Nybyggd dator låser sig och ger felkoder vid installation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

CPU volten verkar vara låga eller är det bara jag? Har för mig att min V är betydligt högre, men min CPU är klockad till 4.9

Ja jag tycker det också, men har inte kunnat hitta några specifikationer på vad den ska ligga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewings:

Xmp är en automatisk överklockning av dina minnen och kan strula av en massa olika anledningar, så undvik det i första hand.

Om det är 1,35v minnen är det möjligt att autoläget som du skriver ger 1,2v är för lågt.

Så testa dra ner hastigheten på minnen, höj volt på minnen, justera till lösare timings. Funkar inte så höj VCCIO och VCCSA något.

Och förresten hade du kört load default settings när du uppdaterar bios?
Skickades från m.sweclockers.com

Okej.

Ja dom ger 1.2 och hamnar i 2333MHz i autoläge.

Okej, ska testa detta.

Permalänk
Medlem

Igår testade jag att ändra CPU Voltage. Började med 1.010V med samma resultat. Sen 1.100V och då får jag felkod innan datorn hinner starta upp. Sen testar jag 1.2000V och då lyckas jag komma in i datorn igen med en felkod och omstart efter ca 5-10 min och omstart.

När datorn startat upp igen så kör jag CPU-Z och det stresstestet som finns i det programmet. Datorn kör i 2 timmar och med en maxtemp på CPU:n på 58C. Testar att ut lite på nätet utan problem också.
Kör Windows update och när datorn ska starta om så stannar uppdateringen på 84% och står där ca 1,5 timme. Sen trycker jag på reset och vid omstart kör uppdateringen igen och fullföljer.
Efter det lägger in ett lite äldre spel och testat utan problem.

Ikväll testade jag att installera Windows på en annan hårddisk i den nya datorn och när jag kör via USB så får jag samma felkod. Sen testar jag med DVD med lyckad installation.
När jag kommer in i Windows så får jag felkod 3 gånger med kort intervall. Vid sista omstarten så har bildskärmsinställningarna ställt om sig till det bättre och jag börjar köra Windows update. Har även kör CPU-Z stresstest igen och än så länge har den funkat.

Det verkar ju som att CPU Voltage var för låg och att det ställde till det. Är det någon som vet vart jag kan hitta rekommenderade värden för CPU:n? Har inte lyckats hitta det.

Ska även fortsätta testa ett par dagar och se om den håller sig stabil eller om problemen återkommer.

Permalänk
Medlem

Har du några böjda pins på moderkortet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Har du några böjda pins på moderkortet?

Inte vad jag har kunnat se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David87:

Inte vad jag har kunnat se.

Nämligen stor chans att det är det som är problemet, eller något annat fysiskt fel, kanske statisk energi fel annars.

Du kanske kan ta en bild på sockeln och lägga upp här?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Du kan ge cpun 1,3V utan problem, håll koll på temperaturerna bara så dom inte glider iväg över 75

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av David87:

Ja och dom finns med. Däremot så på de första minnena jag testade så stämde alla nummer, men versionen på minnet fanns inte med i listan utan bara tidigare och senare versioner.

om versionen före och efter den du har finns med så har du troligen en variant av minnena som inte är kompatibel med ditt modermodem därför versionen du har är utelämnad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av David87:

Igår testade jag att ändra CPU Voltage. Började med 1.010V med samma resultat. Sen 1.100V och då får jag felkod innan datorn hinner starta upp. Sen testar jag 1.2000V och då lyckas jag komma in i datorn igen med en felkod och omstart efter ca 5-10 min och omstart.

När datorn startat upp igen så kör jag CPU-Z och det stresstestet som finns i det programmet. Datorn kör i 2 timmar och med en maxtemp på CPU:n på 58C. Testar att ut lite på nätet utan problem också.
Kör Windows update och när datorn ska starta om så stannar uppdateringen på 84% och står där ca 1,5 timme. Sen trycker jag på reset och vid omstart kör uppdateringen igen och fullföljer.
Efter det lägger in ett lite äldre spel och testat utan problem.

Ikväll testade jag att installera Windows på en annan hårddisk i den nya datorn och när jag kör via USB så får jag samma felkod. Sen testar jag med DVD med lyckad installation.
När jag kommer in i Windows så får jag felkod 3 gånger med kort intervall. Vid sista omstarten så har bildskärmsinställningarna ställt om sig till det bättre och jag börjar köra Windows update. Har även kör CPU-Z stresstest igen och än så länge har den funkat.

Det verkar ju som att CPU Voltage var för låg och att det ställde till det. Är det någon som vet vart jag kan hitta rekommenderade värden för CPU:n? Har inte lyckats hitta det.

Ska även fortsätta testa ett par dagar och se om den håller sig stabil eller om problemen återkommer.

Vad har du för hastighet på CPU:n nu? Kan kolla ikväll vilken volt min ligger på, men tror det är 1,36V.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nämligen stor chans att det är det som är problemet, eller något annat fysiskt fel, kanske statisk energi fel annars.

Du kanske kan ta en bild på sockeln och lägga upp här?

Jag ska plocka över allt på det andra moderkortet nu och se vid vilken CPU Voltage som jag kommer in i windows vid och jämföra om det är samma på båda moderkorten, så passar på att ta bild på sockeln på båda moderkorten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Du kan ge cpun 1,3V utan problem, håll koll på temperaturerna bara så dom inte glider iväg över 75

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, testade och gå ner till 1.180V och det funkade ett bra tag men sedan fick jag felkod igen. Ändrade tillbaka till 1.200V och då flöt det på rätt så stabilt. Fick även svar från Asus att på de felkoderna som jag hade så antydde det på antingen på diskfel eller låg volt till processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om versionen före och efter den du har finns med så har du troligen en variant av minnena som inte är kompatibel med ditt modermodem därför versionen du har är utelämnad.

Ja det kändes ju märkligt att just den versionen inte fanns med i listan. Har även testat andra minnen som finns med i listan med samma resultat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Vad har du för hastighet på CPU:n nu? Kan kolla ikväll vilken volt min ligger på, men tror det är 1,36V.

Den är inställd på 3.7 GHz. MSI har en tabell där volten ska ligga på 1.010V vid den hastigheten på deras moderkort så borde det inte vara i närheten även på Asus moderkort?
Gör gärna det tack!

Permalänk
Medlem

Här är 2 bilder på sockeln, en från varje moderkort. Hoppas de är tydliga nog.

https://imgur.com/a/lQ3KdX4

Permalänk
Medlem

1,01 är på tok för lite, samma med 1,2. Skulle säga att 1,25 är det absolut minsta du bör ligga på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enligt min erfarenhet kan det beror på två saker.

1, Ostabil överklockning. Testa köra allt på default om du inte redan gjort det.
2, Defekt processor. Testa en annan, eller skicka tillbaka den till återförsäljer för felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

1,01 är på tok för lite, samma med 1,2. Skulle säga att 1,25 är det absolut minsta du bör ligga på

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag har inte lyckats hitta några specifikationer vad man rekommenderar på denna processorn nämligen mer än hos MSI. Okej, även när man kör oklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Enligt min erfarenhet kan det beror på två saker.

1, Ostabil överklockning. Testa köra allt på default om du inte redan gjort det.
2, Defekt processor. Testa en annan, eller skicka tillbaka den till återförsäljer för felsökning.

Har inte överklockat den. Började med att köra allt i default och i autoläge. Sen ändrade jag till XMP på minnena, efter det CPU volten. Det ända som gjorde skillnad var när jag höjde värdet på CPU:n, vid 1.200V började den fungera rätt skapligt.
Har även varit inne på om det kan vara fel på processorn, men har kör både Intels diagnostik och även stresstester och alla har gått igenom utan problem.

Permalänk
Medlem

Nu när jag kör CPU-Z stresstest och har Core Temp igång så står Frequency: 4302,1MHz i Core Temp. Borde inte det vara runt 3700MHz när processorn inte är överklockad?

https://imgur.com/a/bQm9BsZ

Permalänk
Vila i frid

Den klockar på egen hand helt automagiskt.

Google säger: The Core i5-9600K is clocked at 3.70 GHz with a maximum Turbo Boost frequency of 4.60 GHz, compared to the 3.60 GHz nominal and 4.40 GHz max Turbo speeds of the previous generation i5-8600K. It comes with an unlocked multiplier, making it easy to overclock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den klockar på egen hand helt automagiskt.

Google säger: The Core i5-9600K is clocked at 3.70 GHz with a maximum Turbo Boost frequency of 4.60 GHz, compared to the 3.60 GHz nominal and 4.40 GHz max Turbo speeds of the previous generation i5-8600K. It comes with an unlocked multiplier, making it easy to overclock.

Okej. Kan detta då vara det som har ställt till det då den bara matat ut 0.950V i autoläge? Och det är först när jag har satt värdet på 1.200V som den har gått hyfsat stabilt.

MSI har skrivit ut följande värden för processorn ihop med deras moderkort.

https://www.msi.com/blog/intel-9th-cpu-overclocking-5ghz-with...

Permalänk
Medlem
Skrivet av David87:

Okej. Kan detta då vara det som har ställt till det då den bara matat ut 0.950V i autoläge? Och det är först när jag har satt värdet på 1.200V som den har gått hyfsat stabilt.

MSI har skrivit ut följande värden för processorn ihop med deras moderkort.

https://www.msi.com/blog/intel-9th-cpu-overclocking-5ghz-with...

Enligt diagrammet så behöver 9600k 1,31V för att nå max turbo. Att bios säger 0.950V på auto är inget du ska gå efter då spänningen varierar beroende på load.

Sätt vcore manuellt till 1,3V och se ifall den fortfarande kraschar. Finns ingen risk att du bränner processorn med detta så inget att oroa sig över

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Med auto så varierar vcore efter det där diagrammet. Du läser antagligen av diagrammet fel då det framgår att cpun behöver 1,3V för att nå upp i max turbo.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ja jag såg det när jag kollade. Men jag trodde att man behövde ställa in att CPU:n skulle gå upp i den hastigheten, så jag räknade med att den arbetade på 3700MHz om man inte överklockade den. Så jag har nog missuppfattat att CPU:n kan jobba med 4600MHz automatiskt och då har jag givetvis haft för låg volt. Känns dock lite konstig att datorn inte ville starta upp windows när CPU Volten var satt i autoläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David87:

Okej, ja jag såg det när jag kollade. Men jag trodde att man behövde ställa in att CPU:n skulle gå upp i den hastigheten, så jag räknade med att den arbetade på 3700MHz om man inte överklockade den. Så jag har nog missuppfattat att CPU:n kan jobba med 4600MHz automatiskt och då har jag givetvis haft för låg volt. Känns dock lite konstig att datorn inte ville starta upp windows när CPU Volten var satt i autoläge.

Ja det är märkligt, kan vara felaktig spänningsregulator i moderkortet eller så är det bara så att din cpu kräver mer spänning än vad auto ger den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Enligt diagrammet så behöver 9600k 1,31V för att nå max turbo. Att bios säger 0.950V på auto är inget du ska gå efter då spänningen varierar beroende på load.

Sätt vcore manuellt till 1,3V och se ifall den fortfarande kraschar. Finns ingen risk att du bränner processorn med detta så inget att oroa sig över

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kört både på 1.25V och 1.3V ikväll och inte haft några problem än.
Nu har jag satt CPU:n på 1.31V och kört AIDA64 System Stability Test i ca 30 min utan problem och CPU:n har kommit upp i 65C som mest hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Ja det är märkligt, kan vara felaktig spänningsregulator i moderkortet eller så är det bara så att din cpu kräver mer spänning än vad auto ger den.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar ju så. Jag tänkte även se vad Asus säger om detta. Det skulle väl även kunna vara något som dom kan ändra i en Bios-uppdatering?

Permalänk
Skrivet av David87:

Ja det verkar ju så. Jag tänkte även se vad Asus säger om detta. Det skulle väl även kunna vara något som dom kan ändra i en Bios-uppdatering?

Härligt att du börjar ringa in problemet. Har du uppdaterat bios själv eller kom mobo med senaste bios när du köpte? Känns lite som att dina övriga bios inställningar och auto inställningarna inte riktigt drar jämnt med varandra. Vilken level är LLC satt på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk

Om cpun inte går att köra med auto volt inställning skulle jag överväga retur, frågan är väl bara om det är cpun eller moderkortet som strular.

Auto vcore brukar väl så gott som alltid kräma på med mer än nödvändig spänning just för att det ska vara fail safe

Håll koll på vccio och vccsa, dessa 2 ska inte överstiga 1.25v och som du skrev tidigare dram volt på 1.58-1.68v ska du absolut inte ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewings:

Härligt att du börjar ringa in problemet. Har du uppdaterat bios själv eller kom mobo med senaste bios när du köpte? Känns lite som att dina övriga bios inställningar och auto inställningarna inte riktigt drar jämnt med varandra. Vilken level är LLC satt på?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har uppdaterat Bios själv och även testat att går ner en version på Biosen en vända för att se vad som hände, men blev precis likadant. Ja jag håller med om att det känns som det är något där som krånglar. LLC har jag inte koll på vad det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

Om cpun inte går att köra med auto volt inställning skulle jag överväga retur, frågan är väl bara om det är cpun eller moderkortet som strular.

Auto vcore brukar väl så gott som alltid kräma på med mer än nödvändig spänning just för att det ska vara fail safe

Håll koll på vccio och vccsa, dessa 2 ska inte överstiga 1.25v och som du skrev tidigare dram volt på 1.58-1.68v ska du absolut inte ha

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man kan ju tycka det, men verkar inte funka på de här moderkorten.

Vccio har legat på ca 1.344V och Vccsa har legat på ca 1.232V.
Dram volten och hastigheten ändrade jag direkt när jag såg det och den inställningen hade jag bara på det första moderkortet och med de första minnena.

Har nu även testat att sätta Vccio till 1.250V vilket var det lägsta som gick att ställa in och spara och siffrorna blir lila/rosa i Bios då. Men värdet går inte ner längre än till 1.280V ändå.