Veckans fråga: Hur försäkrar du din teknik?

Permalänk
Medlem

Trafikförsäkring är tillvida även en mycket dålig analogi då många av sveriges självmord sker via just frontalkrockar. Att inte skaffa försäkring för sin elektronik faller inte under smma kategori ALLS. Hur i friden ska de ens anagoliseras, och vilka mentala gymnastikövningar gick du igenom för att komma till detta absurdum?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Aktsu: Obligatorium löser inte problemet, folk med vett skaffar trafikförsäkring för sin bil, men ett stort antal av sveriges trafikolyckor sker med stulna fordon. Där föraren inte äger laga rätt att ens framföra ett fordon. Personen som betalar försäkringen är personen som betalar där igentligen enligt andra länders rättssystem skulle perpitreraren av brottet i fråga skulkle betala, oavsett förmåga.

Skrivet av danedi:

@Aktsu: Och för övrigt, om jag är miljardär eller har råd i övrigt (vilket jag inte är) varför ska jag tvingas betala för en sak som jag inte använder. Varför ska jag betala för P3 i radion när jag aldrig lyssnat på skiten. Ok om jag är rik nog och en bra traffikant, nog ska jag väl få betala om jag vill utan att ha ett försäkringsbolag inblandat?

Det handlar om riskbedömning, vilket är fösräkringsbolagens hela syfte.

Skrivet av danedi:

Trafikförsäkring är tillvida även en mycket dålig analogi då många av sveriges självmord sker via just frontalkrockar. Att inte skaffa försäkring för sin elektronik faller inte under smma kategori ALLS. Hur i friden ska de ens anagoliseras, och vilka mentala gymnastikövningar gick du igenom för att komma till detta absurdum?

Därför att om man lever i samhället med andra människor så är det inte orealistiskt att kräva att folk skall se till att kunna täcka skador de av misstag orsakar på andra eller deras egendom. Bor man i ett öde hus utan risk för att skada andra och deras egendom så är det ju inget att bry sig om man däremot bor i en lägenhet t.ex. så är det inget konstigt med att tycka att det vore ett krav.

Trafikförsäkring är för övrigt en rätt bra analogi då vi med bilen bestämt att det är ett krav för att fordonet skall få vara påställt och således användas på allmän väg (där det vistas andra). På samma sätt skulle vi ju kunna säga att om din bostad ligger så att den nära angränsar till andras egendom krävs en hemförsäkring för att få äga den. Din invändning av att självmord sker via frontalkrockar förändrar inte det (saknar för övrigt källa på den delen). Vi pratar alltså inte om tillägg på hemförsäkringen för elektronik som du nu försöker få det till, inlägget du svarade på handlar om hemförsäkring i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

"Hur försäkrar du dina teknikprylar?"
Genom att föra över pengar till mitt sparkonto.
Dvs mitt sparkonto är min försäkring.

Det bästa med att vara sitt eget försäkringsbolag är att om mina prylar inte går sönder så har jag hela försäkringspotten kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du inte bor i en villa som brinner upp

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hoppas du inte bor i en villa som brinner upp

Jag bor i lägenhet men har både hemförsäkring och även trafikförsäkring. Det var mer mot teknik jag inte är försäkrad/extraförsäkrad. En nedbrunnen hyresfastighet blir dyrt utan försäkring en pajjad dator är förvisso också dyrt men mer ekonomiskt hanterbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alternativet ”Ingen försäkring” är det jag kör själv, men jag ser det som ”självförsäkring”, d.v.s. jag har råd att ersätta det som går sönder då det går sönder. Besparingen jag gör över åren på försäkringskostnader är större än ersättningen de hade gett mig.

Enda försäkringarna jag har är sådana där eventuell ersättning ersättning blir större än min eventuella besparing, således:
Villa/Hemförsäkring (utan drulle och högre självrisk för att få ner premien, små smällar ”ersätter” jag själv)
Bilförsäkring
Personförsäkringar

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Jag tycker vi lägger av med personangrepp och håller oss till ämnet ”hur försäkrar du din teknik?” så vi inte spårar ut till att diskutera fascism och annat (hur nu man kom fram till detta).

Tack på förhand

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

...trafikförsäkring...
Skickades från m.sweclockers.com

Alltså.

Enligt lag (se transportstyrelsen) så måste du som ägare ha en trafikförsäkring om du äger ett fordon/bil.
Halv- och Hel- är valbart lyx/slöseri, beroende på bil.

Banker brukar kräva att man har hemförsäkring, om man har lån (läser folk inte villkor för sina lån?), vilket man antagligen har på bostad. Bor man i hyresrätt utan försäkring och blir skyldig till något kan det stå en mycket dyrt, men är inget krav.
...men det är dessutom super billigt som hyresgäst så inte så mycket att fundera över.