Intel återinför Hyperthreading för Core i3 med "Comet Lake"

Permalänk
Melding Plague

Intel återinför Hyperthreading för Core i3 med "Comet Lake"

Med nästa generations Core-processorer ökar Intel återigen antalet kärnor i toppsegmentet, men även instegsfamiljen Core-i3 får ett markant lyft när Hyperthreading gör comeback.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låter bra detta.

Permalänk
Medlem

Coolt. Då blir en i3:a lika bra som min i7:a.

En billig K modell av dessa vore kanon för ett billigt gaming bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hjälpsam

Mycket bra, där ser man vad konkurrens kan skapa.
Verkar som att Intels nya ledning är mer på hugget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kommer hyperthreading till i5 också (6c/12c) så finns det ingen anledning kvar att köpa i7/i9 till spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har nyligen skaffat 9700K men annars hade det varit prisvärt att skaffa en 4/8 CPU för kanske 1500kr och klocka den och få 7700K prestanda för billig peng. i5 kan blor väldigt bra också om den har 6/12 så blir som 8700K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Kommer hyperthreading till i5 också (6c/12c) så finns det ingen anledning kvar att köpa i7/i9 till spel.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27864-intels-core-10000-ser...

Permalänk
Avstängd

Med rykten om att amd har smt4 på gång så kan intel inte gör mindre längre. Mer trådar till folket!

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Med rykten om att amd har smt4 på gång så kan intel inte gör mindre längre. Mer trådar till folket!

Du vet, SMT4 blev bara ett rykte! Nästa generation från AMD innehåller inget sånt, och inför Zen 4 så finns de i stort sett ingen info om ännu. Som sagt, ett rykte taget ur luften!
Men de vart iaf på tiden att Intel börjar göra som AMD har gjort sen Zen 1. Nu hoppas jag bara på att i5 och i7 också får HT igen.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HC-8315:

Du vet, SMT4 blev bara ett rykte! Nästa generation från AMD innehåller inget sånt, och inför Zen 4 så finns de i stort sett ingen info om ännu. Som sagt, ett rykte taget ur luften!
Men de vart iaf på tiden att Intel börjar göra som AMD har gjort sen Zen 1. Nu hoppas jag bara på att i5 och i7 också får HT igen.

Och nu börjar ju AMD släppa cpuer utan SMT då passar Intel på att ha HT på i3orna med 😂

Permalänk
Medlem

Tack, AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

@korvOlle: Sliden i länken är fake och är inte verklighets förankrad. så tyvärr inte mycket att gå efter.

Permalänk
Medlem

OT. Jag fattar inte varför man vill att det ska stå: Skickades från m.sweclockers.com. Är det för att man ska ursäktas om man skriver slarvigt eller nått?

Edit: men nu stod det inte.. mystiken tätnar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar vet inte riktigt vartifrån "skickades från m.sweclockers.com kommer ifrån. Börjar man ett tomt inlägg och klickar på förhandsgranska så syns ingenting, det dyker av nån anledning upp efter inlägget postat.
Nån i redaktionen som kan inbringa lite klarhet i frågan?

Ont. Bra nyheter detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så en i3-10?

Iaf, trevligt att AMD jagar fram lite ny prestanda i alla segment.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

@kelthar vet inte riktigt vartifrån "skickades från m.sweclockers.com kommer ifrån. Börjar man ett tomt inlägg och klickar på förhandsgranska så syns ingenting, det dyker av nån anledning upp efter inlägget postat.
Nån i redaktionen som kan inbringa lite klarhet i frågan?

Ont. Bra nyheter detta.

För mig står det så när man skickar ifrån telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

För mig står det så när man skickar ifrån telefonen.

Glömde så klart nämna det i mitt inlägg, fast frågan är varför tycker jag, spelar väl egentligen ingen roll hur man har komposterat ihop sitt inlägg?
Står ju ej på desktopsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Glömde så klart nämna det i mitt inlägg, fast frågan är varför tycker jag, spelar väl egentligen ingen roll hur man har komposterat ihop sitt inlägg?
Står ju ej på desktopsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, för att varna läsaren om stav och formateringsfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja, för att varna läsaren om stav och formateringsfel?

Varför skulle jag stava sämre för att jag skriver inlägget på mobilen?

Nej, det där borde plockas bort. Man kan redigera bort det från redan skickade inlägg, men det är tidsödande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tja, för att varna läsaren om stav och formateringsfel?

Skriver man sämre på mobilen?
Oft. Denna diskussion kanske borde förpassas till feedback forumet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle jag stava sämre för att jag skriver inlägget på mobilen?

Nej, det där borde plockas bort. Man kan redigera bort det från redan skickade inlägg, men det är tidsödande.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av RVX:

Skriver man sämre på mobilen?
Oft. Denna diskussion kanske borde förpassas till feedback forumet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja förr var det ganska drygt att skriva långa meddelande med T9. Idag är det kanske förlegat.

Permalänk
Medlem

Rättstavningen är ju smått komisk på mobil ibland så...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

i3-modeller med HT har dock funnits i nästan tio år, från första generationens i3:or (Clarkdale).

Det nya är fyrkärniga i3:or med HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

i3-modeller med HT har dock funnits i nästan tio år, från första generationens i3:or (Clarkdale).

Det nya är fyrkärniga i3:or med HT.

Tänkte detsamma att i3 finns redan med HT!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Varför skulle jag stava sämre för att jag skriver inlägget på mobilen?

Nej, det där borde plockas bort. Man kan redigera bort det från redan skickade inlägg, men det är tidsödande.

Skickades från m.sweclockers.com

Är jätte mycket lättare att stava fel på mobilen än bakom ett riktigt tangentbord och stor skärm där man ser texten på ett helt annat sätt.

Permalänk
Medlem

Tänk att alla positiva saker från Intel är en direkt följd av AMD.
-Fler kärnor: tack, AMD
-Lägre priser: tack, AMD
-HyperThreading på modeller som tidigare aldrig var aktuella: tack, AMD

Jag har förmodligen glömt en hel drös andra saker.
Tack, AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

-HyperThreading på modeller som tidigare aldrig var aktuella: tack, AMD

Sorry, men även den sämsta i3:an ur första generationen hade HT.

Intel har segmenterat sina CPUer utifrån prestanda, antal fysiska/logiska processorer har justerats därefter.

Permalänk
Medlem

Tack amd

Permalänk
Rekordmedlem

Ännu bättre anledning att inte köpa nått från intel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Tänk att alla positiva saker från Intel är en direkt följd av AMD.
-Fler kärnor: tack, AMD
-Lägre priser: tack, AMD
-HyperThreading på modeller som tidigare aldrig var aktuella: tack, AMD

Jag har förmodligen glömt en hel drös andra saker.
Tack, AMD

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sveklockarn:

Sorry, men även den sämsta i3:an ur första generationen hade HT.

Intel har segmenterat sina CPUer utifrån prestanda, antal fysiska/logiska processorer har justerats därefter.

Ja?
Jag vet inte exakt vad du reagerar på när jag tydligt skriver "På modeller som tidigare aldrig var aktuella".
Tror du att det är en slump att man skapar en i3 med fyra kärnor OCH HT?
Det var inte längre sedan som den högre tieren "i5" hade 4C/4T.

Som sagt:
Tack, AMD

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.