Intel fimpar 10 nanometer för stationärt – går direkt till 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel fimpar 10 nanometer för stationärt – går direkt till 7 nanometer

Det har länge talats om att entusiaster kan få vänta länge på faktiska nyheter från Intel, något som stärks i en ny rapport. Processorjätten dementerar uppgifterna, men uttalandet är otydligt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

När?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Härligt 💞💞

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

AMD ligger redan på 7nm och Intel kommer ta ett tag innan de ens kan lansera något med det? Utöver det så är AMDs arch för tillfället bättre än den gamla Intel har (om de inte magiskt har något i bakfickan) så de kommer behöva utveckla.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

2022, då används DDR5, PCIe 5 osv. Kommer bli intressant.

Skrivet av Ferrat:

AMD ligger redan på 7nm och Intel kommer ta ett tag innan de ens kan lansera något med det? Utöver det så är AMDs arch för tillfället bättre än den gamla Intel har (om de inte magiskt har något i bakfickan) så de kommer behöva utveckla.

Du kanske inte ska stirra dig blind på siffran. Intel 10nm motsvarar AMD (tsmc) 7nm.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ryzer:

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

Antar sarkasm?

Intel intar 7nm till stationärt först 2022.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Wow, det går verkligen inte särskilt bra för Intel R&D! Det är ju inte så länge sedan de hade mer än ett decenium som de hela tiden var minst ett processteg före alla konkurrenter.

Ska bli intressant att se om de utnyttjar sin enorma ekonomiska fördel gentemot AMD för fulspel som de gjorde när AMD var först med sin 64-bitars processor. Jag hoppas verkligen att de lägger pengarna på att komma ifatt med R&D istället ...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2022 är fan crazy länge innan Intel kommer med något nytt om det stämmer då.
kommer inte AMD ha 5nm då. så förmodligen kommer man inte behöva köpa något nytt fören 2022 då

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

Inte förvånande. Vi får se om intel lyckas med 7nm eller om det är 2025 som gäller.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

Jo, men tanke på att AMD är på väg mot 5nm så ... ... leder längst bak i ledet?

https://wccftech.com/amd-zen-4-ryzen-and-epyc-5nm-cpu-80-perc...

Citat:

Utöver detta har tidigare läckta produktplaner skvallrat om att Intel kör vidare på 14 nanometer för entusiaster fram till åtminstone tredje kvartalet 2021.

Tungt ... borde man nojja över aktierna?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

Läste vi samma nyhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tveksam till detta.
Ett stort problem för Intel är att deras 14nm utvecklats väl vilket gör att 10nm måste förfinas och leverera bl.a högre GHz och bättre yields.
Samma problem borde finnas för 7nm och vid den angivna tidpunkten så är det troligt att 10nm förfinats tillräckligt för att användas bredare genom sortimentet.
Jag är tveksam till att Intels 7nm process är mogen för en bred lansering vid det tillfället, det tar tid att finjustera en tillverkningsprocess.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Har för mig AMD hade någon roadmap där de planerade att ha Zen 4 till år 2022, och om Zen 3 skulle vara TSMCs 7nm+ skulle Zen 4 kanske kunna bli jämförbart med intels 7nm?

förtydligan
Permalänk
Medlem

Kommer vi då se AMD "göra en intel" och chockhöja sina priser med lanseringen av Zen 3? Skulle inte bli förvånad. Hade ju varit trevligt om båda aktörerna kunde konkurrera med varandra samtidigt för en gångs skull?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Myser. Drabbar ju mest oss konsumenter, men Intel får nu betala ett högt pris för att man skitit totalt i att lägga någon större kraft på utveckling för att man känt sig så ohotade. Får hoppas att AMD kan hålla samma goda takt i utvecklingen framöver också.

Vore ju trevligt att framöver se konkurrens värd namnet bland grafikkort också. Kikade nyss på vad efterföljaren till mitt nuvarande grafikkort kostar, 19800:-. Du hade fått typ tre kort i från översta segmentet om vi backar tillbaka till Kepler och det var inte allt för länge sedan.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Okej att de väljer att stanna på en välfungerande 14nm-nod istället för att hoppa till 10nm som skulle innebära lägre klockfrekvenser. Men Skylake?! FORTFARANDE?! Ge oss åtminstone en ny arkitektur. Det börjar bli väldigt mycket same same nu 4 år senare... Som hinner bli 7(!) år 2022, om det är först då vi får se något nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Som sagt skulle behövas en artikel som förklarar nm igen 7nm är inte 7nm är mest skryt & reklam Intels 14nm är som samsungs 10nm i stort sett (transistortäthet) Intels 10 nm som AMD s 7 så dessa låtsassiffror skulle behöva få en förklaring(artikel) så folk förstår detta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du kanske inte ska stirra dig blind på siffran. Intel 10nm motsvarar AMD (tsmc) 7nm.

Nja det är inte helt sant, de mäter på olika sätt ja men det är inte så att det är samma sak man mäter på två olika sätt direkt.
Siffrorna är spekulativa till viss del (mycket white paper) iom att Intel aldrig lyckades få till 10nm helt stabilt för produktion, det har varit ett antal olika revisioner i det med (troligen då Intel stött på problem de inte kunnat lösa).

Intel har inte heller sagt hur de mäter sina nya 7nm, min gissning är att de troligen börjar mäta liknande Samsung och TSMC iom att de inte vill ha dålig press. Oddsen att de mäter på sitt sätt när de inte får 10nm att funka men magiska ska lösa 7nm då är inte så bra, det är mer logiskt att byta till liknande och sedan säga. "Titta, vi är på samma nivå med liknande lösning"

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja det är inte helt sant, de mäter på olika sätt ja men det är inte så att det är samma sak man mäter på två olika sätt direkt.
Siffrorna är spekulativa till viss del (mycket white paper) iom att Intel aldrig lyckades få till 10nm helt stabilt för produktion, det har varit ett antal olika revisioner i det med (troligen då Intel stött på problem de inte kunnat lösa).

Intel har inte heller sagt hur de mäter sina nya 7nm, min gissning är att de troligen börjar mäta liknande Samsung och TSMC iom att de inte vill ha dålig press. Oddsen att de mäter på sitt sätt när de inte får 10nm att funka men magiska ska lösa 7nm då är inte så bra, det är mer logiskt att byta till liknande och sedan säga. "Titta, vi är på samma nivå med liknande lösning"

Sant. Vi vet inte än vad intels 7nm (knappt ens 10nm) faktiskt innebär. Vi har bara gamla uppgifter och nya gissningar.

TSMC kommer att ta sin 5nm HP nod i volymsproduktion sista kvartalet 2020. Finns inte så många aktörer som är sannolika som kunder, och AMD är en av dem. Vad som har prioritet, GPUer eller CPUer är inte lika självklart. GPUer har större nytta av densitetsförbättringarna, så jag skulle gissa på nya 5nm GPUer från AMD 1H2021.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av JBE:

Precis det här finns även med i den nyhet ni kommenterat.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Precis det här finns även med i den nyhet ni kommenterat.

Ah Jag brukar läsa hela artiklar, men i detta fallet såg jag att "vänta nu denna var väl inte helt sann", så skippade att läsa hela då jag läste original-artikeln haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Ah Jag brukar läsa hela artiklar, men i detta fallet såg jag att "vänta nu denna var väl inte helt sann", så skippade att läsa hela då jag läste original-artikeln haha.

Snarare dålig rubriksättning.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

AMD kommer ju knappast stå still i utvecklingen. AMD har 7mn nu och 2022 så skall de väl vara på 5nm, vilket är ungefär jämförbart med intel's nuvarande planer för 7nm (som inte finns än).

Så någon ledartröja för Intel blir det ju inte på något sätt.

Dessutom så är det ju klart att det är självklart att det är negativt för dem att så och stampa på AMD uppfattas som "företaget där det händer grejer på nodnivå". Så hur man kan tolka att de kommer vara kvar på 14nm som att de "intar ledartröjan igen" är för mig obegripligt. De har de inte nu, och kommer inte ha den 2022 heller (om de inte stuvar om i sin roadmap och tidigarelägger noder tills dess vill säga.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Med andra ord så är allt som vanligt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

lol 2022. Intel fails again! Det kommer nog dröja ännu längre. De kommer nog sitta på 14nm 2022 också men då ska de säga exakt samma sak att nu gå vi över till 5nm år 2025. Tror att Intel kommer fortfarande vara på 14nm tills 2030.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du kanske inte ska stirra dig blind på siffran. Intel 10nm motsvarar AMD (tsmc) 7nm.

Sant. Men AMD använder den, och har ett bra tag nu, medan Intel inte ens lanserat den (10nm) än. Och som det ser ut nu, aldrig kommer inom desktop.

Och vid 2022 har AMD redan bytt nod en gång till till 7+ och 5nm är i planerna då med. Och detta antar att Intel ens kan få ut noden i tid som de planerar, vilket var ca 10 år sedan de lyckades med. Allt sedan 22nm har ju varit försenat, även om 10nm varit extrem-fallet.

Så även om siffrorna är udda, är det bättre att ha en lanserad nod, än en på pappret bättre.

Det är inte bra att Intel hamnar efter heller, för det behövs 2 för konkurrensen, men som det är nu är det inte ledar-tröja någonstans... speciellt inte hos Intel iaf.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av muSashi:

Snarare dålig rubriksättning.

På vilket sätt är den dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas