Tips på bygge för spel, redigering samt viss 3d-modellering

Permalänk
Medlem

Tips på bygge för spel, redigering samt viss 3d-modellering

Hej,

Tänkte dra en sista koll här innan jag beslutar mig för ett bygge. Datorn kommer för det mesta vara för spelande eller fotoredigering i Lightroom. Kommer även köra lite lite 3d-modellering i Blender. Vill gärna att den går så tyst som möjligt då både jag och sambon har lidit tillräckligt mycket med ljudmonstret jag har nu.

Spelar med en 21:9 1440p skärm på 60Hz.

Funderade mellan 3700x eller 3900x men tänkte att 3700x var en mer balanserad avvägning.

Det jag funderar mest på är moderkort samt minne. Moderkortet valde jag efter att tittat runt och jämfört lite i tråden X570 Moderkort, VRM info. Vet inte riktigt om det är lite väl overkill för 3700x.

På minnessidan har jag sett mycket om vikten med b-die. Men verkar som att det inte riktigt spelar lika stor roll med zen 2? Sen också om man borde gått snabbare än 3200MHz. Men kändes lite som att priset ökade ganska mycket på 3600 jämfört med prestandavinsten.

Chassi och nätagg behåller jag från förra bygget så det behövs inte till detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12908686

Permalänk
Medlem

Bygget ser välavvägt ut men vad ska du ha för låda och nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Bygget ser välavvägt ut men vad ska du ha för låda och nätaggregat?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle kanske ha vart tydligare med det. Det behåller jag från förra bygget så det behövs inte. Det räcker till. Uppdaterar originalposten också.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört såhär

Alternativt såhär vid 500gb ssd

3000mb/s ssd är onödigt om du inte video kodar skiljer sig så pass lite mellan vid laddning så ja menar och kylaren jag rekommenderar går 1db högre en noctua dh15

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du sa inget om det, men gör dig själv en tjänst och försäkra dig om att inte chassifläktarna eller nätaggregatet bidrar mycket till ljudet. Kan i så fall vara värt att i alla fall byta några fläktar.

Permalänk
Medlem

Tackar för all input till bygget!

Permalänk
Medlem

@Perfn: För Blender kan det vara värt att tänka på att Blender 2.81 har stöd för att utnyttja NVIDIA RTX, se denna artikel.