Nvidia ger ray tracing till klassiska speltitlar

Permalänk
Skrivet av ipac:

Blev?
Visste inte att utveckling av realtidsgrafik hade ett slutdatum.

Konstig att utveckla något som nästan ingen kan använda. Dom kunde ju vänta tills spelen stödjer det. Dom lanserade det 2 år för tidigt. När spelen väl kommit i kapp är det redan föråldrigat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Konstig att utveckla något som nästan ingen kan använda. Dom kunde ju vänta tills spelen stödjer det. Dom lanserade det 2 år för tidigt. När spelen väl kommit i kapp är det redan föråldrigat.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur är det föråldrat, menar du?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Command and Conquer, Red Alert och Age of Empires. Lite kärlek till gamla RTS-spel hade inte varit fel

Inte lätt att raytrace:a sprite-baserade 2D-spel, dock...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Konstig att utveckla något som nästan ingen kan använda. Dom kunde ju vänta tills spelen stödjer det. Dom lanserade det 2 år för tidigt. När spelen väl kommit i kapp är det redan föråldrigat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då. Det är jättevanligt att det tar tid för nya tekniker att få ordentligt fäste på mjukvarusidan. Man behöver inte titta längre än till varje ny DirecX-version. Även nya instruktionsuppsättningar i processorer kan ta många år att få till bred användning av på mjukvarusidan.

Däremot blir det problem att utveckla mjukvara (exempelvis spel som har raytracingstöd) om det inte finns standarder på plats och hårdvara att bygga detta kring. Det blir lite moment22 om det inte börjar i någon ända alls.
Hade Raytracing släppts 2 år senare så hade samma problematik uppstått då istället.
Det som nu har hänt är att speltillverkare (eller ja, kanske utvecklare av spelmotorer är det viktigaste) fått riktiga kort att utveckla mot iaf så att de kan ha något att faktiskt jobba med när de bygger sin mjukvara.

Men visst är det så att användningen av tekniken blir begränsad för de som är early adopters. Yes, så är det.
Så när raytracing blir mer mainstream så kommer första generationens grafikkort med raytracingstöd antagligen vara föråldrade.
Helt rätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Star Wars Jedi knight spelen tack!

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Konstig att utveckla något som nästan ingen kan använda. Dom kunde ju vänta tills spelen stödjer det. Dom lanserade det 2 år för tidigt. När spelen väl kommit i kapp är det redan föråldrigat.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför utveckla 144hz 4k skärmar? Ändå ingen som kan använda dom....

Hatar bakåtsträvare.

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Hur är det föråldrat, menar du?

Tekniken är över ett år gammal. Innan detta blir någon form av standard har det säkert tagit 2 år till och då har jag svårt att tro att 3 år gammal teknik är så aktuell längre. Jag är inte emot utvecklingen men detta känns som att greppa efter halmstrån. Dom kunde ju bara levt vidare med att dom var först ut sen låta marknaden komma ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Konstig att utveckla något som nästan ingen kan använda. Dom kunde ju vänta tills spelen stödjer det. Dom lanserade det 2 år för tidigt. När spelen väl kommit i kapp är det redan föråldrigat.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det är inte konstigt att utveckla spel som INGEN kan köra?

Permalänk
Skrivet av ipac:

Och det är inte konstigt att utveckla spel som INGEN kan köra?

Nu har jag bara kört Metro exodus med Ray tracing. Men i 1080p Ultra, med RT på högsta och utan DLSS, så ligger jag på 60-90 fps med 9900k och 2060 super. Blev faktiskt så förvånad över den höga fpsen, att jag gick in i inställningarna. För att kolla, att rt verkligen var på, och dlss av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Nu har jag bara kört Metro exodus med Ray tracing. Men i 1080p Ultra, med RT på högsta och utan DLSS, så ligger jag på 60-90 fps med 9900k och 2060 super. Blev faktiskt så förvånad över den höga fpsen, att jag gick in i inställningarna. För att kolla, att rt verkligen var på, och dlss av.

Skickades från m.sweclockers.com

Ahm, ok.
Och med Knotvillages förslag hade du kört det i 0 fps.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Ahm, ok.
Och med Knotvillages förslag hade du kört det i 0 fps.

Hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Morrowind. *mic drop*

Creation Engine/NetImmerse, now with even more bugs and less FPS, it just works! ;D

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vore ju asballt om openMW kunde få RTX-stöd! Kan inte tänka mig ett bättre sätt att uppleva det spelet.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Knotvillage:

Tekniken är över ett år gammal. Innan detta blir någon form av standard har det säkert tagit 2 år till och då har jag svårt att tro att 3 år gammal teknik är så aktuell längre. Jag är inte emot utvecklingen men detta känns som att greppa efter halmstrån. Dom kunde ju bara levt vidare med att dom var först ut sen låta marknaden komma ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Ray Tracing har funnits sedan typ 80-talet någonstans så det är verkligen en gammal teknik men kommer aldrig bli inaktuellt. Att försöka driva runt det i real-tid med dagens detaljnivåer i spel är verkligen inte lätt, även om Nvidia påstår att det funkar utmärkt redan nu.

Permalänk
Medlem

Nä fan jag vill ha RayTracing i Daggerfall!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Tekniken är över ett år gammal. Innan detta blir någon form av standard har det säkert tagit 2 år till och då har jag svårt att tro att 3 år gammal teknik är så aktuell längre. Jag är inte emot utvecklingen men detta känns som att greppa efter halmstrån. Dom kunde ju bara levt vidare med att dom var först ut sen låta marknaden komma ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Speciellt med tanke på att det är nvida only de trycker vilket rakt av betyder att de flesta inte kan använda det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Lightspeed Studios skriver att de ska remastra ”a game you know and love”. Den formuleringen är spännande, jag gissar att det handlar en äldre titel.

Pac-Man?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@tuomi: Haha, ja det eller Asteroids!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Åh, den tänkte jag inte på! F.E.A.R är ju ruskigt stämningsfullt och har bra ljussättning/skuggor i grundutförande, men en RT-version hade bara sett ännu häftigare ut. Fortfarande ett av få spel som fått till en genuint tryckande stämning.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.youtube.com/watch?v=mclb_7WyFjk

Typ gjort med en Reshade mods.

Permalänk

Tror vissa av er att Raytracing är en gimmick Nvidia har tagit fram som blivit en flopp?

Seriöst??!? DLSS är en teknik som Nvidia exempelvis i dagsläget misslyckades med
att implementera framgångsrikt absolut, men Raytracing??

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Knotvillage:

Tekniken är över ett år gammal. Innan detta blir någon form av standard har det säkert tagit 2 år till och då har jag svårt att tro att 3 år gammal teknik är så aktuell längre. Jag är inte emot utvecklingen men detta känns som att greppa efter halmstrån. Dom kunde ju bara levt vidare med att dom var först ut sen låta marknaden komma ikapp.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det finns ju redan en standard, vilket också är den som nog alla dessa spel kommer använda: DXR.

Den grundläggande algoritmen är ju i det närmaste trivial och togs fram på 60-talet (det är alltså förra årtusendet för er som är födda 2000 och senare ). Så vi kan nog utgå från att den inte blir inaktuella i närtid.

Dagens RTX-serien är en typisk första generations produkt. GeForce 256 använde i praktiken sin HW-T&L krets i rätt få titlar. Dels behövdes spelen skrivas så de utnyttjade den, dels var den lite på gränsen vad det gällde att inte agera de-accelerator för den typen av beräkningar om man satt på en high-end CPU...

Så ur den synvinkeln är det ju ett riktigt trevligt initiativ från Nvidia att putsa upp gamla titlar med ray tracing. Dessa titlar är enkla nog så dagens RTX-kort orkar med samtidigt som man kan få en känsla för just hur mycket korrekt ljussättning (d.v.s. ljuseffekter av alla dess slag, reflektion, halv/hel-skuggor, transparens etc) kan tillföra utan att något annat ändras.

Men tror ännu mer på att lägga till ray tracing till aktuella enklare titlar, t.ex. Minecraft. De är trots allt titlar som folk ändå spelar.

Det skrivet: får man önska så vill jag definitivt se UT och UT2004 med fullt ray tracing stöd!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Nu har jag bara kört Metro exodus med Ray tracing. Men i 1080p Ultra, med RT på högsta och utan DLSS, så ligger jag på 60-90 fps med 9900k och 2060 super. Blev faktiskt så förvånad över den höga fpsen, att jag gick in i inställningarna. För att kolla, att rt verkligen var på, och dlss av.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant!

Fast Metro Exodus körde med begränsad raytracing, så Control är väl det spel som mest kan sägas vara måttstocken för hur ett modernt raytracingspel kan prestera iom att det använder en större raytracingpalett? Alla de tre tidigare moderna spelen innan visade ju bara små delar av en komplett raytracing (dvs Shadow of the Tomb Raiders skuggor, Battlefield V's reflektioner och så Metro Exodus).

Såg förresten att Metro Exodus nu ska ha lagt till och förbättrat sin raytracing med raytraced emissive lighting. Fanns det när du spelade? Vet inte om det är tillagt i hela spelet eller bara i expansionen? Det tankar prestandan en hel del i sitt maxläga, 36%. Enligt videon använde Metro Exodus innan dess bara raytraced global illumination för sol och himmel utomhus och raytraced ambient occlusion inomhus när det kom.
Metro Exodus: The Two Colonels - RTX Upgrades Tested + Xbox One X Comparisons!

PS Bra att du kör utan DLSS, Fresstyle Sharpen verkar isf vara en bättre kompromiss för att få upp prestanda efter raytracing.

Permalänk
Skrivet av bopp:

Intressant!

Fast Metro Exodus körde med begränsad raytracing, så Control är väl det spel som mest kan sägas vara måttstocken för hur ett modernt raytracingspel kan prestera iom att det använder en större raytracingpalett? Alla de tre tidigare moderna spelen innan visade ju bara små delar av en komplett raytracing (dvs Shadow of the Tomb Raiders skuggor, Battlefield V's reflektioner och så Metro Exodus).

Såg förresten att Metro Exodus nu ska ha lagt till och förbättrat sin raytracing med raytraced emissive lighting. Fanns det när du spelade? Vet inte om det är tillagt i hela spelet eller bara i expansionen? Det tankar prestandan en hel del i sitt maxläga, 36%. Enligt videon använde Metro Exodus innan dess bara raytraced global illumination för sol och himmel utomhus och raytraced ambient occlusion inomhus när det kom.
Metro Exodus: The Two Colonels - RTX Upgrades Tested + Xbox One X Comparisons!

PS Bra att du kör utan DLSS, Fresstyle Sharpen verkar isf vara en bättre kompromiss för att få upp prestanda efter raytracing.

Dom verkar ha optimerat Metro sen Sweclockers testade RT i det. I det inbygda hårda benchmarktestet får jag med RT ultra 56 fps, Sweclockers fick 46 fps med ett 2070, som är ett par % snabbare än mitt 2060s. Med RT High får jag 60 fps, Sweclockers fick 51. Men dom testade ju precis när Metro släpptes, det har kommit flera stora patchar sen dess.

Jag köpte metro förra veckan, så mina tester är högaktuella. har även dlc´t, men har inte startat det ännu. Är ca halvvägs in i original kampanjen nu.

Både min cpu, och gpu är original (Ej överklockade)

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic III

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fallout New Vegas vore grymt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A Vit | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | X34A |

Permalänk
Medlem

Quake 1.

Permalänk
Inaktiv

Limbo, Deadlight och Dear Esther vore nice!

Permalänk
Medlem

De gamla spelen har väl några hundra FPS redan på dagens kort, så där gör det inte något om man tar bort hälften ;P

Amnesia hade varit jävligt coolt. Och SOMA. Skräckspel tror jag att RTX passar bra för.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Diablo 2 - LoD, bland annat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

För att inte tala om Baldurs’ Gate i väntan på trean...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD