåret, skriv gärna i tråden om du hittar en bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick verktyget att fungera fullt ut idag... dvs det ser iallafall ut så vid första anblicken. Jag konverterade 200 filer, blandad Office-kompott, och efter ca en kvart låg det 200 nya filer i en mapp bredvid. Nu har jag inte gått igenom informationen i alla 200 och kollat så allt blev så BRA som jag ville, men som förstasteg duger faktumet att inga filer lämnades. I kväll tänkte jag kolla hur lång tid samma konvertering tar med en fjärranslutning mot en virtuell dator direkt på servern. Förmodligen får man väl ner tiden lite på det viset.

Backup är en självklarhet. Vi ska spara allt flyttat på lokala ytor, tillgängliga men låsta för skrivning, ifall något går fel i flytten. Jag antar (eller kommer iallafall att propsa på) att det kommer att sparas som det är idag, dvs okonverterat, så det blir en backup som säkrar även konverteringen.

Men som en extra kommentar kan jag ju säga att även jag tycker som er. Jag anser också att det kan få vara som det är. Ju fler omvägar man tar desto större är risken att man går vilse. När slutanvändaren enkelt kan göra det själv direkt i klienten är det faktiskt ganska onödiga risker man tar. Såhär i efterhand ångrar jag nästan att jag avslöjade mina framsteg idag. Igår sade jag åt dom att jag inte fick det att fungera. Man skulle kanske ha låtit det stanna där...