Samsung investerar 108 miljarder kronor i tillverkning av OLED-TV

Permalänk
Melding Plague

Samsung investerar 108 miljarder kronor i tillverkning av OLED-TV

Efter åratal av rykten går Samsung Display ut med en storsatsning på OLED-paneler och tar därmed upp kampen mot den inhemska rivalen LG.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst en hel del om QLED vs OLED där Samsung har lagt mycket fokus på marknadsföring av QLED som burnproof verkar det vara att Samsung inser att LG har en bättre produkt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Trevligt! Hoppas att denna nya QD OLED-teknik ger oss samma ljusstyrka som vi ser i QLED. Svärtan från OLED och ljusstyrkan från QLED = Eyegasm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skäggig legend

Äntligen....

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Ja och nej.
Jag har en LG 65" C8 och den är underbar. Verkligen underbar. Men.....
Den är världssämst när det är ljust. Även om jag vrider upp ljuset till max, och då ser den sämre ut än en bra LCD, så är det dåligt. Så jag kan typ inte se på film på sommaren om det är en "mörkare" film.

Nu ska jag förvisso skaffa mörkläggningsgardiner men den här punkten var mycket allvarligare än vad jag trodde att den skulle vara, jag hade ju trots allt läst om ljusproblemet.

Det ska dock bli nice med en till aktör som pressar priserna för 19k som jag betalade för min är lite för mycket. Även om TVn i förhållande till andra var värd det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Efter att ha läst en hel del om QLED vs OLED där Samsung har lagt mycket fokus på marknadsföring av QLED som burnproof verkar det vara att Samsung inser att LG har en bättre produkt.

LG gav ju i princip upp OLED och introducerade istället en organisk vit bakgrundsbelysning med TFT-filter ovanpå och har ändå problem med inbränning.
Fördelen är ju kontrasten med en lysande diod bakom varje pixel och ingen backlight bleed och dit vill Samsung komma.

Om Samsung kan konvertera en blå backlight till andra färger med Quantum-dot färgfilter kanske de slipper LG's problem med en vit OLED där flera olika organiska komponenter krävs för att få ett homogent vitt ljus men de olika komponenterna åldras olika.
Möljigtvis har samsung nyckeln till långlivade OLED's om de slipper bry sig om lgula och röda komponenter i ljuset,
stämmer det så kommer de köra ångvält över LG som har investerat i den 'gamla' tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Savage_Gray: Ja och nej.
Jag har en LG 65" C8 och den är underbar. Verkligen underbar. Men.....
Den är världssämst när det är ljust. Även om jag vrider upp ljuset till max, och då ser den sämre ut än en bra LCD, så är det dåligt. Så jag kan typ inte se på film på sommaren om det är en "mörkare" film.

Nu ska jag förvisso skaffa mörkläggningsgardiner men den här punkten var mycket allvarligare än vad jag trodde att den skulle vara, jag hade ju trots allt läst om ljusproblemet.

Det ska dock bli nice med en till aktör som pressar priserna för 19k som jag betalade för min är lite för mycket. Även om TVn i förhållande till andra var värd det.

Nyfiken, måste bara fråga vad är det för filer du kollar på?
Jag har den markant sämre B7an 65" och har inte alls det problemet.
Allt från Netflix (inbyggda då, inte från en dator) ser perfekt ut och mina.. filer.. är alltid Bluray(Gärna Remux) och någon enstaka web-dl

Såg någon gammal film på netflix och kikade på något 720p avsnitt i ljuset, då kan jag minnas att det var lite kass.

Något som förvånar mig är att den vita undertexten bländar mig när det är en HDR-film

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter åratal av rykten går Samsung Display ut med en storsatsning på OLED-paneler och tar därmed upp kampen mot den inhemska rivalen LG.

Läs hela artikeln här

Sökte jobb på Samsung igår. Kanske ska höja löneanspråket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Savage_Gray: Ja och nej.
Jag har en LG 65" C8 och den är underbar. Verkligen underbar. Men.....
Den är världssämst när det är ljust. Även om jag vrider upp ljuset till max, och då ser den sämre ut än en bra LCD, så är det dåligt. Så jag kan typ inte se på film på sommaren om det är en "mörkare" film.

Nu ska jag förvisso skaffa mörkläggningsgardiner men den här punkten var mycket allvarligare än vad jag trodde att den skulle vara, jag hade ju trots allt läst om ljusproblemet.

Det ska dock bli nice med en till aktör som pressar priserna för 19k som jag betalade för min är lite för mycket. Även om TVn i förhållande till andra var värd det.

tycker det jobbigaste med min lg oled tv är att den reflekterar allting, måste stänga av alla lampor annars syns dom i tv'n. de kanske borde forska lite på antireflex behandling, min dell skärm har mycket bra antireflex behandling.
likaså när det är sol ute så får jag gå ut och klippa gräs istället. har köpt mörkläggnings gardiner vilket hjälper mycket.
IKEA hade billiga som fungerar bra.
Andra nackdelen jag har med min lg tv är att i väldigt mörka filmer så kan allt det svarta flyta ihop i en enda svart sörja så man inte ser så mycket i de olika mörka partierna för att urskilja saker. man kan ställa in det till viss effekt men vissa andra tillverkare ska tydligen vara bättre på det med samma panel.

hoppas samsung pressar pris och ökar kvaliten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

@mkl: Samsung är inget företag man vill arbeta för. Enda fördelen är att det är sjukt bra Förmåner på deras portal

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

LG gav ju i princip upp OLED och introducerade istället en organisk vit bakgrundsbelysning med TFT-filter ovanpå och har ändå problem med inbränning.
Fördelen är ju kontrasten med en lysande diod bakom varje pixel och ingen backlight bleed och dit vill Samsung komma.

Om Samsung kan konvertera en blå backlight till andra färger med Quantum-dot färgfilter kanske de slipper LG's problem med en vit OLED där flera olika organiska komponenter krävs för att få ett homogent vitt ljus men de olika komponenterna åldras olika.
Möljigtvis har samsung nyckeln till långlivade OLED's om de slipper bry sig om lgula och röda komponenter i ljuset,
stämmer det så kommer de köra ångvält över LG som har investerat i den 'gamla' tekniken.

Nej, WOLED är precis lika mycket OLED som Samsung BOLED – båda använder färgfilter och i båda fallen slits lysdioderna olika beroende på hur mycket de används, temperatur o.s.v. Kvantpricksfärgfilter kommer även användas på TFT-LCD:er och att Samsung kommer med det nu (om ~två år) är ju för att de helt enkelt inte kunde komma på någon alternativ teknik som går att tillverka i större skala. På sikt skulle BOLED med QDCF kunna sänka effektförbrukningen, men det är väl knappast något vi ser i de första generationerna i praktiken då de ändå kommer brassa på ljusstyrkan för HDR-material.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superolle:

@Savage_Gray: Ja och nej.
Jag har en LG 65" C8 och den är underbar. Verkligen underbar. Men.....
Den är världssämst när det är ljust. Även om jag vrider upp ljuset till max, och då ser den sämre ut än en bra LCD, så är det dåligt. Så jag kan typ inte se på film på sommaren om det är en "mörkare" film.

Nu ska jag förvisso skaffa mörkläggningsgardiner men den här punkten var mycket allvarligare än vad jag trodde att den skulle vara, jag hade ju trots allt läst om ljusproblemet.

Det ska dock bli nice med en till aktör som pressar priserna för 19k som jag betalade för min är lite för mycket. Även om TVn i förhållande till andra var värd det.

Kan väl säga att jag har samma "problem". Men jag skulle nog säga att det är totalt värt det med rullgardiner eller persienner. Dagens räjs på Nits är verkligen inte bra för synen!

Permalänk

Sedär trodde inte samsung skulle köra på oled.
Har gått i tankarna på att byta ut min projektor till en stor tv för just att slippa mörk lägg när solen är framme. Ser att många skriver att det är ett problem även när det kommer till tv kanske gör bättre i att köpa en nyare projektor istället ?

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

Bara bra med konkurrens.

Älskar min OLED tv, använder den dock inte till vanliga tv sändningar utan bara till bluray och streamingtjänster, sen så sitter den i ett helt mörklagt rum med, så inga problem vid mörka scener. Kan förstå att om du är tvungen att ha den i ett ljust rum hur det kan skapa problem i mörka scener.

Permalänk
Medlem

Tycker att ljusstyrkan på OLED redan är toppen, har en LG 55" C7 och kör med OLED-ljusstyrkan på 60 av 100, och "vanliga" ljusstyrkan på 50 av 100, och i en del scener får man nästan ont i ögonen ändå pga så starkt ljus

Permalänk
Medlem

108 BIIIEEEEES!! WOAH

Permalänk
Medlem

Det innebär att Samsung kan på allvar utmana LG's Oled-teknik år 2025

Permalänk
Medlem

Till och med Samsung vet att Oled är överlägset, gissar att det handlar om att Samsung förlorar i premium segmentet där de riktiga pengarna finns.
Eller som när Samsung försöker pusha 8k som är fullständigt bortkastat, men är fortfarande sämre än en 4k Oled.

Permalänk
Musikälskare

Gillar min OLED LG, ångrar att jag bara köpte 55" men nästa år blir det 65" och nytt ljudsystem!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

och "vanliga" ljusstyrkan på 50 av 100, och i en del scener får man nästan ont i ögonen ändå pga så starkt ljus

"Vanliga" ljusstyrkan påverkar iofs inte bildens ljusstyrka, det reglerar svartnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Gillar min OLED LG, ångrar att jag bara köpte 55" men nästa år blir det 65" och nytt ljudsystem!

Har jag också varit förbannad på sen jag köpte min, lol.

Permalänk
Medlem

Känns som att Samsung har hållit ut i hopp om att microLED ska bli tillräckligt moget för att konkurera med OLED. Att de nu investerar så mycket i OLED, vad betyder det för microLED? Problem med microLED antar jag.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Vanliga" ljusstyrkan påverkar iofs inte bildens ljusstyrka, det reglerar svartnivån.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo juste så var det, men den ska väl helst inte vara över 50 för att det som ska vara "totalt svart" inte ska bli mööörkgrått va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Känns som att Samsung har hållit ut i hopp om att microLED ska bli tillräckligt moget för att konkurera med OLED. Att de nu investerar så mycket i OLED, vad betyder det för microLED? Problem med microLED antar jag.

Har aldrig funnits något spår i deras microLED-satsning som skulle lett till massproduktion, de går inte att tillverka i samma typ av anläggning och går inte att skala på samma sätt. Går däremot att bygga om LCD-fabrikerna till OLED, vilket är vad Samsung gör och utrustningen köper du in från i stort sett samma leverantörer som för LCD-tillverkningen då de till stor del använder samma processer.

Permalänk
Inaktiv

Är inte alls så nöjd. Fruktansvärt irriterande med inbränningar på min galaxy note.

Känns som min billigmobil från lenovo har bättre skärm än den flådiga oled skärmen pga inbränningarna. Mycket bättre faktiskt.

Visst på en TV funkar det säkert bra, men för allt som ska användas som skärm nej nej nej

Med mindre man kommit på någon väg runt det såklart. Men det har jag svårt o tro eftersom det är dioderna som mattas av. Det gör ju en led skärm också, bortsett från att de är bakgrunds eller sidobelysta

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Gillar min OLED LG, ångrar att jag bara köpte 55" men nästa år blir det 65" och nytt ljudsystem!

Köpte en begagnad 55C7 för 6500:- och herrejäklar vilken skillnad jämfört med min 46" Samsung ifrån 2011. Den står i sovrummet och jag måste gnugga ögonen lite för att inse att det inne är fel på mina ögon.

Jag har inga problem att titta mitt på dagen under sommaren, vet att jag tittade på det omtalade GoT avsnittet i säsong 8 som är så mörkt mitt på dagen och inte hade problem. Visst Tv:n är 2 meter in i rummet, så har man den precis vid fönstret så kanske man har problem.

Nu väntar jag på att priserna går ner lite så man kan köpa sig en 77".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jo juste så var det, men den ska väl helst inte vara över 50 för att det som ska vara "totalt svart" inte ska bli mööörkgrått va?

Det är konsekvensen av att man ställer svartnivån för högt ja. Prova vettja.

Permalänk
Medlem

Hur illa är det med inbränningar, när det gäller Oled? (konsol och pc gaming).

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hur illa är det med inbränningar, när det gäller Oled? (konsol och pc gaming).

Det är illa.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Savage_Gray: Ja och nej.
Jag har en LG 65" C8 och den är underbar. Verkligen underbar. Men.....
Den är världssämst när det är ljust. Även om jag vrider upp ljuset till max, och då ser den sämre ut än en bra LCD, så är det dåligt. Så jag kan typ inte se på film på sommaren om det är en "mörkare" film.

Nu ska jag förvisso skaffa mörkläggningsgardiner men den här punkten var mycket allvarligare än vad jag trodde att den skulle vara, jag hade ju trots allt läst om ljusproblemet.

Det ska dock bli nice med en till aktör som pressar priserna för 19k som jag betalade för min är lite för mycket. Även om TVn i förhållande till andra var värd det.

Märkligt, då min 77" C8 inte har några problem med att visa film året runt, även med mina stora fönster i söder. Och då är jag inte i närheten av att köra fullblås heller (samt att jag är en ljusknarkare överlag gällande TV och bildskärmar). Det är inte så enkelt som att du har felaktiga svärtanivåer? Samtidigt, din personliga åsikt är så klart inte mindre värd än min eller någon annans.