Hjälp med att få svalare temperatur på cpun

Permalänk

Hjälp med att få svalare temperatur på cpun

jag har kollat med core temp och temperaturen är så hög som 55-60 grader redan när cpun har load på 50 %.
kylningen i min surfdator är egentligen obefintlig. har inga extra fläktar bak eller fram.

har tänkt att köpa ett nytt chassi från parvum systems, ett som jag valt hur det ska se ut och jag vill inte ha ett stort hål med en fläkt framtill.

chassit jag har idag har plats för fläktar både fram och bak. jag har testat att sätta dit en fläkt bak men det blev inte svalare för det.
har hört att man ska ha en fläkt fram också för att det ska ge någon effekt och då behövs väll ändå ett nytt starkara nätagg? mitt är bara på ca 350-400w tror jag.

har även så klart testat att ta bort gamla kylpastan och lägga på nytt men det gjorde inte mycket skillnad alls.

så vad bör jag göra? gör det mycket skillnad ifall jag skulle ha en fläkt fram och en bak eller bör jag istället byta cpukylaren?
vill väldigt gärna ha det nya chassit men som jag sa så vill jag inte ha något hål med en fläkt på framsidan av chassit och jag tror inte det finns någon annan ventlilation på framsida av parvum chassit

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag tror att du krånglar till det i onödan. Köp en enkel CPU-kylare som t.ex. https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock så kommer din processor bli sval och fin

Upplever du att det är ett problem med 55-60 grader dock? Processorn lider inte av det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag tror att du krånglar till det i onödan. Köp en enkel CPU-kylare som t.ex. https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock så kommer din processor bli sval och fin

Upplever du att det är ett problem med 55-60 grader dock? Processorn lider inte av det

jag upplever ibland att datorn blir mer högljudd när processorn kommer upp i dessa högre temperaturer. har dock inte hört det på ett tag nu.
folk har sagt till mig tidigare att det är lite högt med 60 grader så det är därför jag frågar.
och fläktar fram och bak skulle inte hjälpa då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

folk har sagt till mig tidigare att det är lite högt med 60 grader så det är därför jag frågar.

Om temperaturen gör över ca 80°C vid full belastning så bör man fundera på lite kraftigare kylning, för då börjar man närma sig gränsen där man tappar prestanda p.g.a. processorn inte går upp i full hastighet.

Däremot är det ju en viss skillnad mellan vad som är ok för processorn och vad som är ok för dig som användare, d.v.s. kylförmågan vs. ljudnivån. Om du just nu har kylaren som följde med processor så kommer det göra stor skillnad om du byter till en bättre kylare, Intels/AMDs egna kylare är främst konstruerade för att vara billiga. Pure Rock som länkades ovan är en Sweclockers-favorit.

Skrivet av Glossy White:

och fläktar fram och bak skulle inte hjälpa då?

Det kan göra en del skillnad, men det beror mycket på vilket chassi du har och hur kylningen är i övrigt. I regel så är det processorkylaren som gör grovjobbet, chassifläktarna behöver bara se till att det blir tillräckligt med luftflöde i chassit. Ett problem med att bara ha en fläkt bak som drar ut luft är att det då blir ett undertryck i chassit, vilket gör att damm dras in i varje liten springa. Helst vill man ha tvärtom, d.v.s. fler fläktar som blåser in än ut.

En chassifläkt drar för övrigt någon enstaka watt som mest, så nätagget lär inte vara något problem.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om temperaturen gör över ca 80°C vid full belastning så bör man fundera på lite kraftigare kylning, för då börjar man närma sig gränsen där man tappar prestanda p.g.a. processorn inte går upp i full hastighet.

Däremot är det ju en viss skillnad mellan vad som är ok för processorn och vad som är ok för dig som användare, d.v.s. kylförmågan vs. ljudnivån. Om du just nu har kylaren som följde med processor så kommer det göra stor skillnad om du byter till en bättre kylare, Intels/AMDs egna kylare är främst konstruerade för att vara billiga. Pure Rock som länkades ovan är en Sweclockers-favorit.
Det kan göra en del skillnad, men det beror mycket på vilket chassi du har och hur kylningen är i övrigt. I regel så är det processorkylaren som gör grovjobbet, chassifläktarna behöver bara se till att det blir tillräckligt med luftflöde i chassit. Ett problem med att bara ha en fläkt bak som drar ut luft är att det då blir ett undertryck i chassit, vilket gör att damm dras in i varje liten springa. Helst vill man ha tvärtom, d.v.s. fler fläktar som blåser in än ut.

En chassifläkt drar för övrigt någon enstaka watt som mest, så nätagget lär inte vara något problem.

ska kolla med parvum systems om dom kan göra hål för fläktar framtill på nya chassit och någon slags ventilation framtill.
sen blir det eventuellt en ny cpukylare också. vi får se. jag fick för mig att det var illa för processorn att det var sån hög temperatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glossy White:

har hört att man ska ha en fläkt fram också för att det ska ge någon effekt och då behövs väll ändå ett nytt starkara nätagg? mitt är bara på ca 350-400w tror jag.

Om du inte har så stora krav på din dator och inga större värmegenererande komponenter (din relativt lilla nätdel talar för att så är fallet) så räcker en utblåsfläkt långt. Du vill ha ut den varma luften, då kommer temperaturreglerade kylfläktar på CPU och GPU att snurra långsammare dessutom och ställa till med mindre olåt.

Oroa dig inte för nätaggregatet för övrigt, datorfläktar drar väldigt lite, ett par watt är typeffekten när de går fullt ös, och oftast snurrar de ju på lågfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

jag fick för mig att det var illa för processorn att det var sån hög temperatur

I teorin sliter det väl mer på processorn om den ligger på väldigt höga temperaturer, men i praktiken spelar det ingen större roll eftersom de i regel pensioneras långt innan det blir ett problem. Att processorer dör av för hög värme är helt enkelt inte något som händer nu för tiden eftersom de har inbyggda skydd mot det. Det som kan skada en processor är för hög spänning när man överklockar, i övrigt är det väldigt sällsynt att processorer går sönder.

Permalänk
Medlem

@Glossy White: Det verkar helt klart som att du har en dålig fläkt på din CPU kylare.
Luftflöde i chassit i all ära, men en god CPU kylare är ett måste, nu vet jag dock inte alls vad det är för processor eller kylare du har.
Tornkylare är bra om du inte bryr dig om att svalka nåt annat än CPU'n och ju större fläktar desto dovare ljud för dem med sig.

Med det sagt vill du ha ner tempen ytterligare är det bra med kylning i chassit, jag tänker så här:
- Positivt luftflöde för att minska dammet, men så nära neutralt som möjligt för att minska kraften som behövs vilket också minska oljudet.
- Luften bör svänga så lite som möjligt men måste ju passera de varma komponenterna så mycket som möjligt.
Det kan därför vara bra att ha ut & in fläktarna rakt mot varandra, fram-bak, höger-vänster eller topp-botten.

- Insugsfläktarna behöver dammfilter, det gör att luftflödet minskar en aning så om du har 2 lika dana fläktar kommer du få ett negativt luftflöde som suger in ofiltrerat damm, det kan då vara lika bra att köra utan filter, vilket såklart är fullt ok om man gillar att städa. Därför rekommenderas större insugsfläkt än utblås, alternativt fler insugsfläktar än utblås eller helt enkelt kraftfullare insug än utblås.

1x 120mm insug + 1x 80mm utblås gör ganska mycket nytta, men vill man ha lite tystare är en 140mm insug och en 120mm utblås bättre om man har plats.
Själv kör jag just nu på 1x 200mm insug och 2x 120mm utsug men dem går på låg RPM för att minska oljudet. 120mm fläktar låter ju mer än 200mm så tvärtom vore ju inte bra ljudmässigt även om kylningen skulle bli lite bättre.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Glossy White:

Vet inte om jag är blind, men har du nämnt vilken CPU det är du har?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb