esxi spårat ur! lösenord stämmer inte.. fel på språk/tangentbords inställning ??

Permalänk
Medlem

esxi spårat ur! lösenord stämmer inte.. fel på språk/tangentbords inställning ??

Hej! Behöver verkligen hjälp nu. Suttit i 14 timmar idag..
Började med att jag behövde göra en reboot av servern hemma som kör esxi 6.7
Sen kunde jag inte logga in igen. Fel lösenord säger den. Testade från andra datorer och operativsystem. Samma överallt..
gick inte visa IPMI direkt på hosten heller.

Till slut installera jag om esxi och starta upp.
Min datastore va kvar så ja ladda upp mina VMs. Den ena som ör en linux mint VM. Dör funkar inte smitt simpla lösenord med ett uttropstecken som enda specialtecken... funkar inte längre. Samma på den andra usern jag kör.
Oavsett dator ja testar från, svensk Windows eller engelsk linux.
Enda sättet att logga in ör med onscreen tangentbordet vid loginrutan..

Vad har hänt OK ch hur fixar jag det..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej! Behöver verkligen hjälp nu. Suttit i 14 timmar idag..
Började med att jag behövde göra en reboot av servern hemma som kör esxi 6.7
Sen kunde jag inte logga in igen. Fel lösenord säger den. Testade från andra datorer och operativsystem. Samma överallt..
gick inte visa IPMI direkt på hosten heller.

Till slut installera jag om esxi och starta upp.
Min datastore va kvar så ja ladda upp mina VMs. Den ena som ör en linux mint VM. Dör funkar inte smitt simpla lösenord med ett uttropstecken som enda specialtecken... funkar inte längre. Samma på den andra usern jag kör.
Oavsett dator ja testar från, svensk Windows eller engelsk linux.
Enda sättet att logga in ör med onscreen tangentbordet vid loginrutan..

Vad har hänt OK ch hur fixar jag det..

Är stavfelen här bara för att du är slarvig eller för att ditt tangentbord eventuellt krånglar? Hur fungerar det från en Live-ISO? Samma fel i olika distributioner av Linux?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer:
Stavfelenr för jag skriver från mobilen. La mig ner efter att suttit framför datorn hela dagen.
Bara testat från en linux distro men även Windows.
Asså Sällt har funkat fint i månader men plötsligt idag börja detta strula

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@OldComputer:
Bara testat från en linux distro men även Windows.

Vad får du för resultat av det?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: samma resultat..
Alltså problemet jag beskriver i första posten gäller på både linux och Windows..
Den enda minsta gemensamma nämnaren ör att jag går via esxi

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Ok, det första jag utgick från är om det fysiska tangentbord är skadat på något sätt. Jag funderar också på om det blir felfritt om du kör OS direkt utan esxi, då jag uppfattar esxi som någon form av os för virtualisering.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Löst mitt dilemma.
Installera om esxi och valde version 6.7 update 1 istället för 3.
Sen i servern på hosten med ipmi - konfigurera med f2 och valde svenskt tangentbord.
Nu funkar allt som det ska igen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Är det tvingande att ha specialtecken ??

När man är i sådan situation eller blandad miljö med maskiner med många olika nationers tangentbord så är det viktigare med längre passord inom A-Z, a-z, 0-9 (då dessa är på samma knappar på de flesta nationers tangentbord-setup) av framslumpad karaktär än att använda specialtecken i passorden - då dessa kan som bekant fara runt och dessutom olika beroende på vilken nationalitet tangentbordet tror att den är.

Om man sedan tidigare använder maskinframslumpad 12 tkn alfanumerinsk, stora-små och standardsymboler i sitt passord så är det 94 tecken att välja mellan (mellanslag ej inräknat)

94^12 = 4.76*10^23, naturliga logaritmen av 4.76*10^23 är 54.52... och naturliga logaritmen av '2' är 0.693... och med 54.52.../0.693... ger att det är 78.66 bit entropi

Attack med 1000 miljarder tester i sekunden ger att det håller för ca 3500 års attacktid innan man till 50% chans har hittat passordet....

Om man bara kör maskinframslumpat A-Z, a-z, 0-9 men inga symboler inom ASCII-området (alltså heller inga åäö) så ger det ett urval av 62 tecken ((26 * 2 ) + 10) och gör man naturliga logaritmen av 62 så blir det 4.127... och med tidigare uträknade naturliga logaritmiska värdet av antal möjligheter 54.52... / 4.127... får man att det behövs 13.2 tecken istället för 12 tecken för samma entropi

kör man med bara stora eller små tecken + siffror så krävs det 15.2 tecken för samma entropi som ovan.

Öka antalet tecken ger mer 'förstärkning' av ett passords styrka än att öka antalet val av symboler per teckenplats, och tvingas man minska antalet val per tecken av olika orsaker (som tex. för att passordet skall vara kompatibelt mellan olika nationers tangentbord) så kompenserar man det snabbt med relativt få extratecken istället.