RBR 2019 (Richard Burns Rally från 2004)

Permalänk

RBR 2019 (Richard Burns Rally från 2004)

Kan man starta en tråd om ett så här gammalt spel ? Ja, det tycker jag nog.
Vi är nog många som spelat detta spel för länge sedan, men sen kanske glömt bort det eller spelat DR eller WRC spelen.

Så finns det fortfarande några som spelar detta spel ?
Tänkte att folk kunde komma med tips som gäller allt om RBR

Som tex
NGP 6, är det den som gäller nu ?
Vilken RBR är det som gäller nu ? RSRBR eller RBR CZ eller någon annan ?
Kan man ladda ner kompletta carspack ? stagespack ? osv. Var kan man ladda ner dom isf.
Måste man ha original spelet först ?
Funkar handbroms i spelet ?

Jag tänkte mig en comeback för några år sedan, men det hade kommit så många nya SS och då fick man ladda ner dom en och en. Höll på hur länge som helst, men missade ändå vissa. Och då gick det ej att spela vissa tävlingar då det såklart fanns en SS med i tävlingen som jag missat att ladda ner.
Tyckte även att känslan ej var så bra, kom dock ej ihåg vilken NGP som gällde då.

Så dom få som spelar kom med tips, så kanske fler kan upptäcka detta underbara rallyspel som än idag klassas som bland dom bästa som någonsin gjorts.

Förtydligade rubrik /mod
Permalänk

Blev ingen våldsam framgång i denna tråd Ja ja, gammalt spel. Försökte själv att läsa mig till alla dessa mods, och vet ej om jag har kunskap eller tid till att börja. Hittade iaf min gamla RBR DVD igen alltid något Blir nog enklare att prova WRC 8

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel! Vet inte om det mest är nostalgi men det känns som att inget spel lyckats leva upp till samma nivå sen dess. Dock inte spelat på 10+ år... Det går alltså att få igång det på en modern PC?

Måste ju vara någon Swec'are som har koll på detta?

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Fantastiskt spel! Vet inte om det mest är nostalgi men det känns som att inget spel lyckats leva upp till samma nivå sen dess. Dock inte spelat på 10+ år... Det går alltså att få igång det på en modern PC?

Måste ju vara någon Swec'are som har koll på detta?

Japp @Chimo det funkar än idag på PC Men det är så mycket större än när jag körde sist.

Permalänk
Medlem

Jag har landat i RBR CZ för det kändes minst krångligt och har ett eget menysystem.

RBR med patchar
FixUp
RBRCIT för bilar och fysik. Finns en switcher, enkla .bat filer för att ändra mellan NGP 5 och 6 (online kör RBR CZ pp NGP 5 tror jaj)
RBR CZ track pack. Massor av banor att köra på.

NGP 6 är en förbättring men det fimns inte så många bilar, och vissa är buggiga och dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jäklar det var länge sen, spelade det minst några timmar. Riktigt bra spel vad jag minns.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag har landat i RBR CZ för det kändes minst krångligt och har ett eget menysystem.

RBR med patchar
FixUp
RBRCIT för bilar och fysik. Finns en switcher, enkla .bat filer för att ändra mellan NGP 5 och 6 (online kör RBR CZ pp NGP 5 tror jaj)
RBR CZ track pack. Massor av banor att köra på.

NGP 6 är en förbättring men det fimns inte så många bilar, och vissa är buggiga och dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

@DasIch

Har du fått till handbroms ?

Permalänk

Fixade RBR i igår, men fick ej till kör känslan alls. Så DR2 känns just nu betydligt bättre. Tog bort PC profile.ini filen efter tips. Sen ändrade jag ej i Thrustmasters meny, verkar ej gå att ha olika settings där som man kan ha i Logitech. Är väll inte så svårt att ändra, så får väll prova igen. Hann ej ändra bilens setup, så lite bättre kör känsla kommer väll med det. Ljudet fixade jag ej i heller, låter förjävligt med original ljudet.

Permalänk
Skrivet av andersgog:

@DasIch

Har du fått till handbroms ?

När jag aktiverar handbromsen i spelet så kommer alla röda staplarna fram, alltså tvärtimot som det skall vara. Handbromsen är alltså i med full kraft, och när jag drar i handbromsen så släpper den. Tips på detta någon ?

Permalänk
Medlem

Handbromsen har jag som knapp på ratten.

Föreslår att du börjar med endast FixUp och ändrar responsen på ratt och pedaler så den blir mer direkt. Sen kör du igenom rally school. Därefter testar du modda med NGP osv.

Rallyskolan är en förutsättning om man ska kunna uppskatta RBR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@DasIch

Fick handbromsen att funka, fanns en ini fil som man ändrade till true. Har provat lite olika settings på ratten, inte nöjd ännu. Bilen understyr som fasiken så måste få till en bra setup. Så en kombo av bättre bil setup och bättre setup av ratten måste fixas till. Hur har du dina staplar på ratt , gas och broms ?

Rallyskolan har jag kört när jag började med RBR för många år sedan. Håller med om att det är bra att börja där som nybörjare.
Bifogar några tips som jag provat. Tror dom flesta kör efter dessa tips.

Delete the file PC_inputfilter.ini.

Open RichardBurnsRally.ini and delete its line "ConstantForceMultiplier = -60". Yes, we're aware that it's not really necessary but just think of the placebo effect, it's amazing.

In your wheel settings (Logitech Profiler/Thrustmaster's Control Panel etc.) set Spring and Damper Effects to 0% and disable any Centering Spring/Auto-Center/whatever thingy.

Overall strength and degrees of rotation are totally up to you, obviously. If you want to do tests for the overall strength at some point, I suggest going to the bumpy Kormoran stages where the FFB is more brutal (there's also FSO Zeran but that is a bit extreme). And no, there is no soft lock in RBR, so you'll just have to change the degrees manually in Windows for different cars, if that's what you want.

Disable combined brake and throttle pedals. In Thrustmaster's Control Panel: choose Separate (default setting). In Logitech Profiler: uncheck Report combined pedals. And in RBR, go to Controller Setup and use Delete key to remove any existing control for Acceleration and Brake.

Also in RBR, go to Options → Controls → Filter Settings → Steering → Axis, and turn off Maximum Fade and set Saturation Speed to max.

Again in RBR, it's highly recommended to turn off Gear Protection and Neutral Lock (in Options → Gears).

Permalänk

Hej

Jag började spela RBR igen i början av sommaren men inte kört så mycket. Någon som vet om det funkar med G25?

Permalänk
Skrivet av sucker121:

Hej

Jag började spela RBR igen i början av sommaren men inte kört så mycket. Någon som vet om det funkar med G25?

@sucker121

Jag körde med G25 i många år med RBR, så den funkar kanon.