Veckans fråga: Hur försäkrar du din teknik?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur försäkrar du din teknik?

När telefonen ramlar i backen eller blixten sabbar komponenterna brukar det sällan bli en billig historia. Frågan lyder därför, hur brukar ni försäkra era teknikprylar där hemma?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Jag kör en drulle + "utökad hemelektronik" (minskad självrisk och förlängd tid innan åldersavdrag) för totalt ca 50 kr extra i månaden. Fram tills nyligen hade jag bara en vanlig hemförsäkring, men införskaffandet av fler samt dyrare prylar i kombination med den (enligt mig) blygsamma premien fick kalkylen att se relativt bra ut jämfört med att punga ut själv om krisen kommer!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Som omröstningen verkar luta mot så hoppas jag de flesta utnyttjar sin hemförsäkring.

Ett bra tips är att eventuellt utöka sin hemförsäkring.
Det är väldigt trevligt när man ska ut och resa om det händer något bland annat.
Jag skulle inte rekommendera att man köper till försäkringar till sina elektronikprylar. Det gynnar oftast bara försäljaren - enkla sett att höja sina marginaler.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Svarade "Jag använder den vanliga hemförsäkringen", men jag har aldrig faktiskt använt den. Däremot utgår jag från att den borde täcka eventuellt framtida missöde.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag använder min hemförsäkring som jag har ett drulletillägg som tillval. Har alltid funkat för mig.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Normalt sätt kör jag bara hemförsäkring + allrisk (tillägg) vilket kommer täcka det mesta. Med andra ord får man en täckning för dyr teknik (där produkten är värd mer än självrisken).

Däremot har jag tilläggsförsäkring på mobiltelefonen via arbetet som sänker reperationskostnaderna avsevärt första gången den går sönder eller blir stulen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hemförsäkring med utökad drulle för elektronik!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Har hemförsäkring men svarade att jag inte använder någon. Hemförsäkringen funkar ju bara om det är jag som klantar till mig (och det händer inte så ofta), inte om det är fabrikationsfel eller om det självdör

Permalänk

Svarade "Jag har ingen försäkring". Med det menar jag att jag visserligen har en grundläggande hemförsäkring men den innehåller inget "drulle-" eller allrisk-tillägg.

Jag är rädd om mina prylar och har aldrig drabbats av stöld eller någon skada som en försäkring skulle täcka, och skulle det någon gång hända så kan jag köpa en ny pryl för alla försäkringspremier jag sparat in genom åren.

Permalänk
Medlem

Hemförsäkring.

Jag tänker inte gynna försäkringsbolag eller säljare med onödiga tilläggsförsäkringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte alls. Fullständigt meningslöst när man jämkat avräkningar och teknikutveckling mot vad man sparat på att hoppa försäkring.

Besparingen är alltså i slutändan mer ekonomiskt använd till nytt när eller om något skulle drabba prylarna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Enda gången jag köpt drulleförsäkring i butik var när jag löste ut en iphone 8 till min lillasyster, jag kom på vem som faktiskt skulle använda den, blev 18 månader försäkring extra :).

Permalänk
Medlem

Jag köper saker som jag har råd att förlora, t.ex. min bil kostade under 20k och mobiler etc under 5k, går något sönder så var det väl dags att uppgradera? Ingen försäkring täcker det man vill och ska alltid dra av för ålder och sånt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Allriskförsäkringstillägg i hemförsäkringen, även kallat "Drulleförsäkring" i folkmun. Aldrig lyckats använda den dock.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fan om jag vet. Det är därför jag bor med mina föräldrar (och absolut inte pga av att jag är ung ;p).

Permalänk
Avstängd

Jag använder Michael Bay's Explosionsförsäkring. Rekommenderas ej.

OnT: Har hemförsäkring men har aldrig använt. Jag har tappat bort en smartphone värde 3,5 lax men köpte ny, en annan smartphone kastade jag sönder på fyllan värde 3,5 lax.

Köper alltså billiga smartphones och den tredje är ej sönder ännu. Jag ser till att inte förlora/paja mina grejor och köper saker och ting med garanti.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Enda gången jag köpt till extra försäkring var när jag köpte den första Galaxy Note, det var en dyr telefon och jag var fattig student. Den gick sönder också, tappade den i marken när jag cyklade med lurar och någon ringde och jag ville kolla vem det var innan jag svarade. Då fick jag en ny Note 2 LTE, så den försäkringen var ett bra köp. Annars täcker hemförsäkringen ganska mycket, och jag har billig allrisk så den duger långt. Sen brukar jag köpa dyrare grejer på kreditkortet och då får man "ett års extra garanti". Har inte behövt den, eller hemförsäkringen heller för den delen, men man vet ju aldrig vad som händer.

När jag bodde hemma så räddade hemförsäkringen oss ordentligt en gång. Vi hade ett åttakantigt akvarium på runt 700 liter som sprack i botten och allt vatten rann ut på vardagsrumsgolvet. Brandkåren fick komma med stora vattensugar. Golvet fick bytas och vi fick ha byggfläktar som torkade ut det under ganska lång tid. Tur att vi bodde på första våningen. Utan hemförsäkring hade det nog gått på några hundratusen åtminstone. Akvariet ersattes inte, men fiskarna och växterna, och alla skador på lägenheten förstås.

Permalänk
Medlem

Utöver hemförsäkring så tar jag bara hand om mina prylar och har en buffert så jag har råd att uppgradera/reparera om något viktigt går sönder. Har faktiskt aldrig haft sönder något, bara använt garantier när produkter inte fungerat som de ska.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Bankkonto / Fondsparande

Permalänk
Medlem

Kör med hemförsäkring.

Nån gång när jag köpte lite finare kamera så tog jag en extra försäkring; skulle trots allt användas utomhus etc. Men den har jag aldrig haft mågon nytta av; men skulle nog göra det igen som drulle-skydd för samvetet.

Hade en på min Samsung Galaxy s3 för många år sen.
Jag tog inte bort den och operatören sa snällt ja tack till mina pengar. Råkade tvätta den efter 2-3 år; fick då
En lite bättre model ut på den men kostnaden då var 50/50. Aldrig mer på billig elektronik.

Min bilförsäkring har jag dock varit tvungen att bruka två gånger i år pga. motor/elektronik fel. Kanske når break even där... men tveksamt. Det är ganska bra uträknad så mest extra tryggheten om man råkar ut för olycka... min tv som står kvar på bänken gör nog inte det och täcks av nån typ av funktionsgaranti de första åren. Så efter det är det den perfekta ursäkten för ny tv. *g*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur hjälper en vanlig hemförsäkring om något händer med elektronik? Har haft lite otur med några grejer gällande elektronik, kan jag ha kunnat utnyttja hemförsäkringen någon gång?
Annars brukar jag själv vara väldigt försiktig med mina grejer, haft iPhones i typ 8-9 år aldrig krossat en display eller någon annan del. Aldrig haft ett skal till någon av telefonerna heller, tycker de blir fulare och oskönare att hålla i.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

Hade Länsförsäkringar som hemförsäkring, är glad att de nu ändrat lagstiftning så att man inte blir påprackad ett bolag när man hyr en hyresrätt.

Då jag anser att Länsföräskringar är ett skitbolag.

Självrisk upp till 1500 kronor, det dras från värderingen, den biten köper jag.

MEN när det som är stulet, 300 kronor i fickpengar, ID-kort (värderades till 400 kronor), en Huawei Nexus 6P 128 GB som kostade 4999 SEK vid inköp,

det förpackat i ett plånboksfodral som blev stulet av en ficktjuv vid Stockholms tunnelbana, INTE uppgick till ett värde över 1500 är fan illa.

Då telefonen var inköpt, räknat närmare 2 år vid stölden, än 1 år, så de räknade bort ett helt år i värde enligt deras kalkyl.

Allting värderades till ca 1 464 SEK enligt deras kalkyl om jag inte missminner mig gällande pengarna.

Det jävlar i mig är fanimej skam!! (Ja, jag blir förbannad av att tänka på det, det ska vara svordomar där och inga hyllningar i texten, blir du så lättkränkt så blunda och sätt på dig hörselkåpor, och sluta lev för verkligheten är inte massor med gulligull, den är hård och tuff.)

Vet att de inte är någon välgörenhetsorganisation där största delen går till administrativa kostnader, men att det ändå borde ha varit en bit över 2000 SEK enligt mig, då jag hade räknat på ca 7-800 kronor tillbaka.

Nej, det blev en dyr läxa. håller i telefonen hela tiden nu, och går runt med händerna i fickorna på tätt befolkade områden, tänker mycket mer på att det kan hända mig att jag blir bestulen.

Alternativt kör jag en midjeväska fastspänd högt upp på magen, med två par tröjor över för att försvåra för potentiella ficktjuvar, och för att jag ska känna eventuella händer, sen att man visar lite hud när jag ska komma åt mobilen eller så, det tar jag inget extra för

Funderar f ö på alternativ med öppningar som du måste ta av dig för att öppna upp och komma åt innehållet, exempelvis som ryggsäckar med fack som öppnas på den sidan där ryggen täcker för öppningen, så du måste ta av dig ryggsäcken för att sedermera komma åt innehållet.

Är det eventuellt någon som har tips på andra alternativa lösningar tro, eller idéer?

Och om någon ens vet något försäkringsbolag som kan ha varit mer gynnsamt för mig? Eller har idéer på några tillägg eller så som är fördelaktiga där du vistas utomhus och blir bestulen? eller någon billig där det gynnar en ifall att allting skulle brinna inne vid en potentiell brand?

Då det kan vara intressant eventuellt, och kan tilläggas att jag inte läst alla kommentarer i forumtråden än, men att det ska sättas ner och göras när tillfälle ges, då det känns aktuellt att kolla över alternativ, och faktiskt sätta sig ner och lägga energi på en grym fördelaktig försäkring, och att hitta ett försäkringsbolag som verkar som ett vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt till drulle och hemelektronik på hemförsäkringen för 65 kr/månad. Då har jag endast 500 Kr i självrisk samt lägre värdeminskning. Har på två år spräckt skärmen på två mobiler samt att en router som har strukit med i ett åskoväder. Fått reparationer för 9000 betalda av försäkringen för totalt 1500 i självrisk. Har vart en bra affär

Visa signatur

| Core i7-6800K | Hydro H110i GTX | ASUS ROG Strix X99 | HyperX Fury 2666MHz 32GB | Asus GeForce GTX 1080 Strix - SLI | SuperNOVA 1000W G2 | Samsung 950 Pro Series 512GB | Phanteks Enthoo EVOLV | Windows 10 Pro | Philips BDM4065UC | HTC Vive | LG OLED77CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Allriskförsäkringstillägg i hemförsäkringen, även kallat "Drulleförsäkring" i folkmun. Aldrig lyckats använda den dock.

Har samma som du. Haft samma "problem" med detta med. Inte för jag ofta behöver använda den men 2st handfat i glas har jag iallafall lyckats kvittera ut efter att de gått sönder innan jag insåg att porslinshandfat var 99,5% vanligare än glas av en anledning.

Kan starkt avråda alla som tycker att handfat i glas är extremt snygga från att köpa dessa.
JA de är snygga som satan!
NEJ de håller för absolut ingenting!

Permalänk
Medlem

Är noga med att jag köper kvalitetsgrejer och är försiktig med mina saker så känner inte att jag har behov av något mer än garantin. Går något sönder så har jag alltid fått det löst på garantin och skulle jag mot förmodan ha sönder något så lagar jag det själv i den mån det går som en mobilskärm jag lyckades spräcka en gång.

Permalänk
Medlem

"Hur försäkrar du dina teknikprylar?"
Genom att föra över pengar till mitt sparkonto.
Dvs mitt sparkonto är min försäkring.

Det bästa med att vara sitt eget försäkringsbolag är att om mina prylar inte går sönder så har jag hela försäkringspotten kvar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inga försäkringar alls. Min snålhet tar över viljan att försäkra. Det enda jag behöver försäkring mot är väl min ilska när det går dåligt i spel

Jag hade slagit på mitt FUNC tangentbord så att små plastdelar håller fast fjädringen på t ex mellanslagsknappen gått av. Hittade dock en kille på Sweclockers som skulle sälja sitt tangentbord. Jag köpte enbart de små plastdelarna. Sweclockers marknad fick bli min försäkring Blev mycket billigare än att köpa ett helt nytt tangentbord

Btw så finns inte svenska FUNC som företag längre vad jag förstår. Ingen webbsida finns längre

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Relik 📜

Jag har kört separata "engångsförsäkringar" på vissa dyra grejer, till exempel objektiv. Där det kan vara värt någon hundring för ett snabbt byte om olyckan är framme.

Förutom det låter jag hemförsäkringen räcka. Egentligen är självrisken där "för hög", men känner inget behov av att betala extra för tillägget som sänker denna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har inte sönder mina prylar, så extra försäkringar hade kostat mig mer än det lilla jag haft sönder. Brände en hårddisk och tappade min Pokewalker i toan, typ enda jag haft sönder.